Lørdagssnacks uke 27-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks uke 27, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Helgens store motorsportbegivenhet er British GP på Silverstone. En legendarisk bane som har slitt med økonomiske problemer de siste årene. Formel 1-løpene har vært usikre men det kjøres løp her i år også. Mange vil flytte dette løpet og heller kjøre et gateløp i London. For de aller fleste oppleves dette som fantasier, men Bernie Ecclestone har fått til det meste, og så lenge han sitter ved roret kan også London GP bli en virkelighet. Nå kan det nærme seg også en exit for mister Formel 1 for det er noen utredninger om snusk i sporten hvor navnet til Bernie er sentralt. Så spørs det da om personen Bernie klarer og sno seg unna som han alltid gjør. Vi skal konsentrere oss om det som skjer på bana. I hvertfall for en stund.
Våt bane nesten hel helgen låver bra for et spennende løp |
Treningen på fredag på våt bane var en utfordring. Hvem er best, Alonso, Hamilton eller kanskje Vettel? Vi skal heller ikke glemme Schumacher, som mange ganger i sin karriere har gjort bra løp på vått føre. Det er slik været kommer til å bli denne helgen. I hvertfall om meterologene får bestemme. Grosjean ble den raskeste på første treningspasset foran Toro Rosso's Ricciardo. 1.56.552 tyder på ordentlig våt bane og alle kjørte med regndekk hele formiddagen. Hamilton kjørte inn til 3. beste tid foran Perez med Massa på 5. plass. Tydelig at det var testing som gjaldt og at både Vettel, Button og Alonso vil gjøre bedre fra seg utover i helgen. Alonso satt ingen tid mens Vettel og Button kjørte inn på 11. og 17. plass. Noen testførere fikk også sjansen, Valtteri Bottas for Williams, Dani Clos for HRT og Jules Bianchi for Force India. Bottas var raskere enn Maldano mens Clos var noe bak sin team-kompis de la Rosa. Bianchi fikk bare 1 runde og satte ikke noen tid.
Hamilton setter raskeste tid på 2. treningspasset foran Kobayashi og Schumacher. Hamilton var litt raskere enn Grosjean's tid fra morgen passet, men 1.56.345 betyr meget våt bane. Banerekorden er fra 2010 da Alonso klokket inn på 1.30.874. Alonso var bare 10. best på 2.trening men vi tror nok at farta kommer når kvalifiseringen tar til. Button, teamkompis til Hamilton, kom inn på 6. plass, bak både Rosberg og Perez. Kovalainen, Räikkönen og Hulkenberg fulgte på plassene bak Button. Det ble rød flagg i 10 minutter etter en avkjøring av Senna. Han klarte seg uskadet men bilen ble ganske ødelagt. Vi får se om dette får noen betydning i helga.
På formiddagens trening før kvalifiseringen var Alonso raskest på tiden 1.32.167, altså tørr bane. Dette var en forsmak på hva som skulle skje denne dagen. Alonso skulle også være rask på kvalifiseringen. Button var nest raskest foran Grosjean og Vettel. Räikkönen og Hamilton fulgte på plassene bak. Webber skuffet i den andre Red Bull bilen og kjørte inn til 13. plass, plassen foran beste Mercedes fører, Michael Schumacher. Enda dårligere kjørte Massa som til slutt kjørte inn til 16. plass.
Kvalikken ble igjen spennende, som alltid i år. Den tok hele to og en halv time på grunn av regn. Det var igjen over 6 minutter av kvalifiseringsomgang 2 da løpsledelsene bestemte seg for å rødflagge omgangen og den ble da utsatt i lang tid. Button var uheldig for han hadde en god runde på gang, men den ble ødelagt av en gulflagg situasjon. Pic var ikke rask nok til å komme inn på 107 % av tiden til beste mann. Han er da ikke kvalifisert for løpet, men det kan hende han likevel starter i morgen. Han har vært innefor 107 % regelen hele helgen og da kan dommerne la han få kjøre. Han vinner neppe uansett. Resultatet for første omgang ble da slik:
24. C Pic
23. N Karthikeyan
22. P de la Rosa
21. T Glock
20. H Kovalainen
19. V Petrov
18. J Button
Så kom kvalifiseringsomgang 2 som ble en del forsinket. Det handlet om og kjøre på regndekk når omgang etter hvert skulle avsluttes. Det var vanskelige kjøreforhold og man måtte ha litt tur for å kunne komme videre. Alonso, som hadde en gulflaggsituasjon på sin raskeste runde, var i nærheten av å gå ut. Ettersom han ikke forbedret seg i den seksjonen hvor det var gulflagg, fikk han sin tid godkjent. Om dette var en riktig avgjørelse kan helt klart diskuteres, men mesterskapslederen har nok en venn eller to i dommerpanelet. Resultater fra omgang 2 ble som følger:
17. S Perez
16. J-E Vergne
15. B Senna
14. D Ricciardo
13. N Rosberg
12. K Kobayashi
11. P Di Resta
Alle de største kanonene var da med til 3. og siste kvalifiseringsomgang. Nå gjaldt det å holde seg ut mest mulig og alle kjørte på intermidiate-dekk. Dette er dekk som brukes på vått føre, men de har ikke så mye spor som regndekkene. Både Red Bull, Lotus og Ferrari hadde begge sine biler med i omgangen, men Grosjean satte ingen tid i sin Lotus. Resultater for siste omgang er slik:
10. R Grosjean
9. N Hulkenberg
8. L Hamilton
7. P Maldonado
6. K Räikkönen
5. F Massa
4. S Vettel
3. M Schumacher
2. M Webber
1. F Alonso
Alonso viste baken til alle i kvalikken |
Ferrari starter i pole med Alonso foran Webber i Red Bull. Det blir noen omveltninger på plassene etter de 10 beste for det er en del som har dratt på seg straffeplasser. Både stygg kjøring og bytte av noen tekniske komponenter kan føre til straff i form av at man blir flyttet ned på startstreken. Startlista er først fullstendig i morgen tidlig, men den får nok ikke noe og si for den som vinner. Jeg tror at Alonso kan dra fra i sammendraget og han må nok få favorittstempelet for morgendagens løp. Vi skal heller ikke glemme de som kommer bak og da spesielt Webber, som har mye å kjøre for. Han har ikke kontrakt med Red Bull mer enn denne sesongen og han kan nok tenke seg et sete i Ferrari på bekostning av Massa. Derfor er det også viktig for Massa å kjøre best mulig, for hans Formel 1-karriere er på vei nedover. Schumacher har gjort mange gode løp på Silverstone og nå har han en god mulighet for topp-plassering. Følg med på bloggen i morgen for resultater og analyser fra løpet.
Det har vært en tragisk ulykke i uken som har gått som innvolverte testfører i Marussia teamet, Maria De Villota. Hun kolliderte med en team-truck under testing på Duxford flystripe tirsdag 3. juli. Dette var hennes første høyhastighets test med bilen og hun hadde kun kjørt noen få runder da ulykken inntraff. Omstendighetene rundt ulykken er foreløpig ikke kjent, men De Villota ligger hardt skadet på sykehus med omfattende skader i hodet. Legene klarte ikke å redde hennes ene øye og det er fortsatt flere inngrep som venter den eneste damen i Formel 1. Vi ønsker henne god bedring og håper hun snart kan sitte bak et ratt igjen.
Le Mans Classic går også denne helgen, og som navnet tilsier er dette et raceløp for historiske biler. Det er 10. gangen dette arrangementet blir holdt og mange spesielle biler er å finne på startstreken og i padokken. De fleste er her for å vise seg fram, både når det gjelder biler og folk. Her kan man ta gammel buss når man skal til de forskjellige stedene rundt banen. Man kan også kjøre helikopter og da får man selvfølgelig skikkelig oversikt. Vi legger uansett med noen klassikere så dere kan drømme dere bort. Det lar vi være slutten på denne lørdagen og vi er på blogg igjen i morgen.
0 comments:
Post a Comment