Dramatikk etter Rally Portugal. Østberg tilkjent seieren!-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Dramatikk etter Rally Portugal. Østberg tilkjent seieren!, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Tekst: David K Andersen
Etter en stabil innsats gjennom flere dager i det som har vært det mest krevende og dramatiske rallyet på flere år, vant i går Mikko Hirvonen rally Portugal. Trodde vi. Etter løpet, under den tekniske gjennomgangen og kontrollen av bilene, fant nemlig FIAs kontrollører uregelmessigheter ved den tekniske spesifikasjonen av Hirvonens Citroen.
For stort turbinhjul i turboen og en clutch-mekanisme som ikke var homologert er problemet. Turboproblemet vil nok bli droppet fra klagen. Det er gitt en toleranse på 0,1 mm hva gjelder turbinens størrelse. Hirvonens bil hadde en turbin som var 0,2 mm for stor. Årsaken er at materialet utvider seg når det blir varmt og denne toleransegrensen på 0,1 mm skal fange opp dette, men altså ikke denne gangen. Dette problemet blir nok likevel ikke avgjørende, da det ansees å være et uforutsett og ubetydelig brudd på reglene. Det er clutchen som er avgjørende. Alle nye deler som blir brukt i en WRC-bil må homologeres. Altså de må godkjennes og en del av dette opplegget er at når man begynner å bruke en ny-utviklet del på bilen så må denne delen identifiseres og meldes inn i de tekniske opplysningene til FIA. Den nye clutch-mekanismen er ikke å finne i homologeringspapirene og dermed er det et brudd på reglene. Citroen selv vet ikke hvordan dette har skjedd, men jeg er ganske sikker på at det er en underleverandør av denne clutch-mekanismen som også har hatt ansvaret for å få den godkjent og innmeldt i homologeringspapirene og dette er noe de av en eller annen grunn ikke har gjort. Det er helt sikkert snakk om en forglemmelse.
Dermed ble seieren fratatt Hirvonen og gitt til Østberg. -Det vil helt klart ikke være det samme som å kjøre seg til en seier. Vi har hatt som mål denne sesongen og prøve å ta en seier. Jeg vil feire den første seieren på en ordentlig måte, sier Østberg til NRK. Nå har imidlertid Citroen klaget på avgjørelsen, som de har rett til å gjøre. De sier at dette var en feil og at det ikke medførte at bilen var raskere eller at de gjorde dette med overlegg og derfor mener de straffen er for streng. Dermed er ikke denne saken over ennå. Når det er sagt så tror jeg FIA vil opprettholde sin avgjørelse. Historisk sett har de som regel gjort det, av den enkle grunn av regler er regler, de gjelder for alle, om man har tjent på uregelmessigheten eller ikke spiller mindre rolle.
Vi håper selvfølgelig at Mads får beholde seieren. Det er ikke bare den første norske seieren på flere år, den er historisk i og med at det er veldig mange år siden et privat team vant en VM-runde sist. Vi følger spent med på fortsettelsen!
0 comments:
Post a Comment