Thursday, April 26, 2012

Hestehandleren ser på Golf-klassen

Hestehandleren ser på Golf-klassen-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Hestehandleren ser på Golf-klassen, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Tekst Vegar Bjørge

Sist uke fant vi ut at Nissan Micra hadde den billigste hesten da hestehandleren så på småbilklassen. Visstnok var det Micra til kampanjepris og noen kanskje mener at den da ikke burde gjelde, men kampanjer gjelder. Ofte er kampanjer ekstra utstyrspakker til redusert pris. Nissan har derimot satt ned prisen på Micra med 15 000 kroner og dermed blir jo hestene også billigere i motsetning til hva som skjer når man tilbyr pakker til redusert pris. Det gir jo ikke billigere hester. Nå skal vi ta for oss Golf-klassen og forutsetningene er som sist, billigst mulig hester, pris del på hester. I småbilklassen fikk vi 3 biler på pallen som alle ga en hestepris på under 1 800 kroner. Det vil vi ikke se nå, men vi har et mål om at alle på pallen kommer under 2 000 kroner per hest.

Golf-klassen bør bytte navn til..........
Vi starter med premiumbiler og tar for oss BMW, Audi og Mercedes først. BMW 1-serie har en startpris på 249 200 kroner men da får du kun en 116 D med 90 hester og det kan ikke bli noen vinner. Bedre blir det da om man velger en 120 D 177 HK til 358 000 kroner og en heste pris på 2 025 kroner. Dette er det beste BMW klarer og da får du bare 3-dører. Audi A3 bør kanskje komme seg under 2 000 kroner ettersom det også er en eldre bil og derfor bør være litt rimeligere enn 1-serien. A3 starter på 247 100 kroner for en 1,2 TFSi med 105 hester, men som vi så hos BMW, er ikke dette et bra nok kjøp. Vi må ha flere hester for å få noe kvantumsrabatt. Det blir en 2,0 TDi som er beste kjøpet. For 345 900 kroner får man 170 hester som gir en stykk pris til 2 035 kroner. 10 kroner mer enn hos BMW, noe jeg synes er overraskende. BMW leder før vi tar for oss B-klassen til Mercedes og jeg regner ikke med at dette er noen budsjett-vinner. Det viser seg at antagelsene er riktig og billigste hesten finner vi i en B200 Blue effiency med 156 hk og en pris per stykk til 2 300 kroner. Ingen vinner i denne konkurransen men en fortreffelig bil. BMW 120 D er beste kjøp i tysk premium klasse for hestehandleren, men han regner med å finne noen som er bedre.
BMW priser sine hester lavest i 120 D
Når vi beveger oss bort fra premium segment og tar for oss de tre andre fra tyskland, Ford, Opel og Volkswagen, regner vi med og komme under 2 000 kroner. Vi starter med Ford Focus og med sine billige 1,0 og 1,6 liters bensin motorer, blir dette en spennende utfordrer til seierspallen. Billigste Focus er en 1,0 ECOboost motor på 100 HK. Pris per hest er 2 267 kroner og ikke noe bra kjøp. Det skulle vise seg at når vi regna oss igjennom motoralternativene med 1,0 og 1,6 litere, kom vi til slutt til 182 HK ECOboost motoren på 1,6 liter for overraskende 305 300 kroner. Lave 1 677 kroner, og dette er billigere enn Nissan Micra som vant i småbilklassen! Hestehandleren smiler fra øre til øre og faktum er at det er flere av disse modellene til Focus som kunne utfordre på pallen om det var mulig. En av forutsetningene er at kun en utgave av hver modell kan telle, men Focus viser altså styrke. Når vi går over til Opel Astra, viser det seg at innstegsmodellen her koster 228 900 kroner og har 100 hester. Vi regner med litt rabatt når vi velger sterkere motorer, men vil vi få samme pris som hos Ford? 339 900 kroner for en 180 hester når ikke opp til Focus, men havner alikevel på pene 1 888 kroner. Kanskje det holder til pallen? Hos både Ford og Opel har det handlet om 5 dørers utgaver. Til slutt i tyskerkampen kommer moderen i klassen . VW Golf er jo den som har gitt navn til denne populære bilstørrelsen og nå skal vi se om den kan hevde seg. Jeg tviler og får en liten forsmak når billigste Golf koster over 230 000 kroner og da får man en 1,2 TSi med 85 HK. Det blir nok bedre, men blir det bra nok? Den beste er 1,4 TSi med 160 hester til 308 000 kroner. Foreløpig bronsje med hestepris på 1 925 kroner.
Opel når nesten opp med sin Astra.

Franskmennene kan lage biler og de har ofte biler til konkurransedyktige priser. Vi starter med Renault Megane og prisene begynner på 224 900 kroner for en 100 hester og det er lovende og faktisk bedre enn Focus for billigste utgave. Det blir ikke så mye bedre og den beste er en 1,4 Tce til 270 900 kroner men du får bare 130 hester. Stykk pris blir og regne som premium og bak både BMW og Audi. Ingen pallplass med andre ord. Da bør det gå bedre med Peugeot 308, og startpris på 227 300 kroner for 93 hester er ikke lovende. Peugeot har en modell helt på topp som heter 308 GTi. Her får du 200 HK til 379 900 kroner og heste prisen blir 1 900 kroner, og den slår dermed Golfen. Foreløpig pallplass men det er mange tøffe utfordrerer igjen. Citroen C4 er en den som står for tur. Billigste C4 koster 230 900 kroner og da får man en dieselmotor på 90 HK. Ikke lovende og det skal vise seg at C4 ikke kommer under 2 000 kroner per hest. Billigste hest får vi i modellen C4 HDi med 150 HK til 314 900 kroner, men det er ikke den beste fra Citroen i denne klassen. DS4 kommer med en 200 HK bensinmotor til 404 900 kroner, men denne også havner over 2 000 kroner per hest. Fransk mester er Peugeot 308 GTi.
Dette er den franske mesteren, en Peugeot 308 GTi, 1 900 kroner per hestekraft.

Italienske biler er neste stopp, og både jeg og David har en forkjærlighet for modellene fra dette landet. Fiat har satset på småbiler de siste årene, men noen Golf-konkurrent er for tiden ikke å finne hos italias største bilmerke. Merkelig. Hos søster Alfa Romeo derimot finnes det en modell som heter Giulietta. Dette er et alternativ for den som ønsker noe sporty og annerledes. Kan den hanskes opp mot konkurrentene fra Frankrike og Tyskland? Billigste utgave er en 105 HK fra 1,6 liters Multijet Diesel. Denne koster 279 900 kroner og dette holder nok ikke til noen topplass. Giulietta har en utgave med 1,4 Turbo og 170 HK til 339 900 kroner og rett under 2 000 kroner per hest. Godkjent men ikke pallplass.

Vi fortsetter vår søken lenger østover og havner i Korea. Her bør det vel være muligheter for noen gode heste kjøp. Hyundai I30 er en populær modell og nå får vi sjekke om kjøperne bare får god garanti eller om det også er et bra hestekjøp. Min første tanke er at modellene fra Korea har for lite kraft, så her er det ikke så lett å få den store kvantumsrabatten vi har sett i andre land. Den helt nye modellen kommer med en innstegs modell på 200 950 kroner for 100 HK. Det er den beste billigmodellen vi hittil har sett. Lovende men det er et stort MEN. Sterkeste modell har 120 HK og da er det ikke mye kvantumsrabatt og få, men prisen på de 120 hesten er pene 234 900 kroner og stykk pris er da 1 958 kroner. Ingen pallplass men vent til noe mer motorsterke utgaver kommer, da blir Hyundai og regne med. Søster modellen Kia Ceed regner vi også litt på men det er bare priser på utgående modell vi foreløpig har. Kia selger kun sin 90 HK og da denne koster over 200 000 kroner er ikke dette et sted hvor vi kjøper hestene våre.

Neste stopp er billandet Japan, og her skal vi se om det lønner seg og ta med noen elektriske hester. Toyota har hatt stor suksess med hybrid bilen Prius, og de har satt samme drivlinje i Aurisen. Derfor er dette et naturlig utgangspunkt når vi skal kåre japansk mester. Startprisen på Auris er 232 400 kroner for en 100 HK utgave og dette er ikke i topp. Når vi gikk igjennom de forskjellige modellene, trodde vi at vi ikke skulle komme under 2 000 kroner per hest, men så kom vi til hybridutgaven til 261 300 kroner og 136 HK. Stykk pris per hest er 1 921 kroner som er bedre enn Golf. Prius er en dyrere bil og da dan det hende vi får Auris som japansk mester. Mazda 3 er neste og her ser vi også på billigste modell først, som er en 105 HK utgave til 243 800 kroner. Ikke i topp, men når vi går gjennom utgavene til Mazda 3 er det flere som kommer under 2 000 kroner per hest. Billigste hesten finner jeg og hestehandleren hos 2,2 D utgaven med 185 HK. Pris per hest er konkurransedyktige 1 932 kroner, noe som bare er litt mer enn for Auris sin hybridutgave. Vi fortsetter hos Nissan og her er det både Qashqai og el bilen Leaf som skal sjekkes. Qashqai har ingen modell som havner under 2 000 kroner per hest. Billigste hesten får vi om vi kjøper billigste modell med 117 hester og pris 261 000 kroner. Stykk pris per hest er 2 230 kroner. Leaf er modellen Nissan må regne med og her koster eneste utgave 263 900 og da er spørsmålet hvor mange elektriske hester vi får for denne prisen. Svaret er 109. Betale 2 421 kroner for en hest er i sammenheng alt for dyrt. Da hjelper det ikke at man får elektrisk hjelp og slipper å slite seg ut på hesteryggen.

Nissan Leaf har ingen billige hester. Nytenking koster.
Vi går igjennom resten av modellene fra Japan og starter med den dyreste. Billigste modell hos Subaru er XV 1,6 med 114 HK og med 4 WD er dette ingen vinner. Samlet pris for hestene er 299 900 kroner. Det blir bare litt bedre og vi hopper til neste konkurrent som er Mitsubishi. Lancer har lenge vært med oss som modell, men dette er en modell som ikke selger noe særlig lenger. Derfor blir flere og flere utgaver tatt vekk fra utvalget vi kan velge mellom her i Norge. 116 hesters utgave til 2 279 kroner per hest i en ganske grå og kjedelig innpakning. Synd importøren ikke tar inn sportsutgaven på 240 HK. Den kunne ha hevdet seg i toppen. ASX er bare marginalt billigere med samme motor. Suzuki har ingen i dette segmentet og da lar vi Honda Civic avslutte fra billandet i øst. Civic har kommet i helt ny utgave og Honda har egentlig aldri solgt biler på pris. Her handler det heller om sportslighet og teknik. Billigste hesten finner vi i 1,8 Sport som har 142 stykken til sammen og koster 284 900 kroner. Rett over 2 000 kroner per hest. Toyota Auris er japansk mester, men havner utenfor pallen.
Auris 1,8 Sport er japansk mester
Nå nærmer vi oss slutten men vi må innom Skoda og se på modellen Octavia. Dette vet vi alle at er en prisgunstig bil og da den i tillegg har mange motorvariasjoner og at disse kommer fra VW, kan dette være vinneren. 219 500 kroner skal Skoda ha for innstegsmodellen med 105 HK. Lovende og vi leiter oss igjennom modellene og ser at 122 HK og 1,4 liters motor blir å foretrekke. Pris per hest for denne bilen er 1 916 kroner. Det er en sterk 4. plass i denne harde klassen som bør bytte navn fra Golf klasse til Focus-klasse! Focus vinner og kunne tapetsert pallen med sine modeller. Overaskelsen synes jeg er Opel Astra, som med sin 180 HK 1,6 liters turbomotor gir hestepris på 1 888 kroner. Selv om dette er over 200 kroner dyrere enn Focusen så er det billigere enn Peugeot 308, som tar 3. plassen. Jeg takker for en lang og slitsom, men morsom dag med hestehandleren. Han virker fornøyd der han suser av gårde i sin Focus 1,6 ECOboost med 182 HK. Så jeg et lite smil under cowboy hatten?
Focus-klassen er heretter navnet. For en knock-out.

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More