Sportspakke - nei takk-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Sportspakke - nei takk, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
1984-1987 BMW M535i |
Det aller mest idiotiske folk bruker penger på i dag er å kjøpe SUV. Det nest mest idiotiske er å kjøpe sportspakke, sportsunderstell, sportsinteriør osv.
1980 BMW M535i |
Da BMW og noen andre, på 80-tallet, begynte å lage personbiler med nesten sportsbils-aktige kjøreferdigheter og fartsressurser ble motorjournalister og andre bilinteresserte helt på tuppa og siden det har spørsmålet om hvor sportslig en bil er, nesten blitt det viktigste ved hele bilen. Det er i seg selv veldig bra, jeg liker biler som er kule å kjøre. Problemet er at dette med sportslighet de siste årene har antatt en litt feil retning. Sportsunderstell og sportsinteriør er nå så på moten at alle skal ha det. Faktisk er vi nå så opptatt av at bilen vi kjøper skal være sportslig, at vi ikke lenger legger merke til hva vi får for pengene. Så lenge bilen har senket fjæring, store hjul, litt ekstra plast nede ved bakken foran og bak og sportsseter med tilhørende ratt og girkule i skinn, er alt i orden.
For bilprodusentene er dette gull verdt. Du må betale ekstra for sportspakkene dine. Ganske mye ekstra som regel. Og det tjener produsenten på. For hvor mye ekstra koster det å lage en kortere fjær, en hardere foring eller mer sidestøtte på et sete?
En av de største, hvis ikke den største utfordringen for en bilprodusent har alltid vært å få til en fjæring på bilen som gir både god komfort og gode kjøreegenskaper. Disse to momentene står i sterk motsetning til hverandre og det å få til en kombinasjon av de to har ikke alltid vært så lett. Amerikanerne befant seg før gjerne på komfort-siden med biler så myke at man ble sjøsyk av tanken på en sving. I den andre enden kunne man for eksempel finne italienske sportsbiler med så stiv fjæring at bilen, som i utgangspunktet ikke akkurat var best sammensatt, ristet fra hverandre etter en tur på grusvei. Utviklingen har imidlertid gått fremover og i dag har vi biler som både svelger ujevnheter og hullete veier samtidig som de ligger fint på veien når det går fort i svingene.
Rover 75 med enestående komfort, floppet fordi den ikke var "sporty" |
For ytterligere å forverre situasjonen sitter det nå sportsunderstell originalmontert på de fleste biler som er "miljøvennlige". Står det for eksempel Bluemotion, Blue Efficiency, Bluetec eller hva nå alt heter på bakluka, så sitter det som regel også sportsunderstell på bilen. At den er lavere og stivere gjør at man kan file av litt på forbruk og co2-utslipp.
VW Polo BlueMotion |
Peugeot 508 - ut med komfort, inn med stomperud på heia |
I Norge, Sverige og Storbritannia er veiene relativt like. Altså ganske dårlige. Norske bilblader har vi nevnt før, så hvis du dropper de og heller leser en biltest i et seriøst svensk eller britisk blad, vil du garantert se at de nesten utelukkende anbefaler å avstå fra sportspakker. Ikke bare er bilene håpløst humpete på dårlig vei, kjøreopplevelsen er faktisk mindre sportslig med sportsunderstell.
De som bare vil ha komfort har fortsatt mye å velge i. For eksempel Volvo V70 eller Toyota Avensis. For dem som har lett for å sovne av kjedelige biler finnes det også gode valg. For eksempel Mercedes, Ford, Opel eller BMW. Vel og merke uten sportspakke!
0 comments:
Post a Comment