Saturday, April 7, 2012

Test Citroen DS5 1,6 Diesel

Test Citroen DS5 1,6 Diesel-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Test Citroen DS5 1,6 Diesel, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Tekst Vegar Bjørge
Foto Vegar Bjørge





Først kom Citroen DS3, en sporty liten C3 med noe ekstra. Den var råere, stiligere og litt mer påkostet. For en suksess det ble. En Citroen som er mer kjøreglad enn Mini. Den sto også modell for Citorens rallysatsing, og Sebastian Loeb har vist oss gang på gang hva som bor i denne bilen. Så kom Citroen DS4 og forventningene var store. En bil bygd på C4 bare litt mer påkostet. Litt mer sporty og stiligere. Mye stiligere. Interiørfinnishen ble flyttet flere hakk oppover. Ikke det at Citroen har dårlig interiør på sine vanlige modeller. De er standard slik alle andre fabrikanter leverer, men i DS4 ble det mer premium. Citroen kunne ikke forvente samme suksess som med DS3, for DS4 er en nisje modell i et mer kresent segment.

Så kom DS5. Jeg har ventet på den i et år. Forventningene er høye før jeg får nøklene til bilen, og det beste er at jeg kan ikke bli skuffet. Design, design og design. Det er det DS5 handler om. Så kan man leve med at EMG-kassa fortsatt ikke er på nivå med dobbel-clutsj kassene til VW, eller 8-trinns automatkassen til BMW. Den har blitt bedre og det går å leve med den. 110 hk dieselmotoren som sitter i denne bilen er også helt ok. Det finnes en diesel på 2,0 liter og 163 hk i tillegg til en hybrid med samme dieselmotor men med el-motor på 37 hk i tillegg. Den har da el-drift på bakhjulene mens dieselmotoren drar framhjulene. Bensinmotoren som leveres til denne bilen er en 2-liter på 200 hk og den vil jeg tro er å foretrekke om man har masse penger. I andre land kan man også få en 155 hk bensin motor. Uansett handler alt i denne bilen om design. Skuffelsen er da stor når jeg skal fylle diesel på doningen, for plastlokk ala Biltema står ikke helt i stil til resten.




DS5 er bygd på C4 og ikke C5 som man kanskje skulle tro. C4 Picasso har lånt bort understell til denne bilen og jeg er jo overrasket over karakteren som Citroen da har gitt denne bilen. Den er på mange måter nærmere DS3 enn Picasso. Sportslig mer enn komfortabel og trang mer enn romslig. Noen vil mene den er for sportslig, og det er lett å være enig. Jeg skjønner alikevel hva Citroen vil med en slik bil. De ønsker å kapre nye kunder og da ikke kunder som er ute etter den ultimate familiebil. For DS5 er langt unna det. Den er mer den ultimate bilen å synes i.

Noen dårlige sider er det ved bilen. Den har en middels girkasse. Det virker som Citroen har gjort fremskritt på EMG-kassa si men som nevnt er den ikke på topp. Girer litt sent ned og du merker godt når den girer. Kjører man aktiv vil man gjerne bruke pendlene på rattet, og da hjelper det litt. Da vil den gire når du ønsker. Du kan også sette girvelgeren i manuelt og da er det du som bestemmer når du skal gire. Den vil alikevel gire om du nærmer deg turtallssperra. I samme slengen kan vi ta med motoren. Den er ikke av de mest engasjerende. Det er helt greit til vanlig bruk men ikke til sportslige utflukter der understellet trives best. For det er også en av de dårlige sidene ved bilen. Den er altfor stiv. Ingen komfort cruiser som man er vant til hos Citroen og med dette oppsettet av girkasse og diesel maskineri kunne man forventet komfort fremfor sport. Intriørt er det 3 ting som ikke er bra. Mangel på koppholder. Jeg kjører mye bil i jobben og kaffekoppen er en naturlig ting for meg å ha med. Kan ikke ha den i fanget når man skal kjøre bil. Jeg syns heller ikke plast pynten i midtkonsollen er noe særlig kledelig. Takhøyden bak er også et minus, selv om den er ok for meg som er 178 cm, men du skal ikke være noe særlig høyere før du skaller i taket.
Innsiden av DS5 er topp klasse. Meget lekre seter med klokkereim design.
Foto Citroen

Ellers er også intriøret det som gjør at jeg kunne valgt denne bilen slik den er med liten motor og EMG-kasse. Skinn setene med masasje vil gjøre susen på lange turerer. Glasstaket gir ekstra romfølelse i en ganske trang kupè. Bak sitter 2 voksne ok hvis de da som nevnt ikke er for høye. 2 barn vil ha det meget bra bak, selv om moderne biler har høye "hofter" og derfor dårlig utsyn for de som sitter bak. Slik er det også på DS5. Nå er da designet det som gjør at du først og fremst velger en slik bil og da må det også være små vinduer bak. Dette er som nevnt ikke den ultimate familiebilen selv om den er bygd på Citroen C4 Picasso. Bilen får også pluss for alt utstyret som du får på den. Bilen jeg kjørte var utstyrt med både vinglevarsler, lyspakke, skinnstorler med masasje funksjon, navigasjon og multimediasenter, glasstak med mer. Det den manglet var pop up display, og det er i grunnen helt greit for de instrumentene man har bruk for er ikke langt unna synsvinkelen uansett.

Konkurrenter til denne bilen er vel helst de vi kaller premium fra Audi, BMW og Mercedes, men den er ikke en som går i strupen på disse bilene. Kvalitetsmessig bør premium trioen fra Tyskland begynne å skjelve litt i hjulkapslene, men motor og girkasse mangler litt til å nå helt opp. Testturen var bra men bilen er best når den står oppstilt på gårdsplassen. Så får man bare vente til den blir å få i rød......

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More