Klassikker: Audi Quattro-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Klassikker: Audi Quattro, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Tekst: Vegar Bjørge
Motoren var en 2.1 l rekkemotor med fem sylindre, enkel overliggende kamaksel og 10 ventiler. Første utgave av motoren leverte 200 hk (147 kW). Den ble senere oppgradert, og siste verson hadde 220 hk (164 kw) da med doble overliggende kamaksler og 20 ventiler. Motoren var perfekt for trimming og i konkurranseskikk hadde mange Quattroer flere hundre hester mer enn i original utgave. Modellen hold seg nesten uforandret frem til pensjon i 1991. Det ble gjort en liten oppgradering i 1985 med forandring i grill, frontlykter og lister. Bilene ble håndbygget i Tyskland og produksjonen endte på respektable 11 452 eksemplarer.
De første bilene hadde manuelle sperrer bak med feste til håndbrekket, og i 1987 kom Thorsen differensialen som erstattet de manuelle sperrene. Dette systemet var altså starten på Audis populære biler med 4 hjulsdrift og har blitt videreutviklet til det nærmest perfekte systemet det er i dag.
Det har kommet noen spesialmodeller med utgangspunk i Quattroen. Sport Quattro er en slik. Den hadde 250 hk og kortere akselavstand. Denne ble brukt i rally og var base for gr. B bilen som het S1. Gruppe B var verstingsbilene i rally som kun overlevde i 1 år. Det var dette reglementet som ga opphavet til Porsche 959. Den skal vi komme tilbake til ved en senere anledning. Sport Quattroen ble produsert i kun 200 eks, og er en ettertraktet samlebil.
Sport Quattro Denne er tilsalgs på automobile.de for den nette sum av 225 000 euro. 1,6 mill nkr! |
De aller fleste bilene som er i Norge er bruktimpotert, fordi det ble kun solgt 5 nye Quattroer her til lands. Det vil si at skal du ha en norsksolgt må du nok belage deg på å grave dypt i lommeboken. Ellers er prisbildet for Quattro stigende og dette er en bra investering for de som har godt lei aksjer. Det blir jo heller ikke fler av disse.
0 comments:
Post a Comment