Friday, April 27, 2012

Fredagsrapport 17 - nyheter denne uken

Fredagsrapport 17 - nyheter denne uken-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Fredagsrapport 17 - nyheter denne uken, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David K Andersen

Honda er et bilmerke jeg har sans for. De har som regel, sammen med Subaru, vært et utmerket alternativ for dem som gjerne vil ha japansk driftsikkerhet uten å få en kjedelig bil. Dessverre har Honda de siste 3-4 årene blitt veldig anonyme. Det har manglet på interessante og bra modeller. Hybridbilene deres står en god del tilbake for Toyotas, Accorden er fin men kjedelig, den nye 2012 Civic er fin, men ser nesten ut som den forrige modellen, bare litt kjedeligere. Honda trenger noe nytt for å få fart på sakene igjen. En ny NSX er på trappene og denne uken presenterte de et konsept som jeg synes virker interessant. Concept S heter den. En stor og romslig familiebil med hybrid-drift. Designet slik det er nå varer nok ikke helt til produksjonslinjen, men kanskje deler av det gjør det. Dessuten tror jeg at utseende på denne bilen er noe vi kan se mer til i fremtiden. Slank og stiling, men stor og romslig.



Skoda fortsetter å satse stort og for første gang på en god stund utvides modell-utvalget mot slutten av 2012. Det skjer med Rapid, som er en sportslig sedan og ett hakk mindre enn Octavia. Kanskje ikke det mest spennende designet, men den er ganske stilig. Octavia og Superb er runde i kantene og har ikke noe spesielt ved seg utseendemessig. Denne har skarpere linjer og minner mer om Audi enn forrige generasjons Volkswagen.


Det ryktes at neste generasjon Ford Mustang vil gi slipp på mye av 60-tallsretroen som dagens modell er bygget rundt og bevege seg mot et mer moderne utseende. Det sies at den neste Mustangen vil kombinere retro-design med Ford Evos konsept. Høres spennende ut, Evos er en tøff bil. Kanskje forsvinner den stive bakaslingen samtidig?



Siden det allerede hadde begynt å lekke ut bilder av faceliftede Audi Q5, bestemte tyskerne seg for at det var like lurt å slippe de offisielle bildene først som sist. Her er det, som vanlig ved et ansiktsløft, et litt nytt utseende på fronten og en del småting her og der utvendig og innvendig. Blant annet har MMI systemet fått færre knapper og skal være enklere å bruke. Dempere og fjærer er endret for å gi bedre komfort. Under panseret havner dieselmotorer på 143 og 177 hk, førstnevnte med forbruk på 0,53 og utslipp på 139 g/km. Den kommer også med en 3-liters oljebrenner på 245 hk. På bensinsiden blir det 2,0 TFSI på 225 hk og 350 nm eller 3,0 TFSI med 272 hk og 400 nm. Denne skal gå på 0,86 på mila og gjøre 0-100 på 5,9 sekunder. Alle bensinmotorene er helt nye. Det kommer også en hybrid på 2-liters bensineren. Motorene høres spennende ut, ellers er det hele et ganske søvnig opplegg.



Lamborghini har skravlet om å lage en SUV i årevis. De hadde jo faktisk en SUV allerede på 80-tallet med LM002, en koloss nesten på størrelse med Hummer med V12 fra Countach. En av de mest vanvittige doningene i bilhistorien med driftsikkerhet som en kinesisk ATV-motor på nitro og et forbruk på rundt 5 liter pr mil. Den nye blir nok mye snillere på alle måter. Som SUV-hater, er det vanskelig å se noe positivt med den nye Urus (nei ikke Ursus), men noen fakta og bilder har jeg: 600 hk og 10 cm lenger enn BMW X6. De sier den kommer til å bli SUVenes Lamborghini og der får de rett, i alle fall i en av ordspillets to betydninger.



For Toyota HiAce fans med full pott i lotto presenterer Mercedes en super-luksus Viano (Vito) på bilmessen i Bejing. Tror aldri jeg har sett en så stor TV i en bil før.





Denne uken kom de første prøvekjøringene av nye Audi S6 og S7. Omtalene går ut på at dette er perfekte året-rundt biler med fantastiske fartsressurser og utrolig finish innvendig. Under panseret finner man en twin-turbo V8 på 420 hk, så det skorter ikke på kraften. Modellene får imidlertid en del pes fordi de ikke er spesielt komfortable sammenliknet med vanlige A6 og A7, samtidig som de ikke heller er særlig involverende å kjøre for den aktive sjåføren slik RS-modellene er. Dermed bør man kanskje være spesielt Audi-interessert for å velge en av disse S-modellene. Stilige er de imidlertid!




Andre nyheter i kortversjon:

  • Ferrari arbeider med en ny Enzo. Den får nærmere 1000 hester og et KERS-system ala Formel 1 som via hybridteknikk gir ekstra elektrisk skyv i noen sekunder. Akkurat som om det er nødvendig med 1000 gamper under panseret.
  • Mercedes SLC, en Porsche 911 rival, er bekreftet for produksjon i 2014.
  • McLaren jobber med en arvtaker til F1. Den vil få rundt 800 hestekrefter.
  • Audi viser en Q3 RS i Beijing. 335hk og første gang en SUV bærer RS-betegnelsen.
  • BMW putter trippel-turbodieselen sin i 6 og 7 serien også.
I dag tar jeg hastighetslisens på Vålerbanen. Rapport om hvordan det gikk kommer over helgen!

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More