Fredagsrapport 35 - nyheter denne uken-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Fredagsrapport 35 - nyheter denne uken, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
Masse nyheter denne uken, blant annet på grunn av Moscow Motor Show som er på gang. De fleste av nyhetene derfra er ikke så interessante for oss, siden russerne kjøper en litt annen type biler, men noe er det selvfølgelig å kikke på.
Først og fremst dreier det seg om nye Mazda 6. Vi snakket litt om denne bilen for noen uker siden, men det er først nå Mazda har sluppet bilder av hele bilen utvendig og innvendig. Foruten at bilen generelt ser fin ut, er det et par detaljer som skiller seg ut og som jeg har sansen for. Det er grillen, som er småtøff og skiller seg fra de fleste andre biler. Tipper den blir å finne på de fleste Mazdaer de neste årene. Det andre er karosserilinjen over forhjulene. Ser du den på bildene? Går som en bølge fra forlykten og ender rett under speilene. Utgangspunktet er nok retro (tenk gammel bil type Boble), men Mazda har fått den til å se moderne ut samtidig. Skal jeg være litt tøff i trynet, vil jeg si at dette kan være starten på en ny trend som flere kommer til å herme. Interiørmessig ser den temmelig rett frem ut, fokus er antakelig på å gi en smak av premium. På motorsiden finner vi en ny 2,2 liters diesel på 150hk som bare skal slippe ut 105 g CO2 pr km. Det er isåfall klasseledende.
Porsche 911, eller 991 som inneværende generasjon heter internt, ble denne uken presentert i Carrera 4-versjon. Altså med firehjulstrekk. Dette har alltid vært en liten favoritt blant Porscher for min del. Både fordi jeg har ganske mange mil i 911 C4, men også fordi firehjulstrekken gjør bilen perfekt for Norge og fordi jeg liker sugemotorer med mye effekt. Nye C4 er fetere enn noen gang og som vanlig er hjulstillingen bredere bak, med 22mm for å være nøyaktig. Firehjulsdriften gir mesteparten av kraften til bakhjulene for å beholde bilens vanlige karakter. Et nytt skjermbilde i dashbordet viser fordelingen av kraft mellom hjulene. C4 har 350hk og gjør 0-100 på 4,5 sek, mens C4S, har 400hk og når 100 på 4,1. For første gang får 911 nå også adaptiv cruise control, som tilpasser hastigheten til bilen foran. Mer er det ikke å si, se og drøm!
På Parismessen som bare er noen uker unna, presenterer Fiat sin tredje generasjon Panda med firehjulstrekk. Den nye Pandaen som kom tidligere i år har fått mye skryt og nå skal den fenge ennå flere kjøpere. Fiat mener det er den eneste bilen i A-segmentet med trekk på alle fire. Bilen har to elektronisk styrte differensialer som fordeler kraft til de hjulene som har mest grep. Firehjulsdriften er permanent. Du kan en kjøpe turboladet to-sylindret bensinmotor på 85 hk eller Fiats velkjente 1,3-liters diesel på 75hk.
Nå har Subaru riktignok kommet med sportsbilen BRZ, men bortsett fra den er det fint lite som har minnet oss om at Subaru for bare få år siden var ensbetydende med firehjulsdrevne turboladene kjøremaskiner, den siste tiden. Derfor er det hyggelig å endelig se en blå Subaru med gullfelger igjen. Det dreier seg om modellen Forester TS, som har en 2,5-liters motor på 262hk. STI står for mange komponenter i hjuloppheng, så dette burde være den uten tvil råeste SUVen i klassen. Tviler på at vi får se den her noen gang, men det er lov å håpe!
Suzuki er på gang. Swift er en av de beste småbilene man kan kjøpe for penger. Litt værre er det med SUVene, som har vært ganske langt unna å sette spor etter seg. Grand Vitara kom i 2005, så da var det virkelig på tide med et skikkelig facelift. Det gjør sikkert ikke bilen til en klasseleder, men den beholder nok sin posisjon som arbeidshest nr1 og med faceliften ser den slettes ikke værst ut.
0 comments:
Post a Comment