Test Peugeot 508 1,6 HDI EMG og manuell-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Test Peugeot 508 1,6 HDI EMG og manuell, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
Da Peugeot først viste bildene og ga ut info om nye 508, trodde mange det skulle bli en usedvanlig fulltreffer. Ble den det? Hva med girkassene? Peugeot har ingen moderne twin-clutchkasse, og deres robotiserte manuelle automat, EMG har fått mye krtikk, er den berettiget? Vi har testet både EMG og vanlig manuell, og sammenlikner samtidig med VW DSG og vanlig moderne automat-kasse. Kanskje finner vi fasiten på girkassekaoset?
Bakgrunn og teknikk.
Peugeot hadde i sin tid suksess med de store stasjonsvognene 504 og 505. På slutten av 80-tallet la de om modellprogrammet og man fikk ikke lenger kjøpt noen 500-serie. Istedet kunne man velge mellom 405 som var et lite hakk mindre enn Passat og Mondeo, eller man måtte nøye seg med en stor sedan, 605. Så kom 406, som var nøyaktig like stor som de andre i klassen og den ble en suksess. Etterfølgeren, 407 derimot, ble fiasko med rart utseende og begrenset plass. I 2010, var Peugeot tilbake med 500-serien, denne gang 508. Ikke på langt nær så romslig som 504 og 505 var, men en konkurransedyktig bil i Mondeo-klassen.
Konstruksjonen er konvensjonell for klassen med stål-monocoque karosseri, MacPherson foran og multilink bak til hjuloppheng. Unntaket er 508 GT med den største motoren som har doble triangellenker foran. Bilen er 45 kg lettere enn 407, men vekten stiger betydelig dersom du går for større motorer enn 1,6 literne i bensin og diesel. Motor og girkasseutvalget er noe komplisert. Med bensin motorer får du 1,6 120hk med EMG, 1,6 156hk med 6-trinn manuell eller 1,6 156hk med 6-trinns vanlig automat. For oljebrennerne gjelder 1,6 115hk manuell 5-trinn, 1,6 115hk EMG, 2,0 140hk, manuell 6-trinn, 2,0 163hk med vanlig automat med 6 trinn eller 2,2 204hk med vanlig automat med 6 trinn. Altså kan du velge mellom intet mindre enn fire girkasser, men du kan ikke kombinere som du vil.
Interiør og praktisk bruk.
En ting Peugeot ikke helt har forstått de siste årene er det med å ha en gjennomført stil i hele interiøret. På tidligere modeller har man hatt en del stilige detaljer, men så har man kombinert de med en del ustilige ting. Tenker spesielt på bilstereoen hvor Peugeot helt til nylig har holdt på merkelige halvintegrerte og plastikkaktige knappehysterier i DIN-format. Her er 508 et stort løft. Du blir rett og slett imponert når du først setter deg inn. Alt har design i samme stil og alle detaljer har blitt ivaretatt. Er det atpåtil skumring ute og du setter på lysene gir det virkelig en flott følelse av å sitte i noe moderne og lekkert. Har aldri opplevd det i en fransk bil tidligere. Følelsen sitter i helt til du begynner å bruke bilen. Da faller du fort ned igjen, for følelsen i knapper og hendler er definitivt ikke i toppklassen. Det samme gjelder en del av panelene. Det verste eksempelet er girhendlene på rattet på EMGen. Føles mer som noe som sitter på dashbordet i en tråtraktor enn i en bil.
Moderne følelse interiørt når lysene kommer på. |
Fint design |
Girhendelene er veldig plastikk-aktige. Blinklys og pusser spaker, er en av få detaljer som virker litt kronglete å bruke. |
Motor og drivverk.
1,6-liters dieselen er velkjent for mange. Du finner den i alt fra Forder og Volvoer til Citroener og her, Peugeot. Nå har den 115 hk og jeg synes faktisk den går litt bedre enn den gjorde før da den hadde 109. Ellers vet vel de fleste som leser bloggen hva jeg mener om 1,6-liters dieselmotorer i mellomstore og store biler. Når en bil til nærmere 400 tusen bruker lenger tid for å nå 100 km/t enn min nesten 30 år gamle Fiat Uno, så går det ikke an å si at bilen går greit. Det gjør den ikke. Men den går sikkert bra nok for de fleste. Og dessuten bruker den veldig lite diesel, det burde ikke være noe problem å ligge på 0,4 hvis du ikke bare kjører i byen. Den har også en rett og fin effekt og dreiemomentskurve, så den gir jevnt drag og store deler av dieselens begrensede arbeidsområde. Det gjør den dog noe kjedelig. Støy og vibrasjon er middels bra. Du vet med en gang du starter bilen at den har dieselmotor, men i fart er det ikke plagsomt. Som på alle dieseler er gassresponsen dårlig og denne er ikke av de bedre innen arten heller. Start/stopp-systemet (motoren stopper når du feks stopper på rødt løs) fungerer upåklagelig og det er ikke plagsomt eller tregt å komme igang igjen dersom du vil stikke raskt ut i rundkjøringen mens motoren er avslått.
En kul detalj, er at bilens midjelinje fortsetter gjennom baklykten og ned. Lett å se på akkurat dette bildet! |
Så var det girkassene da. Den manuelle 5-trinnskassen er uten tvil den beste jeg har prøvd i en fransk bil. Franskmennene er kjent for lange slag og slerkete giroverføring. 508 er bare klikk klikk og jeg mener faktisk den er bedre enn feks Ford Focus og kanskje til og med en E92 BMW 3-serie. 6.gir savnes ikke på norske veier og det er faktisk ganske deilig å kjøre en bil med 5 og ikke 6 gir i og med at behovet ikke er der. Samspillet mellom gass, clutch og gir fungerer utmerket og det er superlett å kjøre rykkfritt og mykt. Meget bra. En ekstremt irriterende detalj er at gasspedalen er for lett. På langtur blir jeg sliten i benet fordi jeg hele tide må holde det tilbake i stedet for å kunne la det hvile mot pedalen. Skriver det på kontoen for misser man må regne med i en rimelig bil, man har tydeligvis ikke råd til å tenke på alt hvis budsjettet skal holde.
EMG-kassen er det verre med. Den fungerer fint ved lett akselerasjon og den fungerer greit ved full gass, men den fungerer ikke særlig bra ved halv gass, feks hvis man vil stikke ut i et kryss rimelig raskt. Da er det full fart forover, pause, forover, pause osv. Den er også ubestemmelig i en del tilfeller. Som Peugeot-fansen sier, venner du deg til det og det tror jeg sikkert du gjør. Spørsmålet er bare hvorfor du skal måtte venne deg til noe som ikke er bra nok. Mer eller mindre samtlige andre bilmerker har nå to-clutchkasse ala VWs DSG, det må snart Peugeot også koste på seg. Til og med erkerivalen Renault har det! Forskjellen på et DSG-girskift og et EMG-girskift er enormt. Man bør også tenke på at man har begrenset hengervekt med denne girkassen.
Kjøreegenskaper og fjæringskomfort.
Før var Peugeot i en særklasse på dette området. Ingen klarte å lage biler som lå så godt på veien samtidig som de svelget alt som var av ujevnheter og gav fantastisk fin komfort. 508 ligger utrolig godt på veien. Veigrepet er upåklagelig og den krenger omtrent ikke i det hele tatt ved heftig kjøring i svinger. Fjæringskomforten derimot, er helt ødelagt. Jeg forstår ikke selv at det kan være riktig, men jeg synes faktisk 508 er plagsomt stiv og ukomfortabel på vanlig norsk landevei med humper og kuler og det hele. Veldig rart.
Styringen er direkte uten å være nervøs og slik sett veldig bra, men den er også fratatt all følelse, så selv om bilen ligger bra på veien og styringen er kontant, er ikke bilen spesielt underholdende å kjøre på svingete veier. Du får ikke være en del av det som skjer på samme måte som i en Mondeo, og da er det heller ikke like moro å klemme på litt ekstra.
Dommen
Jeg hadde trodd at 508 skulle være en fulltreffer. En av de bilene hvor liksom alt endelig stemmer. Istedet er denne Peugeoten en bil jeg ikke forstår. Hvorfor ligger den så utrolig bra på veien samtidig som den ikke er komfortabel? Hva er det Peugeot har siktet mot her? Alt eller ingenting? Bortsett fra designet, som jeg er tilbøyelig til å si at er det beste i klassen både utvendig og innvendig, er strengt tatt ikke denne bil spesielt bra på noe som helst. Men den er heller ikke dårlig på noe. Bare sånn ca midt på. Kanskje det, kombinert med bra pris og gode forhandlere er nok til suksess. Jeg vet ikke. Valget mellom EMG og manuell er imidlertid lett. Det blir manuell. Og den manuelle kassen representerer det jeg liker best med bilen. Den er lettkjørt, oversiktlig, enkel og grei.
0 comments:
Post a Comment