Formel 1: Vettel vinner etter spennende helg i Singapore-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Formel 1: Vettel vinner etter spennende helg i Singapore, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Red Bull har ikke virket spesielt sterke nå i andre halvdel av Formel 1-sesongen, men i helgens GP i Singapore var Vettel igjen den beste, og vi så det allerede på treningene lørdag formiddag. Han var raskest på begge to. McLaren og var godt med og det skilte bare hundredeler mellom toppteamene. Alonso og Ferrari var heller ikke langt bak, og det lovet godt foran kvalifiseringen på lørdag. Lørdagens trening var også veldig lik fredagstreningene, og Vettel satte standarden igjen, fulgt av McLaren-føreren Hamilton og Alonsos Ferrari. Lenger bak i feltet klarte Pic i sin Marussia og ta bedre tider enn begge Caterhamene, og det er første gangen i år. Pic er dermed i posisjon til å kvalifisere bedre enn 20. plass, og det har ikke skjedd før.
Foran kvalifiseringen står Vettel som favoritt med Hamilton og Alonso som de største utfordrerne. Spennende og tett kom det til og bli og flere førere blandet seg inn i kampen om de beste startposisjonene. Pole position er viktig, og de siste fire løpene har blitt vunnet fra beste startspor. Vi var også spent på om Pic kunne kvalifisere seg innenfor de 20 beste, men det skulle vise seg at det ikke ble noen overraskesler helt bakerst så de 8 sist startende ble:
24. P de la Rosa
23. N Karthikeyan
22. C Pic
21. T Glock
20. H Kovalainen
19. V Petrov
18. K Kobayashi
17. B Senna
Overraskelsen negativt var Kobayashi, som ikke kom seg videre fra 1. kvalifiseringsomgang, men likevel vet vi at han kan kjøre bra i løp, så man bør ikke avskrive hans sjanser til en poengplass. Vi tar startlista videre nedover og da kommer vi til de som gikk ut fra 2. kvalomgang.
16. J-E Vergne
15. D Ricciardo
14. S Perez
13. F Massa
12. K Räikkönen
11. N Hulkenberg
10. N Rosberg
9. M Schumacher
De 8 beste fikk kjøre siste kvalifiserings omgang, vanligvis er det de 10 beste. Det skulle vise seg at McLaren var best til slutt, og Vettel kom seg bare såvidt videre fra omgang 2. Likevel gjorde han en bra runde og kom seg på plassen rett bak Hamilton. Det skulle vise seg å være et bra sted å starte fra. I mellom han og Hamilton startet Maldonado på nest beste startposisjon og resten av feltet får du her:
8. R Grosjean
7. M Webber
6. P di Resta
5. F Alonso
4. J Button
3. S Vettel
2. P Maldonado
1. L Hamilton
Dermed hadde Hamilton sikret seg beste startposisjon før selve løpet og det skulle starte meget bra for engelskmannen. Han tok starten og virket meget komfortabel i front, selv om det aldri ble den helt store ledelsen. Alle vet likevel at det er vanskelig å kjøre forbi Hamilton, og McLaren-bilen har god fart, så man må virkelig finne riktig sted skal man ta seg forbi. Hamilton slang bort i veggen på sin raskeste runde i kvalifiseringen og dette skulle betale seg dyrt i løpet. Senna gjorde det samme i kvalifiseringen og bestemte seg for å bytte girkasse. Den ville mest sannsynlig ryke i løpet av racet uansett, men McLaren valgte å se anderledes på det. Det er nesten umulig å ta seg opp fra 6. til 1. plass her i Singapore, så McLaren valgte å ta sjansen med den girkassa de hadde og slippe 5 plasser straff for å skifte den. På runde 23 sa girkassa stopp, og Hamilton måtte gi seg, og kanskje dette også var slutten for hans muligheter til og bli mester i år. Vi får se, det er fortsatt mange løp igjen, men han kommer nok til å tenke på racehelgen i Singapore om han taper mesterskapet med 10 poeng. De poengene kunne han fått om han hadde valgt å skifte girkassa si.
Den enes død, den andres brød heter det, og når Hamiltons løp var over kom Vettel over teten. Om første delen av løpet ble kjedelig, var siste del desto mer hendelsesrik og 10 runder etter Hamiltons stopp, kom første safetycar-situasjon. Karthikeyan traff veggen og dermed var hans løp også over. Runden etter at safetycar kom inn på banen var det exit for Maldonado med tekniske problemer. Bak safetycar er det ikke alltid like lett å holde konsentrasjonen opp, og det var nære på at Button og Vettel kjørte i hverandre mens de lå å lunka bak bilen som skulle holde de igjen enda noen runder. Det var lenge spørsmål om Button eller Vettel gjorde noe de burde straffes for, men dommerne gjorde ingenting i denne situasjonen. Er det noe dommerne virkelig kan er det å se på video, og det blir mye titting. Etter omstarten kom det flere problemer, og nå var det Schumachers tur til å få en dommervideo. Han kjørte rett i baken på Vergne, og dette førte til at han blir straffet med 10 plasser i kvalifiseringen til Japans GP. Schumacher selv mente Mercedesen hadde tekniske problemer og at han ikke hadde noe med ulykken å gjøre. Han var altså passasjer, noe jeg syns han er for ofte nå om dagen.
Løpets store fører ble til slutt Vettel, men Massa kjørte også meget bra og selv om han hadde en dårlig kvalifisering, endte han til slutt på 8. plass og hadde mange fine forbikjøringer. Selvfølgelig blir de fleste forbikjøringene etterforsket av dommerne, så vi får vel se om han får beholde sin fine plassering. Webber ble etter løpet idømt en stopp & go straff og tiden hans ble da 20 sekunder dårligere enn først oppnådd. Dette gjorde at han datt ned fra 10. til 11. plass. Hva han hadde gjort feil, lurer du kanskje på? Er ikke det ganske åpenbart da? Han kjørte forbi Kobayashi, og det vil vi vel ikke ha noe av. Håpløst med alle disse straffene, men vi som elsker sporten må nok se på at noen med grått hår nå skal ødelegge den. Raceincident finnes ikke lenger, og nå er det ikke bare en gentlemans sport. Nå er det blitt en aktivitet som ikke står langt etter kirkemøter hva gjelder lovlig nærkontakt!
Resultatet fra Singapore GP:
1. S Vettel
2. J Button + 8,9
3. F Alonso + 15,2
4. P di Resta + 19,0
5. N Rosberg + 34,7
6. K Räikkönen + 35,7
7. R Grosjean + 36,6
8. F Massa + 42,8
9. D Ricciardo + 45,8
10. S Perez + 50,6
Det var di Resta sin beste plassering noen sinne i Formel 1. Grosjean viser bra fart, sammen med teamkompis Räikkönen, og han er tilbake der han bør være. Om han klarer å holde seg unna domernes skarpe? øyne, tror jeg han kan få en bra avslutning på sesongen.
Sammendraget etter Singapore GP:
1. F Alonso 194
2. S Vettel 165
3. K Räikkönen 149
4. L Hamilton 142
5. M Webber 132
6. J Button 119
7. N Rosberg 93
8. R Grosjean 82
9. S Perez 66
10. F Massa 51
Alonso har fortsatt taket på det, selv om han har hatt dårlig poengfangst de siste 5 løpene i forhold til de foregående løp. Hamilton har vunnet 2 av 5 siste løp, og burde med det vært med i toppen, men ettersom han også har brutt 3 av 5 siste løp, kan det se ut som hans sjanser nå er borte. Button er den som har tatt 69 poeng på de siste 5 løpene, mens Alonso, tross relativ dårlig poengfangst, sammen med Vettel har sanket 65 poeng.
Sammendraget for Team etter Singapore GP:
1. Red Bull-Renault 297
2. McLaren-Mercedes 261
3. Ferrari 245
4. Lotus-Renault 231
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 101
Det er ganske jevnt i toppen og alle de 3 øverste teamene kan vinne dette, selv om det er tydelig hvorfor Ferrari ikke ligger høyere opp en de gjør. Samme problemet har Mercedes, som nok kunne ønske at de var i topp 3. Dit er det langt, og jeg tipper det må førerbytte til for at det skal kunne bli pallplass for stjerna fra Tyskland. Om 14 dager er teamene klare for Japan og vi er tilbake med mer Formel 1 da.
0 comments:
Post a Comment