Thursday, July 26, 2012

Banekjøring med din egen bil - kom igjen!

Banekjøring med din egen bil - kom igjen!-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Banekjøring med din egen bil - kom igjen!, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David K Andersen


Liker du å tråkke på litt ekstra på landeveien? Presse bilen litt og kjøre "aktivt" i svingene? Visste du at for et par tre hundringser kan du kjøre det du makter på bane? Og du trenger ingen sportsbil, bruk den bilen du har!

I Tyskland, England, USA og mange andre land har såkalte "trackdays", eller banedager om du vil, eksistert i årevis. Ideen er at man leier en bane og så er det bare å ta med seg bilen, betale sin del av baneleien og kjøre. Også i Norge har man hatt mulighet til dette en god stund. Gatebil startet i sin tid på denne måten, men utviklet seg raskt til å bli noe litt annerledes. I dag er kanskje banedag mest vanlig blant de som er medlem i en merkeklubb. Vålerbanen og Rudskogen leies flere dager i året av ulike klubber slik at medlemmene kan boltre seg. Det kan være BMW-klubben, VW-Audiklubben, Corvetteklubben osv. Er man derimot ikke med i noen klubb, eller har en spesiell bil som på en eller annen måte passer inn i noe arrangement, er tilbudene noe mer begrenset. I sommer har det heldigvis blitt en endring på det for oss som bor i nærheten av Vålerbanen. Solør Trackdayklubb er gratis å være med i og har som mål å leie banen to-tre timer et par kvelder i måneden. Et glimrende tiltak som jeg selv har vært med på og som anbefales på det sterkeste for den som vil teste bilen sin eller bare synes det er moro å kjøre fort.

I tillegg til at man må betale 2-300 kroner, må bilen ha skilt og være i forskriftsmessig stand, og alle løse gjenstander må selvfølgelig tas ut. Etter at man har gjennomgått teknisk inspeksjon og alt er i orden, er det klart for kjøring. Det slippes ut ca 15 biler på banen om gangen og man kjører i ca 15 minutter før neste gruppe slipper til. Det kan synes som korte pass, men det er greit med en pause både for deg og bilen, såfremt dere ikke er spesielt tilpasset banekjøring.

Hva kjører så folk med? Alt mulig! Det fine med arrangementet er at folk stiller med biler etter prinsippet; man tager hvad man haver. Her finner man alt fra original Golf 1,6 til Lotus Exige med banechassis og semislicks. Nå finnes det selvfølgelig grenser for hva som er moro å bruke på banen, og varebiler og rammebaserte SUVer har kanskje ikke så mye der å gjøre, men om man, vil kan man jo prøve. Selv brukte jeg min gamle Honda Accord forrige gang. Poenget er ikke om du har en sporty bil eller ikke, men at du kan kjøre det bilen din går! Når det er sagt, er det selvfølgelig slik at, jo mer sporty bil du har, jo mer moro er det. Og i en original bil uten sportslige ambisjoner, er grensene så lette å finne, at etter en gang eller to, kan det blir kjedelig. Med det er uansett ingen unnskyldning for ikke å prøve!

Hvordan fungerer så en vanlig bil på bane? Når man leser bilblader eller ser på tv-programmer om bil, snakkes det hele tiden som kjøreegenskaper, styring, balanse, gassrespons og så videre. Til daglig merker vi ikke stort til dette, men på banen kommer disse momentene automatisk og straks frem, og de blir bokstavelig talt til og ta og føle på. Det er utrolig moro å kunne kjenne på hvordan bilen faktisk oppfører seg når den presses på grensen. Accorden min er både og, slik som de fleste andre personbiler. Med 150 hk, er det greit drag i motoren, men med automatkasse mister du mye av effekten og ikke minst all gassrespons. På pluss-siden noteres en styring som formidler mengde gjenstående veigrep på en glimrende måte, så grensene er lette å ha oversikt over. Videre har den en nærmest perfekt balanse til forhjulstrekker å være, så den styrer inn fint i svingene samtidig som man kan bruke bakenden som hjelp om man vil ved å slippe opp litt eller legge på litt venstrebrems. Problem nr 1 er definitivt krenging og det gjelder for alle personbiler som ikke er senket og stivet. I og med at karosseriet hever seg kraftig på innsiden i svingene, endres hjulgeometrien og grepet blir mindre. Man får kraftige lastvekselreaksjoner på kjøpet. Bremser er det lurt å spare litt på, hvis ikke går de varme og mister effekt. Nest gang, skal jeg prøve å bruke Fiat Puntoen som har sports-chassis. Blir spennende sammenlikne.

Det er ingen grunn til å bekymre seg for slitasje på bilen. Du bestemmer selv farten og dessuten tar ingen bil skade av en time eller to med litt høyere turtall, så lenge den er i orden og ikke har for gammel olje. Kjører du hele tiden på grensen, vil det være noe dekkslitasje, men det er en rimelig pris å betale for så mye moro. Det finnes ingen enklere eller billigere måte å kjøre bil fort på, så kom igjen og meld dere på. Det er til og med billigere enn å kjøre gokart!

Neste kjøring er 7. august, sjekk www.solortrackday.com 




se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More