DTM: Farfus tar BMW sin 4. seier for sesongen-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om DTM: Farfus tar BMW sin 4. seier for sesongen, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Jeg lar meg imponere av BMW i comeback-sesongen i DTM. De ble gitt noen løp før de burde kunne gi litt konkurranse og de fleste regnet kanskje med at de kom til å vinne et løp. Nå har de 4 seierer, og det er flere enn noen av de andre 2 merkene. Audi har klart og ta 2 seierer, mens Mercedes har 3 seierer. BMW har gjort det meget godt og de har også en som kan vinne mesterskapet, men det kommer vi tilbake til.
Foto: DTM.com |
Vi starter med lørdagens kvalifisering, og mye skulle dreie seg om BMW- og Audi-førerne, mens Mercedes sine piloter slet hele helgen og måtte ta til takke med de bakerste posisjonene. Så ille var det at den beste Mercedesen plasserte seg på 14. plass og de 7 siste bilene hadde alle stjerne i fronten. Wickens var best av Mercedesene og når man vet at 5 av 8 løp er vunnet fra pole position, var stemningen dyster i Mercedes-leieren. Mesterskapslederen Paffett startet fra 16. posisjon og alt han kunne håpe på var noen mesterskapspoeng, for fortsatt å beholde ledelsen. Mercedes-førerne klagde stort sett på feste og alle håpet de skulle finne forklaringen før løpet dagen etter.
Vi tar de 10 beste fra kvalifiseringen:
1. A Farfus
2. E Mortara
3. F Alberquerque
4. A Tambay
5. M Rockenfeller
6. A Priaulx
7. T Scheider
8. M Ekstrøm
9. D Werner
10. M Molina
Mens Mercedes hadde en håpløs kvalifisering var Audi-førerne mer fornøyd. 7 av 8 biler innenfor de 10 beste og flere gode helt oppe i toppen. Ekstrøm som har vunnet de to løpene som har godt her i Valencia, var noe skuffet over kun 8. startposisjon, men han skulle kun se fremover og håpet på en pallplassering.
Løpet var tidlig ødelagt for Paffett, ikke bare fordi han startet langt bak, men han kolliderte allerede i andre sving med Hand og Vietoris. Da var i grunnen alt ødelagt for engelskmannen og han kunne bare håpe at mesterskapsutfordrer Spengler ikke skulle ha et alt for bra løp. Tomczyk og Merhi hadde også et sammenstøt allerede i starten av løpet, og for de av dere som følger med på DTM, skal det ikke store skader til før man må bryte. Tomczyk ble stående mens Merhi kom avgårde med noe ødelagt bil. Han kom ikke til å sette de raskeste rundene. Kvalifiseringens beste Mercedes var ute etter veggsamenstøt på runde 4, mens det virket som om Paffett skulle få litt av det han håpet på, i det Spengler ble tatt for tyvstart og måtte ta en "stop & go" straff. Noen runder senere fåt Paffett en pit stop straff. Han må se sin arguste konkurrent foran seg, men heldigvis ikke høyere opp på resultatlista enn at han fortsatt leder mesterskapet.
Mens det skjer mye langt bak i feltet, er det litt roligere fremme. I hvertfall en stund. Farfus leder løp stort sett fra start til mål, mens Mortara, som i en periode har god kontakt med lederen Farfus, kjører ut noen runder før mål. Farfus tar sin første DTM-seier, og BMW 4. seier i år.
Resultater fra Valencia:
1. A Farfus
2. A Tambay + 8,406
3. M Ekstrøm + 8,967
4. F Alberquerque + 23,067
5. M Rockenfeller + 28,066
6. B Spengler + 39,831
7. R Frey + 48,318
8. A Priaulx + 49,562
9. D Werner + 58,327
10. J Green + 1,10,596
Tambay og Frey tar sine beste plasseringer i DTM, og Frey tar i tillegg sine første poeng. Ekstrøm gjør en fantastisk oppkjøring mens Spengler gir spenning til siste runde. Mercedes har ingen god runde her i Valencia og Gren på 10. plass er eneste som tar poeng.
Sammendraget 9 av 10 runder:
1. G Paffett 127
2. B Spengler 124
3. J Green 109
4. M Rockenfeller 85
5. M Ekstrøm 81
6. E Mortara 74
7. M Tomzcyk 69
8. A Farfus 54
9. A Tambay 28
10. F Alberquerque 26
Avgjørelsen i DTM faller på Hockenheim om 3 uker og det avsluttes der det startet. Paffett vant første runde i årets DTM, og det kan være fordelen han trenger, for nå skal han tilbake til Hockenheim. Når man ser de 5 siste løpene under ett er det ikke tvil om at det er Spengler som bør være favoritt. Han har tatt 81 poeng i disse løpene, mens Paffett kun har karret til seg 44 poeng under samme periode. Jeg trodde jo at Paffett skulle ro dette i land og avgjøre mesterskapet før den siste runde. Heldigvis er det ikke slik, og vi ser frem til fighten som kommer om 3 uker. Vi skal også ta med at det blir en kamp om og bli beste Audi-fører også, og den kampen kommer til å stå mellom Rockenfeller og Ekstørm. Jeg setter en peng på Ekstrøm. Beste tidligere formel 1 fører er foreløpig Coulthard, som har en ledels på 6 poeng til Schumacher. Spennende å se om dette holder seg.
Sammendraget bilmerker 9 av 10 løp:
1. Audi 327
2. Mercedes-Benz 296
3. BMW 286
Ikke noe er avgjort mellom bilmerkene heller, og dette er en viktig konkurranse for de 3 premium-merkene fra Tyskland. Ingen vil komme sist og det kommer til og bli brukt for det det er verdt hos den som vinner. Mercedes har ledet greit gjennom hele sesongen men helgens katastrofale resultater for stjernen gjør at det blir en spennende avslutning. Mellom teamene er det også sterk konkurranse og der leder Thomas-Sabo-teamet med 8 poeng foran BMW-Team-Schnitzer.
0 comments:
Post a Comment