Friday, May 4, 2012

Fredagsrapport 18 - nyheter denne uken

Fredagsrapport 18 - nyheter denne uken-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Fredagsrapport 18 - nyheter denne uken, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David Kordahl Andersen

Nissan Juke-R settes i produksjon!

De fleste har fått med seg Nissan Juke-R. Den lille hyper-SUVen med Skyline i nesten alt unntatt karosseriet, har gått verden rundt i blader og aviser etter at Nissan har latt journalister fått prøvekjøre bilen på bane. Som regel blir det med det når det gjelder slike biler, men nå sjokkerer Nissan med nyheten om at bilen kommer  produksjon!
Bilen vil bli bygget etter kjøpers bestilling og den vil også være oppdatert med Skylinens 2012-spesifikasjoner, hvilket blant annet betyr at antallet hestekrefter hopper opp fra 480 til 545. That's right; 545 hester og firehjulstrekk i en småbil fra fabrikk. Føles nesten som om Nissan er i ferd med å ta jobben fra Gatebil-gjengen..

Ny Isuzu pickup
I 2007 kom Isuzu tilbake til Norge igjen med sin pickup D-max. Den var da allerede fem år gammel og det er kanskje derfor jeg aldri har likt bilen. Støyete og med gammeldags japse-pickup sittestilling (altså på gulvet med benene rett forover). Med stor motor for en rimelig penge har likevel bilen vært en suksess i Norge hvor de fleste kjøperne av slike biler har vært vant til en Toyota HiLux med snorkemotor som nesten ikke bikker 100 hester engang. Ny er det imidlertid endelig på tide med en ny versjon av D-max.


Alt på bilen er nytt så her er det ikke snakk om noen facelift. Den gamle 3-literen er byttet ut med en 2,5 liter på 163 hk og 400 nm. Denne møter Euro 5 og forbruket skal gå ned fra 0,84 til 0,76. Girkasser blir 6-trinns manuell eller 5-trinn automat. Det hverken høres eller ser ut som om den er helt oppe på nivået til den nye Ford Ranger som kom nå i april, men det gjenstår å se. Jeg skal ta en tur med bilen da den kommer i juni og komme med rapport.

Renault-Nissan tar kontrollen over Lada
Det russiske merket vi var vant til å se på veiene her i Norge på 70- og 80-tallet lever fortsatt, og nå er Renault-Nissan iferd med å ta kontroll over det gamle statlige russiske selskapet. Russland har Europas desidert sterkest voksende økonomi og den kaken vil fransk-japsene ha en bra bit av. De tre merkene tilsammen, vil da få over 33% av det russiske markedet hvor det er forventet et totalsalg på 2,9 millioner biler i 2012. Ikke dårlig. Nissan og Renault investerer tilsammen minst 450 millioner kroner i Lada.

BMW X1 får facelift
Minstemann i BMWs SUV-familie, som alle starter på X, har vært en suksess både i Norge og utenlands. Nå kommer facelift. Som vanlig hos BMW, kommer det motoroppdateringer samtidig med faceliftet. Den gamle 23d motoren utgår og inn kommer nye 25d; en firer på to liter, to stk turboladere og 218 hk. 20d får 184 hk og 18d beholder sine 143. Sistnevnte forblir, som Bonnie Tyler, norgesvenn. Andre endringer er generelt mer 1-serie inspirert design, ny midtkonsoll og bedre kvalitet på interiørdetaljer.



VW Polo R-line
Folkevognfolket, og det er et stort folk, vil nok like Polo R-line. Jeg er ikke helt sikker på hvilke motorer som kan fås med R-line i Norge, men med en av VWs glimrende små turboladede bensinmotorer, blir dette en tøff liten sak med smak av GTI. Front- og bakfangere går lenger ned mot bakken, grillen er blank svart og luftinntakene foran blir litt større og mer markerte. Inni er det snakk om sportsseter og noen andre småting, blant annet R-merkede aluminiumsbiter her og der.



Olympiske BMW
Vi husker vel alle Volvoene fra Lillehammer-OL? Å sponse et OL er populært. Ute på plassen her, står det faktisk en offisiell Lillehammer-OL Valmet traktor med hoppbakken som motiv på siden av motorpanseret. Ikke veldig kult 18 år senere, men ok. Nå er det London som står for tur og denne gangen er det BMW som skal bistå med intet mindre enn 3000 biler! Designet på OL-BMWene ble sluppet denne uken og slik skal de altså se ut:

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More