Lørdagssnacks 38-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks 38, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Denne dagens lørdagssnacks blir litt amputert, men noe får vi med oss. Jeg tar en tur ut i Oslos gater for å løpe maraton. Det er greit å være i form i tilfelle kald vinter og mye dieselforbud. Nå kjører jeg bensinbil, men det bør jo ikke være noen unskyldning for å være ute av form. Audi er i form om dagen og regn med mange nyheter når bilutstillingen i Paris åpner i slutten av måneden. David fikk med Audi A3 i Sportback versjon, og nå er også S3 av nye Audien klar. Den får en helt ny motor, selv om det fortsatt er prat om 2,0 FSi. Den turbolada motoren får 300 HK og 380 NM mellom 1800 og 5500 omdreininger. I tillegg til økt effekt har motoren blitt 5 kg lettere, noe som vil si 148 kg. Bil med S-tronic kasse er 0,2 sekunder raskere enn bil med manuell kasse. Sistnevnte gjør sprint opp til 100 på 5,3 sekunder. Forbruket går ned i forhold til utgående modell og om du girer selv bruker bilen 0,7 l/mil. Den er noe mer sparsom om du lar den gir selv, men egentlig er det prat om små forskjeller. S3 har fått 18 " felger med 225/40 dekk, og den er senket 25 mm i forhold til vanlig modell. Front og hekk har fått enda mer LED-lys teknologi og nå er også varsellyset standard med LED. Foreløpig finnes bilen kun som 3-dørs, men regn med en Sportback versjon i løpet av neste høst.
McLaren skal lage en etterkommer etter McLaren F1. Som bilintreserte husker var dette verdens raskeste bil i en årekke, helt til Bugatti Veyron kom på markedet. F1 ble et ikon og i dag er den en ettertraktet samleobjekt, som skjelden er til salgs. Nå velger McLaren å satse på mer enn fart, de skal ikke lage verdens raskeste bil. P1 som den foreløpig heter, skal være verdens beste sportsbil. Det er en tøff målsetning når man vet hva Porsche, Ferrari og Lamborghini kommer med. Designen lover ihvertfall godt, selv om det foreløpig bare er et konsept. McLaren forteller lite om drivlinjen, men ryktene vil ha det til at de bruker samme V8 på 3,8 liter som sitter i MP4-12C. Effekten kommer til og bli skrudd opp ganske mye, og det er snakk om ca 970 HK. 0-100 går unna på godt under 3 sekunder og all teknik er hentet fra racing-divisjonen. Det vil gjøre den til verdens raskeste serieproduserte bil på bane. Akkurat det gjennstår å se.
Fra Nederland kommer denne spesielle Minien. 445 HK skjuler seg under skalet av kunstfiber og lettmatrialer. Sportsstolene har fått oppgraderte belter og veltebur måtte installeres for å opprettholde den ellers dårlige sikkerheten en Mini fra 1962 har. Over 300 km/t og 0-100 på under 3 sekunder. Får man ikke skjelven av dette monsteret kan man nok takle alt som måtte komme. Pass på å kjøpe kjøresko fra andre enn treskomakerne fra samme land.
BMW er en av verdens mest attraktive arbeidsgiver. De kommer på en 4. plass i en undersøkelse som Universum har foretatt. Den er basert på karrieresøkende ingeniører og økonomer og omhandler store bedrifter i 12 land. Google, IBM og Microsoft kommer på de 3 første plassene og de 144 000 karrieresøkende vil også gjerne jobbe innen bilindustrien. Volkswagen er den nestmest populære av bilprodusentene på 12. plass, mens General Motors, Ford, Toyota, Daimler og Volvo kommer også blant de 50 beste.
Selv om det går bra for noen innen bilindustrien, er det mange som sliter. Peugeot, som er en del av PSA-konsernet, sier opp folk og legger ned fabrikk. På et år har kursen rast fra 17 euro og ned til 6,5 euro, og i februar i 2008 var børskursen over 50 euro. De har nok sett lysere dager investorene i det franske selskapet og nå er det på tide med å slipe kniven for å trimme bedriften for fremtiden. Dette går selvfølgelig utover mange franskmenn. I alvorets stund har likevel Peugeot tatt frem en morobil, som mest sannsynlig ikke gir noe særlig gryn i kassa. Den vil i stedet bidra til å bygge et sporty image for Peugeot og jeg liker det. 208 Type R5! Noen som husker 80-tallet og 205 GTi, 205 Turbo16 og andre morsomme biler? Bra! Denne er i samme stil. Vi har skrevet en del om 208 før, og dette er ikke siste gang. Bilen som skal redde Peugeot har fått rallykledning, og den byr opp til dans. De fleste bilinteresert vil nok si, ja takk, og den er nok ballets dronning. Bilen skal erstatte 207 Super 2000 og har en 1,6 liters turbomotor på 280 HK og 400 NM. Damen har godt 40 kg ned i vekt og vil nok helt sikkert få enda flere beundrere av den grunn. R5 er en ny klasse som kommer i 2013, og denne kan bli like populær som WRC. Her handler det om 2 hjulsdrevne biler med i underkant av 300 HK. Bilene skal være produsert i 25 000 eksemplarer og ferdig rigget som rallybil skal maksprisen være 180 000 euro. Premiære for bilen er i Paris om 1 uke, mens rallydebuten kommer i andre halvdel av 2013.
Vi tar med et råskinn til før maraton forberedelsene må prioriteres. Lamborghini har alltid laget biler som har mye effekt og som går fort. Hva tror du om Lamborghini LP 2000-2 SVTT? Her er det en eier av Murcielago som absolutt synes han manglet effekt. 3 dobling ble resultatet og 2000 gamper bør holde til å sette verdensrekorder i det meste. Han måtte ta hjelp av doble turboaggregater fra Garrett, fjernet 4-hjuldriften, dette er ingen feiging, og satt inn veltebur og oppgradert lydanlegg. Toppfart og akslerasjon vil nok være tilstrekkelig. Da trenger man kanskje ikke en Aventador for å imponere damene?
I helgen er det Formel 1 fra Singapore og det for du alt om på søndag. Følg med!
0 comments:
Post a Comment