Det grønne helvete-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Det grønne helvete, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Er ikke ofte jeg bruker slike overskrifter, og det er nok første gangen jeg setter det på trykk. Det grønne helvete er det Nürburgrings Nordschleife blir kalt. Banen oppe i Eifel fjellene som ble laget så tidlig som i 1927. Her har man kjørt billøp i alle år, og de aller grommeste klassene har fått utfolde seg på denne banen. Formel 1 ble også kjørt på Nordschleife frem til 1976. Det var store diskusjoner rundt sikkerheten på banen og på hele 70-tallet ble det gjort forbedringer med autovern og utbedringer rundt banen. Det var likevel ikke nok og en av de største motstanderne mot banen var Niki Lauda. For de som kjenner sin racehistorie var det nettopp her på Nürburgrings Nordschleife, i 1976, som han nesten mistet livet i en stor ulykke. Bilen hans krasjet og takket være konkurrenter som fikk han ut av bilen, overlevde han det grønne helvete den dagen i 1976. Han ble merket for livet, og brannskadene etter kollisjonen er godt synlig den dag i dag. Men det var verken slutt for Niki Lauda eller Nordschleife. Banen ble stengt for Formel 1, men standardbils mesterskap ble fortsatt arrangert på banen. Nürburgring fikk etter noen år sin egen GP bane, som Formel 1 i dag kjøres på.
Standardbil-løp og langdistanseløp ble fremtiden for Nordschleife og for mange bilfabrikanter ble disse løpene viktig. Alle de tyske merkene stilt opp i disse løpene og det var stor prestisje i å vinne. Det er det selvfølgelig også i dag, men 24-timers løpet på denne banen er også en bragd og fullføre. Flere nordmenn har deltatt på 24-timers løpet på Nordschleife, og Håkon Schærin og Roger Sandberg har flest løp her av de norske. Sammen med Atle Gulbrandsen deltok de med hjelp av Olrud Mobil 1 Racing-teamet i en Audi TT så sent som i fjol. De har også deltatt i langdistanse cupen (VLN) som går bl.a. her på banen.
I dag er det fullt mulig å ta med din egen bil å kjøre noen runder rundt "det grønne helvete". Da vil du kanskje også skjønne hvorfor det har fått et såpass vederstyggelig kalle navn. Grønnere og mer skogkledde åser skal man lete lenge etter, og midt blant det grønne slynger det seg en fjellvei med over 170 svinger. På denne fjellveien går det altså racerløp og der har du da kanskje tenkt å ta ut din ferieklare familiebil på noen runder. Du kosta jo tross alt på deg sportsunderstell og feite felger når du kjøpte ny bil. Selv om det er en oljebrenner under panseret, så yter jo den hele 170 HK, og de skal få prøvd seg. 1 time senere står du med en feriebil som kan hende trenger et lite verksted opphold, om ikke annet for å skifte dekk til turen hjem igjen. Respekten for verdens tøffeste racerbane tar du med deg hjem, og nær døden opplevelsen i toppen av Eifel fjellet holder du for deg selv. Om noen uker skylder du på kjærringa for skrapende skjermen fikk i det du skrella borti autovernet, etter at du kom alt for fort inn i "karusellen". Det hadde jo gått så bra da du trente på Playstation før du dro hjemmefra. Bremsesporet i trusa forklarte du med et lite " maten er litt sterk, så da går det litt galt innimellom". Likevel var alt dette blåbær i forhold til det du opplevde når du tok igjen en som hadde fått stopp rett etter en av de fine fullhastighets svingene. At det gikk bra, var et under, og det var kanskje der sporet i trusa kom. Men at det var verdt det er helt klart, for her oppleves himmel og helvete på samme gang. Så mange superbiler på og utafor banen oppveier for dødsangsten og utslitt feriebil. Utrolig hva voksne menn gjør, men det er nesten vanlig med diesel Passater og feriebiler på denne banen.
Nå håper jeg du kan tenke deg hvordan det er å kjøre på denne banen. Uansett er det noen som bruker et helt døgn på banen og de er jo forholdsvis gode racerførere. Disse opplever også at det innimellom er liten avstand mellom det og være i himmel eller helvete. Skumle hendelser skjer, og da er spesielt farlig ved avkjøringer og når man tar igjen biler som går mye saktere enn sin egen. Dette gjøres også i stummende mørke og det står respekt av de som tørr å begi seg ut på noe slikt. Det er nok da en fordel å sitte i en av de raskere bilene, så man slipper å se for mye i speilet. I helgen var det 24-løp på banen og flere hundre deltok. Her var det mange forskjellige biler, og de grommeste kjørte i SP9GT-klassen, hvor både Audi, BMW, Porsche og Mercedes med flere deltok. Disse bilene vil vi også se om en knapp måned, på LeMans. Der er i tillegg de brutale prototypene, som ikke har adgang i dette løpet. Beste kvalifiseringstid fikk derimot en BMW Z4 GT3. Etter den kom de som perler på en snor. Audi R8 LMS Ultra, MB SLS AMG, Porsche 911 GT3, Aston Martin Vantage GT og Chevrolet Callaway Corvette, dette er bare for å nevne noen. Vinnerbilen kjørte 155 runder, altså mer enn 310 mil, i løpet av et døgn. Husk da også at det går for fullt omtrent hele tiden. Selv om BMW viste seg frem på kvalifisering, var det en Audi R8 som vant. På andre kom også en Audi, mens beste Mercedesen kom på en 3. plass. BMW Z4 GT3 var raskest rundt bana, men Audi var gjevnest og kunne kjøre lengst mellom vært depostopp, og det har litt og si i slike løp. I tillegg hadde BMW-bilene litt mer tekniske problemer. Full resultat liste finner du her. På denne siden finner du mange fine bilder og herlige videor. Mer racing kommer med jevne mellomrom, og jeg gleder meg allerede til LeMans 16.-17. juni.
Om man lever sitt liv på riktig måte og har sin sak i orden med han som styrer og steller, så kan vi være heldige å slippe unna helvete. Skulle man på den andre side ønske å oppleve det, er det bare å google kjøreruta til Nürburgring. Velbekomme!
0 comments:
Post a Comment