Årets MC-nyheter-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Årets MC-nyheter, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
MC-folk var i ekstase over varmen som gjorde det nesten behagelig å kjøre allerede i mars, men så kom vinteren mer eller mindre tilbake. Stemmer værmeldingen nå, så er våren og varmen tilbake igjen mot slutten av uken her på Østlandet så da er det bare å gjøre seg klar. Imens kanskje du vil lese litt om årets nye motorsykler. Eller rettere sagt; de jeg synes er interessante.
Det er ikke med motorsykler som det er med biler. En bil varer i 3-4 år, så kommer en facelift og dermed varer den i noen år til. Slikt holder ikke i MC-verden, her er det større eller mindre oppdateringer nesten hvert år. Dessuten blir de aller fleste nye modellene presentert i perioden november til februar, slik at de er klare i butikkene til våren. Ut over sommeren og høsten skjer det ikke stort.
Årets største og viktigste nyhet er Ducati 1199 Panigale. Denne maskinen knyttes det enorme forventninger til og så langt ser de ut til å innfris. Rør-rammen er borte og erstattet med en monoqocue med motoren som bærende element, vekten er utrolig lave 164 kg. Ducatis kjennemerke, doble potter oppunder bakstussen, er borte og erstattet med et underliggende anlegg. Vektfordeligen er 50/50 med føreren i salen. Fjæringen er elektronisk kontrollert med komponenter fra Öhlins og har ulike kjøreprogram etter behov. Juvelen er motoren som fortsatt er en L-twin, men helt ny. Den gir 195 hk ved 10 000 o/min og 135 nm. Som vanlig er ventilene desmodromiske, altså de både åpnes og lukkes mekanisk. Registerreimene er skiftet ut til fordel for kjeder. I likhet med fjæringen har motoren ulike program tilpasset ulike forhold. Bane, regn, touring osv. Nå er det like før de første testene kommer ut og det er spennende å se hvordan den står seg mot den nåværende kongen, BMW S1000RR. Sjekk dette kunstverket av en motorsykkel, her er det umulig å kontrollere ha-begjæret:
Appropos design, er ikke Ducatis nye 848 Evo Corse heller særlig vond å se på:
Siste italiener i denne omgang er MV Agustas nye F3. En konkurrent til 848n over og gjengen av japanske 600 maskiner. Den er på 675cc og yter 128 hk ved 14 500 o/min. Og den er 3-sylindret! Sykkelen har fått ekstremt gode omtaler. Også denne blir det moro å se i test mot røkla. Sjekk de tre pottene, motorverdenens mest sexy for øyeblikket?
Hos Honda skjer det også ting. De vil virkelig ta opp kampen med 1200GSen til BMW og har puttet 1200 V4en fra VFR i et adventure chassis og skapt VFR 1200 X Crosstourer. Motoren er nedtrimmet fra 173 til 128 hk og gitt en mykere men kraftig effektkurve. Kan fås med DCT, dobbelt clutch-girkasse. Den første testen melder om fantastisk motor, men visse mangler ved chassiset, blant annet for myk forgaffel som bunner ved hard bremsing. Det er også utrolig tungt med rundt 270 kg. Sykkelen er ganske tøff til å høre hjemme i denne klasse!
Kawasaki svarer med sin første sykkel i denne klassen, Versys 1000. Den har, litt overraskende, gjort det minst like bra i de første testene som Hondaen. Det på tross av lite spennende teknologi; her finner man for eksempel en vanlig rekkefirer. Sjeldent i denne type sykkel, men ikke nødvendigvis noen ulempe. Mange liker rekkefirere.
En skikkelig moromaskin er Husqvarna Nuda 900, en blanding av supermoto og streetfigher. Den første gatesykkelen til merket siden gamle dager. Motoren er en videreutvikling av BMWs 800 rekketoer og gir 105 hester. Vekt 174 kg. Den motorsyklist som ikke får lyst til å herje med Nuda etter å ha sett disse bildene, er jeg helt sikker på har en Goldwing med 674 markeringslys og tilhenger i garasjen:
Harley-Davidson er noe jeg ikke har greie på, men merket meg full pott i Motorcyclenews sin prøvekjøring og det er ikke spesielt vanlig for en HD. Soft Tail Slim er komfortabel og bra å kjøre. Harley selv sier den er den perfekte blanding av klassiker, rå bobber style og moderne kraft. Helt klart rå i matt svart:
0 comments:
Post a Comment