Lørdagssnacks uke 28-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks uke 28, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Du vet det er ferie når lørdagssnacks kommer sent en søndag kveld. Jeg og David tar litt ferie og da blir det slik også på bloggen. Dagens snacks blir med lite motorsport, for de aller fleste tar en velfortjent hvil. DTM-teamene har kjørt oppvisningsløp i olympiastadionen i Munchen. Ralf Schumacher og Jamie Green vant i sin Mercedes. Det var nemlig to og to som konkurrerte og man gikk fra kvalifisering til kvartifinaler og gjennom semifinaler, til slutt finale hvor 2 biler kjempet i 12 runder med førerbytte. Spennende og moro for både team og tilskuere. Her kommer ofte også kjendiser både for å se billøp og å få prøve disse fantastiske bilene. I den individuelle konkurransen var det Ekstrøm som tok seieren, og det må vel sies å være en god trøst etter at han kraschet seg ut av lagkonkurransen. Jamie Green tok en fin andre plass, men denne konkurranse helgen teller ikke i DTM-mesterskapet og derfor blir det ikke noen forandringer der.
|
DTM-bilene lager litt show i Olympiastadioen i Munchen. |
Det har vært en del kjedelige beskjeder denne uken om konkurser i bilbransjen. Selv om de det gjelder er beskjedne produsenter, er det trist og miste bilmerker. Artega fra Tyskland var første merke ut. De håpet at en asiatisk investor skulle redde de 34 arbeidsplassene, men nå har det ikke skjedd og Artega kan begjæres konkurs. Artega ble stiftet 2006, og eier Dieter Frers har hatt et ønske om å utfordre Porsche med sin GT modell. Litt senere skulle planen være å komme med en spyderversjon av coupemodellen, men da trengs det altså mer penger. Det er 19 modeller av Artega til salgs på den tyske annonse siden mobile.de. Prisene er ikke avskrekkende og dette er allerede samlebiler med bra konstruksjon. Bilen er designet av Henrik Fisker.
|
Artega GT 2010m. 300 hk, 23450 km. Pris 58 190 euro. |
De Tomas er igjen i hardt vær og er den andre bilfabrikanten som ser ut til å kaste inn håndkle denne uken. Etter at forretningsmannen Gianmario Rossignolo kjøpte rettighetene til navnet De Tomaso, ble det satt håp til ny giv for det historiske merket. Det skulle ble vist både en ny Deuville, selv om det kun var en konseptbil, og de skulle bygge en erstatter til Pantera. Det har gått rykter om at investeringselskapet Hotyork skulle kjøpe opp det klassiske merket, men når dette ikke gikk, er veien til skifteretten kort. Dette vil da bli den 2. konkursen på mindre enn 10 år for De Tomaso, som hadde sin glansperiode på 60- og 60-tallet.
|
De Tomaso Pantera GT5 S for 125 000 euro. |
Den siste som nå har lagt inn årene, er det engelske sportsbilmerket TVR. Den russiske eieren, Nikolai Smolensky, har nå gitt opp forsøket med å få til en bilsatsing og vil heller bruke navnet på vindkraftverk. 3 modeller har blitt skapt siden russeren tok over, og det er en Tuscan MK2 cabriolet med 400 HK, en Cerbera med V8 diesel og dobbelturbo fra BMW og en modell kallt GT 350 med el-motor på 100 KW. Bilene skulle produseres sammen med Caterham, men planene stoppet da de fant ut at prisene på bilene skulle bli for høye.
|
TVR Cerbera Speed 12, kun et konsept.
|
Ford kommer med en ny Mondeo, den 5. i rekken. Nå blir det 3 måneder forsinkelser, og i stedet for premiere til våren, må vi nå vente til sol og varme kommer. Det vil si sommer 2013. Grunnen er interne problemer, hvordan man nå skal tolke det. Den kommer uansett til og bli klasseledende hva gjelder sikkerhet, og jeg tipper Ford også klarer å gjøre Mondeo til klasseledende når det gjelder forbruk. Regn med en ny Eco-boost motor, kanskje på 1,4 liter? Alternativet er videreutvikling av 1,6 liters motorene som allerede er i topp når det gjelder effektivitet. Ellers er utseendet litt mer agresivt enn dagens, men om det er penere er en annen sak. Jeg synes fronten har litt Aston Martin over seg, og det vet jeg ikke om jeg synes er noe særlig stilig....
|
Ny Mondeo med Aston Martin front |
Når vi er inne på Aston Martin kan vi ta med at de kommer nå med V12-motoren i sin Vantage Roadster utgave. Den er meget lekker og fronten er slik den skal være. En sportsbil med stil for de med litt mer enn mye penger. 517 HK hentes fra den 6,0 liter store V12 og fartsresursene er formidable. 0-100 går unna på 4,5 sekunder og det stopper ikke før man når 305 km/t. Så kan man jo diskutere om foregående slektskap med Ford har gitt mest til Ford eller Aston Martin, det ser uansett ut som Ford har lært å tegne fronter av Aston Martin sine designere. Litt synd i grunn synes nå jeg.
|
V12 i en åpen bil er aldri feil. |
Opel har aldri hatt noe slektskap med Aston Martin, men de kan absolutt lage biler i Russelheim også. Nye Adam er et bevis for dette, og om dette blir designspråket på kommende småbiler fra Opel, tror jeg salgstallene helt klart vil stige. Dette er en city-bil som skal ta opp konkurransen med både Fiat 500 og Mini Cooper. Bilen fåes med to farger, et på bilen og et på taket. Dette var Mini først ute med, og det har vist seg å slå godt ann. Citroen DS3 med flere har tatt etter med hell, og nå gjør Opel det samme. Invendig kommer nytt mediasystem og LED-opplyst tak, så får vi se om det slår gir opplyste kunder. Motorene blir 1,2 og 1,4 litere fra 70 - 100 HK. Kanskje det også blir en OPC-utgave etter hvert.
|
Opels minste er Opels vakreste. |
se mer...
Posted in:
0 comments:
Post a Comment