Friday, June 8, 2012

Fredagsrapport 23 - nyheter denne uken

Fredagsrapport 23 - nyheter denne uken-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Fredagsrapport 23 - nyheter denne uken, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David K Andersen

Volvo V40 D2

Dette er ingen bilnyhet i seg selv. Vi har sett bildene av nye V40 for en god stund siden. Nyheten derimot, er for det første at den har blitt prøvekjørt av media og ikke minst resultatene av dette. Volvo lager fine biler, de plasserer seg et lite hakk under premiumbilene Mercedes, Audi og BMW, samtidig som de er "dyrere og finere", altså mer premium enn de vanlige merkene, som feks Ford og VW. Volvo har imidlertid alltid hatt litt vanskeligheter med å nå helt opp i tester i utenlandske blader. Dette er interessant i forbindelse med prøvekjøringen av nye V40. Dette er nemlig første gangen i mitt liv at en ny Volvo virkelig har fått gode kritikker i bilblader fra Storbritannia og Tyskland. Designet er vellykket og har særpreg, sikkerheten er (som vanlig) på topp bla med fotgjengerairbag, utstyrsnivået er høyt, motorene er bra, den manuelle girkassen er glimrende, men mest av alt: Kjøreegenskaper og komfort er fulltreffere. Det er nesten absurd å lese, i et engelsk bilblad, at den nye Volvoen ligger bedre på veien og er morsommere å kjøre enn kongen på haugen, Ford Focus. Grattis Volvo og Volvofans!

 BMW med forhjulstrekk
På Parismessen i september skjer det som mange, inkludert meg, ikke synes noe om: BMW kommer med forhjulstrekk. Heldigvis ikke i etablerte modeller som 3 og 5-serien, men i en egen modell som kommer til å ligge under 1-serien i pris og størrelse, om enn ikke romslighet. Det blir sikkert mye til felles med neste generasjon Mini under skallet og det blir garantert noe av det aller beste kjøremessig av forhjulsdrevne biler. Men hvorfor? Hva får et av verdens mest lønnsomme og suksessfulle bilmerke til å forlate røttene som har gjort dem til det de er i dag? Ennå mer penger i kassa er svaret. Sånn er livet.

Mazda MX5 med kompressor?
Mazda viser en MX5-verjson på Leipzig messen nå med kompressor og 244 hk. Den er ikke ment for produksjon, men det er interessant både fordi dette er en bil som alltid har kunnet takle mer krefter (uten noen gang å ha fått det) og fordi den er kompressormatet og ikke turboladet. Ryktene har gått lenge om at neste generasjon får turbo, men kanskje Mazda, som så ofte før, går sin egen vei og satser på direktedrift av tvangsmatingen. Det kan ha kjøremessige fordeler med hensyn til gassrespons og motorkarakteristikk, men driftsøkonomisk er det ulemper. Spennende å se hva de ender opp med.

Skoda med Passat Alltrack-konkurrent.
Eller nesten. Det gjøres ikke noe med høyden og den får kun forhjulsdrift, så her er det kun snakk om svart plastikk og større luftinntak. Ellers er motorer og alt det samme. Uvanlig lite å rapportere om en ny bil.

Opel Astra sedan
Pensjonistbilen over alle pensjonistbiler er tilbake. Bare at denne gangen ser den ikke ut som det, faktisk er den ganske stilig! Kompakt og sporty. Ulempen er at vi antakelig ikke kommer til å se noe til den her. Den vil selges i Spania, Tyskland og kanskje noen få andre vest-europeiske markeder. Ellers er det Øst-europa og Russland som er hjemmstedet. En annen interessant Opel-nyhet er at de kommer med en ny turboladet 1,6-bensin mot slutten av året. Opel var tidlig ute med å turbolade de små bensinmotorene sine, men de har vært ganske langt unna å være av de beste. Det vil forhåpentligvis rette seg nå.

I helgen er det Formel 1 fra Canada. Kanskje den banen som skaper mest action og spenning gjennom året. Følg med, også her på Bil og Motorbloggen!

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More