Endelig nye dekk!-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Endelig nye dekk!, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
Vi har mye nyheter, motorsport og omtaler her på Bil og Motor Bloggen. Det er vel og bra, men tanken min er også å skrive litt om egne erfaringer og betraktninger i håp om at det også kan være interessant å lese.
Det er i seg selv ganske mye styr å ha 6 biler, hvorav 5 er eldre enn 14 år. Situasjonen forverres betraktelig av at han fjotten som eier bilene er sykelig bilgal og mye av tiden, går rundt i tåkeheimen og tenker ut ulike planer for kjøretøyene. I praksis betyr det at den minste ting langtfra alltid er en liten ting når alt kommer til alt. Som for eksempel innkjøp og montering av nye dekk. I utgangspunktet en særdeles enkel oppgave.
Jeg har en Honda Accord om trengte nye sommerdekk i vår. Det har jeg vært klar over hele vinteren, men når våren kom og jeg så på de gamle dekkene, tenkte jeg at disse er jo ikke så gale likevel, jeg tror jeg kjører på dem noen uker. Like etter at de gamle dekkene var kommet på, kom jeg på at bilen skulle få seg noen runder på Vålerbanen et par dager senere. Til det bør man ha bra dekk, så i hui og hast ringte jeg min gode venn og bilguru Christer Halvorsen på PBC Auto. Ikke engang jeg selv vet hvorfor, men jeg har lenge hatt så forferdelig lyst på et sett med sportsdekk fra Yokohama og det kunne han skaffe fra sin sponsor og leverandør Autogrip. Noen minutter senere ringte han tilbake og sa han hadde bestilt et sett med Kumho sportsdekk, fordi de var minst like gode som Yokohamaene og dessuten litt billigere, bare å stikke innom Autogrip og hente dem. Så langt alt vel. Problemet nå var tid. Etter litt forsinkelser på jobben i Oslo var jeg ikke hjemme i Solør før sent torsdag kveld og fredag morgen skulle jeg på Vålerbanen. Etter å ha fundert en god stund over problemet, kom jeg, som jeg alltid gjør, på en god grunn for ikke å sette på de nye dekkene før banekjøringen. Hva var vel vitsen med å slite på splitter nye dekk når jeg istedet kunne bruke opp resten av de gamle på banen? I praksis funket planen så som så. Banen var nemlig våt i førsten, noe som blant annet innebar at jeg brukte en hel runde på å komme forbi en Nissan Quashqai. Han kjørte riktignok alt han maktet, men det gjorde jo jeg også. Etterhvert tørket banen opp og da gikk det mye bedre.
Men vi er ikke ferdige ennå. Forrige helg hadde jeg endelig litt tid til overs. Planene for bilen var å få på de nye dekkene og siden bilen ikke har teleskopisk rattjustering, skulle jeg sette inn et Sparco-ratt for å få bedre kjørestilling. Skjønte fort at jeg ikke rakk begge delene den dagen, så i min visdom, bestemte jeg meg for å vente med dekkene og heller skifte ratt (faktisk en hel del jobb med airbag, tute, cruisekontrollknapper osv). Påfølgende tirsdag ble jeg for første gang i mitt liv, stoppet i kontroll av Vegvesenet, hvorpå jeg selvfølgelig fikk mangel-lapp for utslitte dekk og uorginalt ratt. Flott.
I dag har endelig de nye dekkene kommet på og bilen er en drøm å kjøre. Så gjenstår bare å montere tilbake det gamle rattet, alternativt fremskaffe godkjenning for det uoriginale rattet og vise bilen hos biltilsynet. Livet er ikke enkelt!
0 comments:
Post a Comment