Thursday, April 12, 2012

Hestehandleren ser på småbilklassen!

Hestehandleren ser på småbilklassen!-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Hestehandleren ser på småbilklassen!, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Tekst Vegar Bjørge

Joda, alle er vel enige i at det å kjøpe ny bil er morsomt. Ihvertfall alt annet enn betalinga. Da har vi kanskje en liten redsel for og bli lurt? Jeg vet ikke, men det bør vel da uansett være bedre å kjøpe ny bil enn brukt. Du har tross alt garantier og som regel kjøper man ny bil hos en seriøs forhandler. Man er vel aldri sikker på om man gjør det beste kjøpet, men jeg har tenkt å hjelpe deg til å gjøre et godt kjøp. I dag tar vi med oss Hestehandleren og tar for oss småbilklassen, altså Polo, Corsa, 208 osv. Vrien på bilkjøpet denne gangen er at jeg har et ønske om å kjøpe de billigste hestekreftene. Bil ble jo i sin tid en erstatter for hest med kjerre og derfor har vi fått benevnelse hestekraft(HK), eller kilowatt, i våre motorer. Når man før i tiden kjøpte hest, skulle man ha en sterk og god hest til billigst mulig pris. Det gjelder for meg også. Vi deler altså pris på HK og finner pris pr HK. En liten forundersøkelse viser at vi må regne med at beste hesten havner gått under 2 000kr. Det er billig for hest uansett hvordan man ser på det og hestehandleren er helt klart enig.


Vi tar de populæreste bilene først og begynner med VW Polo. En Polo får du både med 3 og 5 dører og ettersom 5 dører er dyrere enn 3 dører, blir sistnevnte å foretrekke. Polo Trendline med 60 HK er din for 190 500 kr. Det er vel billig tenker kanskje jeg, men det viser seg at den er en av de dyreste bilene om man regner pris pr HK og det skal vi jo gjøre. 3 175 kr. pr stk. Da bør absolutt hesten være god, men nei den er trøtt og sliten selv som ny. I flokk fungerer den ikke i hele tatt. Dette er et dårlig kjøp. I andre enden finner vi Polo GTI med 180 HK og den er din for 344 100 kr. Dyrt som tusan for en så trang og liten bil, men se hesten koster bare 1 911 kr. og uten at jeg har prøvd denne vil jeg tro at denne er noe som virkelig jobber godt i flokk. Midt i mellom et sted finner du da billigste diesel hesten som er å finne i en Polo 1,2 TDi Bluemotion med 75 HK og pris 191 700 kr. GTI'en er å foretrekke og den kan kanskje gå av med seieren i klassen.

Over til en god tysk konkurrent i Opel som her stiller med Corsa. Raskt finner jeg ut at dette er dyre hester og vi kan allerede si at Opel er premium. Makan til priser og her kan vi nok både regne med sal og biksel inkl. i prisen. Billigste hest i Corsa finner vi i 1.4 med ecoFlex motor og 100 HK. Pris 209 900 kr. og dette er helt klart ingen vinner. Agila, som egentlig er for liten til klassen, har en modell som heter 1,2 ecoFlex med 94 HK og en pris på 169 800 kr. Pris pr. hest blir 1 765 kr. Vi lar den bli med for det er en ganske stor liten bil.

Hos konkurrenten Ford blir det bedre. Kan med en gang si at Ka, som er konkurrent til Agila, ikke når 2000 kr. grensen. Den blir for dyr. Fiesta derimot skal vise seg å være på riktig side av grensen og jeg finner en 1,6 Sport+ med 134 HK til 245 300 kr og en stykk pris pr hest på 1831 kr. Hittill best om vi ser bort fra Agila. Denne bilen er da 3-dørs og skal du ha 5-dører må du velge en 120 HK bensin bil til 220 600 kr. Hesteprisen blir bare markant høyere eller 7 kr. for å være nøyaktig.

Franskmennene har alltid vært flinke på småbiler, men er de flinke på hestepris? Peugeot er først ute og de har akkurat lansert sin nye 208 og den er godt priset når det gjelder toppmodellen 208 1,6 THP med 156 HK og pris 287 800 kr. Hesteprisen blir 1 845 kr. og det er ikke så værst. Til sammenligning blir bestselgeren 1,6 e-HDi med 115 HK priset til 244 800 kr og dette er hestepris på 2 129 kr. Denne har da 5 dører og selvfølgelig lavt forbruk. Dette blir som en parantes og regne, for i dag er forbruket irrelevant.

Renault har sin Clio og den når absolutt ikke opp. For få motoralternativer og de som finnes er for svake. Den med billigste hestene blir en 1,2 16v med 75 HK og hestepris 2 265 kr. Dette må regnes som dyrt selv om den da har 5-dører. Samme forhold er det hos konkurrent Citroen med sin C3. Denne kommer heller ikke under 2 000 kr. pr HK, men havner på 2 263 kr for en VTi med 95 hk og EMG-kasse. Sikkert ikke så galt når man også tar med at denne har 5 dører.  Overraskelsen kommer når vi tar med DS3. DS er jo de litt finere bilene hos Citroen og skal være mer påkostet men en DS3 VTi med 95 HK er 137 kr billigere pr HK og bedre blir det når vi tar med THP 155 HK. Denne koster 291 900 kr. og for de som er raske i hoderegning kommer det ikke som en overraskelse at hesteprisen er 1 883 kr. Billig for en premium.

Hva kommer så japanerne med? Toyota har sin Yaris som ikke klarer under 2 000 kr grensen. Billigste er Yaris 1.33 Dual VVTi som koster 203 300 kr. for 100 HK. Lett å se hva hesteprisen da blir. Hos Nissan er det bedre for nye Micra selges nå på kampanje med 15 000 kr. redusert pris. Micra leveres med en modell som heter 1,2 DIG-S med utstyrsvariant Accenta og kampanjepris 170 900 kr. Denne har da 98 HK og hesteprisen blir gode 1 744 kr. Vinnerbil? Det skal ihvertfall vise seg at dette er japans beste kjøp. Hverken Suzuki med sin Swift Sport til 249 900 kr og 136 HK eller Mazda 2 1,5 Advance med pris 200 500 kr. for 102 HK når opp til Nissan Micra. Eller "når ned" er vel kanskje den riktige benevnelsen.

Jeg tittet litt mot italitenske biler også, men håpløst gammeldagse Punto Evo er altfor dyr eller kanskje det er heste antallet som er feil. Uansett så er de 85 HK i Multijetmotoren på 1,3 liter alt for dyre til å vinne denne konkurransen. 186 900 kr og hestepris på 2 199 kr gjør at Puntoen havner langt ned på lista. Kan også ta med at Fiat 500 er neste 500 kr dyrere, pr hest altså. Ikke noe funn akkurat.

En av de beste bilene i klassen er Skoda Fabia, og når Skoda på slutten av 90-tallet ble kjøpt av VAG-gruppen, skulle dette være et fornuftige merke med gode priser. Ingen blir da overrasket når det viser seg at Fabia kommer til å havne på pallen i denne klassen. Om du velger råskinnet RS med 1,4 TSI motor og 180 HK kommer du unna med 1 777 kr. pr hest og om du da ikke har de 319 900 kr en slik bil betinger, kan en 1,2 TSi med 105 HK kjøpes inn for 194 200 kr. 1 850 kr pr hest.

Koreanerne lager også det som kalles billig biler. Det må jo sjekkes ut om de kan hevde seg i denne klassen og den første ut er Hyundai i20 som med sin modell 1,4 Comfort koster 191 950 kr. og med da 100 HK er det lett å se at den kryper under 2 000 kr. uten problemer. Kia har søstermodellen Venga og den kan du få med en 1,6 liters motor på 125 hk. Du må da ta med en automatkasse på kjøpet. Prisen er 239 400 kr. og hesten koster da 1 915 kr. Det vil altså si at koreanerne havner utenfor pallen.

Litt premium på slutten med Audi A1. Den kommer som 1,4 TFSi og 122 HK eller 185 HK. Begge utgavene kommer under 2 000 kr for hesten og den minste er aller best. Pris for samtlige hester er 227 500 kr og da blir pris pr stk 1 865 kr og for den største er prisen pr hest 1 951 kr. Småpene priser syns nå jeg som har lest mange tester av bilen. De fleste journalister mener at dette er en dyr bil. Hva da med Opel Corsa og Toyota Yaris? Eller billig bilen Fiat Punto? Interrasant er det også med Mini som har flere modeller under 2 000 kr streken. Best ut kommer Cooper S med 184 HK og pris 325 600 kr. Dette gir hestepris på 1 770 kr.

Vi gir deg her topp 5 og på netopp
5. plass finner vi Peugeot 208 1,6 THP 155 HK til 1 845 kr for hesten.
4. plass er Ford Fiesta og finne med 1,6 Sport + og 134 HK. Pris for hesten er 1 831 kr.
3. plasserte Skoda RS med 180 HK til 1 777 kr hesten er for meg som et funn og regne.
2. plass for Mini er en overraskelse og den blir representert med Cooper S 184 HK som prises til       1 770 kr for hesten.
1. plass er overraskelsen Nissan Micra 1,2 DIG-S som har 98 HK til den pene stk pris 1 744 kr.

Da er det altså slik at Nissan Micra 1,2 DIG-S til kampanjepris er det beste kjøpet i klassen. I hvertfall om du er en hestehandler!

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More