Saturday, June 9, 2012

Lørdagssnacks 23 Del 1

Lørdagssnacks 23 Del 1-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks 23 Del 1, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

Denne lørdagen er det Formel 1 i Canada, og ettersom det går på kveldstid, deler jeg dagens snacks i to. I første del skal vi se på en spesiell bil for en helt spesiell anledning. Det skal også bli plass til litt spesialmodeller på sluttet, men først til Canadas GP og oppladningen foran dette løpet. Mark Webber, som vant i Monaco for fjorten dager siden, er klar på at Red Bull sin bil ikke har blitt noe dårligere, selv om de har måttet forandre gulvet på den. De to første treningsrundene i Canada tyder på at Red Bull absolutt blir å regne med. Vettel var nr. 2 på første trening mens Webber klarte en 5. plass. Hamilton var raskest og om han skulle klare å vinne på søndag, vil han bli den 7. vinneren på like mange løp i årets VM. Rosberg og Alonso fulgte på plassene bak Vettel, mens Hulkenberg fikk 6. beste rundetid. Button sliter om dagen og 10. plass på første treningen er ikke helt der han vil være. Massa i andre Ferrarien var tilbake der han har vært hele sesongen. 12. beste tid på trening imponerer ingen, og gir ikke ro selv om det er først på kvalikk det gjelder. Det som gleder mest er at bilene bakerst i feltet har tettet litt av luken til teten. Det kan da se ut som at de ikke er i fare for å ende utenfor 107 % av tiden til bestemann.


På trening 2 var det Hamilton igjen som viste de andre bakhjulene og hadde beste tid. Begge Ferrariene fulgte deretter med Alonso som den beste av de. Vettel virker også i form og hadde denne gangen 4. beste tid, foran De Resta, Kobayashi og Schumacher. Fjolårsvinner i Canada,  Jenson Button, ble nr 9 på fredagens siste trening. Det er også en trening i dag før kveldens kvalik. Den kommer i del 2 av lørdagssnacks.

Mercedes lager spesialmodell for Japan. Det handler om SLS AMG Matt Edition. 20 biler skal produseres enten i matt sort lakk med røde detaljer, eller i matt hvit lakk, Magno Cashmere White, med sorte detaljer. Den sorte kommer kun som roadster, mens den hvite kan du få både som coupe og roadster. 10 coupeer og 10 roadsterer skal bygges og du må være i Japan for å få tak i en. Pris rundt 2,5 millioner kroner, før norske avgifter selvfølgelig.

SLS AMG kun for Japan
SLS AMG finnes nå også i en spesial version for oss som ikke bor i Japan. SLS AMG GT som kommer både med fast tak og uten tak. Den har samme motor som vanlige SLS AMG, men har fått 20 HK mer ved hjelp av litt småjustering. Akslerasjon til 100 km/t går unna på 3,7 sek og den har en oppdatert dobbelclutch girkasse som gir raskere giring. Den som har sjansen til å prøve, og som merker forskjell, kan jo gi oss beskjed. Ønsker du da også å berike statskassen en smule, kan det nevnes at 200 km/t nåes etter 11,2 sekunder og den gir seg ikke før ved 320 km/t. Alt er litt råere i denne utgaven, enda stivere understell, enda råere motorlyd, enda lettere og selvfølgelig merkbart dyrere.. Alt for at kjøreoppleveslen skal bli enda bedre. Vakker er den og jeg går for en roadster som den under.
SLS AMG GT

Fra Mercedes sin superbil går vi videre til Lexus som har forberedt en IS for det spektakulære bakkeløpet Pikes Peak. Modellens fulle navn er Lexus IS F CCS-R. Bilen er stappfull av carbon fiber  for at den skal være lettest mulig opp de bratte lange bakkene i verdens tøffeste bakkeløp. Motor er den samme som sitter i produksjonsbilen IS F. Det vil si en V8 på 5,0 liter 416 HK. Bilen har selvfølgelig fått noe mer heftig stylign enn det vanlige F modellen har og i sin oransje farge vil den helt klart være synlig. Drifting esset Ken Gushi vil få æren av å kjøre raceren de ca 2 milene opp til toppen av Pikes Peak. Det vil nok gå noe bredt oppover vil jeg tro. Løpet går i førsten av juli.
Lexus sin Pikes Peak racer



se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More