MotoGP Qatar - årets første runde i roadracing-vm-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om MotoGP Qatar - årets første runde i roadracing-vm, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Tekst: David K Andersen
Endelig er det tid for første runde av MotoGP 2012. Før vi kikker på selve løpet, må vi ta en gjennomgang av klassene, her er det nemlig mye nytt i år!
125-klassen blir til Moto3.
De gamle 125-kubikks to-takterne er nå ute og erstattet av 250 fire-taktere. Man ønsker å følge mc-markedets generelle trend hvor to-taktere er på vei ut, selv i mindre klasser. Motorene skal være på maks 250 cc, ha en sylinder og varve maks 14 000 o/min. Effekten er rett under 50 hestekrefter.
Moto2 klassen uforandret.
Den eneste klassen uten forandringer i 2012. Moto2 erstattet den gamle 250-klassen i 2010. Alle syklene har samme Honda 600-motor på ca 140 hester. Det finnes flere ulike chassisprodusenter, men de er underlagt strenge regler med hensyn til konstruksjon for å gjøre syklene mest mulig like. I forhold til Moto3, er det noe mer spillerom for ECU (motorstyringen) i denne klassen.
Fra 800 til 1000 kubikk i MotoGP-klassen.
Toppklassen går i år tilbake til 1000 cc motorer. Også dette for å bruke maskiner som er tettere opp mot de R-syklene du og jeg kan kjøpe i butikken. Det er ikke ensbetydende med at MotoGP har blitt en konkurrent til suberbike-mesterskapet. Her er det snakk om rene prototyper med 250 hestekrefter. I tillegg er det i år åpnet for CRT-maskiner. Dette er et reglement tilpasset privat-team og har mindre restriksjoner på en del områder enn prototypene, men de har samtidig et pris-tak for motor og gearkasse på 20 000 euro. De henger ikke med prototypene, men det er bra med et større startfelt og moro å se Aprilia og BMW i MotoGP.
Race 1: Moto3
Moto3 racet ble utrolig spennende, positivt med tanke på at det er nye regler. Målet om bra racing er foreløpig oppnådd! Italieneren Romano Fenati tok overraskende starten og ledelsen i løpet. Dette er hans første start i MotoGP. Imponerende! Denne ungutten skal vi følge med på i fremtiden, han hadde et veldig hektisk år i 2011 hvor han kjørte både EM, det spanske mesterskapet og det italienske mesterskapet. Førstnevnte vant han. Han ble imidlertid hentet inn av forhåndsfavoritten Maverick Vinales fra Spania etter noen runder og ble forbikjørt. Disse to stakk godt fra resten av feltet. Den store fighten var om tredjeplassen som 7 man kjempet om konstant gjennom hele løpet. Etterhvert ble et par litt avhengt, og etter utallige forbikjøringer hver eneste runde stod det mellom Sandro Cortese og Luis Salom ved inngangen til siste runden. Et par svinger før mål tok Cortese Salom og klarte å holde tredjeplassen til mål. Utrolig tett og spennende løp med så mange forbikjøringer at du gir opp å telle etter et par runder. Tidsavstanden mellom tredje og syvende plassen ble bare et drøyt sekund.
Maverick Vinales, FTR Honda |
1. Vinales
2. Fenati + 4,3
3. Cortese + 18,01
4. Salom +18,2
5. Oliviera +18,7
Race 2: Moto2
Om Moto3-løpet var spennende, ble Moto2 ennå bedre. Det skjedde så mye i dette løpet at det er umulig å beskrive på liten plass. At vinneren passerte andremann på målraken, noen få meter før flagget, sier det meste om hvor tett det var. Dette er hva som skjedde på siste runden: Marquez lå nest siste runde bak Luthi uten å prøve å kjøre forbi slik at han kunne gjøre det i enden av målraken ut på siste runde. Dette medførte at Iannone som hadde kommet litt på etterskudd, tok igjen lederduoen. Så, ut på siste runden, inn i første sving, slipstreamer Marquez Luthi, kommer seg delvis forbi, men legger seg inn litt for raskt slik at Luthi blir presset ut og havner helt nede på femte plass. Så kommer Iannone på full fres og kjører i sin tur forbi Marquez i en av de siste svingene før mål. Deretter kjører Marquez så bra og får tatt så mye høyde inn mot siste sving at han kommer ut på målraken i en forykelig fart og passerer Iannone rett før flagget. Utrolig bra race!
Marc Marquez, Suter Honda |
1. Marquez
2. Iannone +0,061
3. Espargaro +1,41
4. Rabat +1,64
5. Luthi +3,98
Race 3: MotoGP
Så var det hovedløpet. MotorGP. Storklassen. Det alle har ventet på. På forhånd, etter trening og kvalifisering, vet vi at Yamaha virker til å ha tatt inn litt på Honda siden i fjor, med Lorenzo i pole. Ducati er dessverre fortsatt ikke helt med, spesielt ikke Rossi som kvalet inn på 12. plass. Skuffende for oss som er Rossi-fans. Overraskelsen etter kvalet var satelitt-team fører Cal Crutchlow med tredje startposisjon. Casey Stoner starter fra andresporet. Første mann gjennom sving 1 er Lorenzo, tett fulgt av Pedrosa og Stoner med sine Hondaer. Så tar Stoner Pedrosa og etter noen runder er han forbi Lorenzo og stikker av. Den mest spennende fighten første halvdel av løpet står mellom teamkompisene i Monster Yamaha Tech 3, Crutchlow og Dovizioso. Det ender med at Crutchlow tar duellen og får 4. plass. Rossi gjør ikke noe stort nummer ut av seg annet enn å være raskest på langstrekken med over 340 km/t (!) og havner til slutt på 10. plass. Underveis sliter tydeligvis Stoner mer dekk enn Lorenzo og Pedrosa og fire runder før mål er de to igjen oppe i ryggen på Stoner. Like etter tar Pedrosa Lorenzo, så tar Lorenzo Pedrosa. Tre runder før mål tar Lorenzo ledelsen fra Stoner. Neste runde passerer også Pedrosa Stoner.
Jorge Lorenzo, Yamaha |
Resultat MotoGP:
1. Lorenzo
2. Pedrosa +0,85
3. Stoner +2,9
4. Crutchlow +17,1
5. Dovizioso +17,4
6. Hayden +28,41
7. Bautista +28,45
8. Bradl +29,4
9. Barbera +31,4
10. Rossi +33,6
Skuffende med Spies på 11. plass, der er det noe som ikke stemmer. Desto mer imponerende med Edwards på 12. plass med beste CRT-sykkel. Det på tross av nesten ingen testing og at Edwards før løpet påsto at BMWn minnet mer om en dragbike enn en roadracing-maskin.
For de som ønsker å se verdens beste og mest spennende racing, anbefales Viasats sendinger på det sterkeste. Har du HD-mottaker kan du i tillegg glede deg over fantastiske bilder og velproduserte sendinger. Dessuten har Viasat de to, etter min mening, beste kommentatorene uansett sport eller nasjonalitet: Stein Rømmerud og Dag-Steinar Sundby.
Totalt sett en utrolig bra MotoGP-helg. De nye klassene fungerte utmerket med mange forbikjøringer og harde fighter. Vi skal prøve å følge opp de resterende 17 rundene her på Bil og Motor Bloggen!
0 comments:
Post a Comment