Klassiker: BMW M3 første generasjon-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Klassiker: BMW M3 første generasjon, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
I anledning BMW sin seier i DTM helgen som var, skal vi her hylle den modellen som startet det hele. Egentlig var det 635 CSi som vant de første sesongene i DTM, men med M3 sitt inntog fikk BMW en modell som vant seierer både på bane og i skogen. M3 har jo blitt en viktig modell for BMW, og suksessen begynte i 1986 og varer fortsatt. Imponerende med denne modellen som har satt standard for klassen. Både Audi og Mercedes leverer modeller som skal konkurere med M3, men mange hevder at de ikke helt når opp til M3.
Debuten skjedde på Frankfurt Motor Show 1985 og få kunne vite hva BMW hadde kommet med. Det var et svar på Mercedes sin 190 E 2,3-16 som kom 2 år tidligere. BMW kom med kun 2 dører og var tilnærmet sportsbil i forhold til sin konkurent fra Mercedes. Imponerende var det da at man fant så mange kjøpere som ønsket seg en slik bil. Motoren som satt i bilen fra starten av var S14 4 sylindret 2,3 liter med 195 HK, med 5-trinns Getrag girkasse. Den ble oppgradert til en 2,5 liter som på slutten hadde 238 HK i standard skikk. M3 ble bygget for å kjøres som Gr A bil i racing og rally. Hovedfokus var i første omgang DTM og Europamesterskapet for standardbiler, og de måtte derfor bygge 5000 eksemplarer av bilen. De bygde mange flere og populariteten til bilen var enorm. Mange liker den til dels orginale formen med de utbygde skjemene, som man også hadde på Audi Quattro.
|
Skjermbredderne ble valgt for å ha plass til racingfelger og dekk.
|
Racing var tanken med M3 og den skulle som sagt konkurrere i DTM og ta opp arven etter 635 CSi, som feide alle av banen den første sesongen av det tyske standardbils mesterskapet. Det første løpet den startet i var på Hockenheim 29. mars 1987 og der vant den dobbel med Gros og Van de Poele. Imponerende start av BMW-teamet som også hadde en bil på 4. plass. Runden etter på Zolder var det kun plass til BMW på seierspallen. Man kan nok si at de første årene i DTM sin historie var preget av BMW. Sesongen 87 vant også BMW mesterskapet, men fikk sterk konkurranse av Ford med sin Sierra Cosworth. I 1992 var det slutt på satsingen i DTM og da hadde M3 tatt hjem 41 seierer og 2 mesterskap.
Flere oppgraderinger ble gjort av M3 og etter noen år gikk man vekk fra 2,3 literen og over til en 2,5 liter, men fortsatt en 4-sylindret utgave. Dette på grunn av at man da sparte litt plass og kunne holde fortsatt på den opprinnelige E30 formen.
Produksjonsantall av M3 generasjon 1:
ECE uten katalysator 195 HK 5187 produsert fra 3/1986- 8/1989
ECE med katalysator 195 HK 3544 produsert fra 5/1986- 5/1989
ECE med katalysator 215 HK 1914 produsert fra 9/1989-12/1990
NA med katalysator 5300 produsert fra 3/1987-12/1990
ECE Evolution 1 uten katalysator 505 produsert fra 2/1987- 5/1987
ECE Evolution 2 uten katalysator 501 produsert fra 3/1988- 6/1988
ECE Sport Evolution med katalysator 600 produsert fra 12/1989-3/1990
ECE Europa Meister 88 m/katalysator 148 produsert fra 10/1988-11/1988
ECE Johnny Cecotto med katalysator 480 produsert fra 4/1989 - 7/1989
ECE Roberto Ravaglia m/katalysator 25 produsert 7/1989
ECE = Europeisk utgave
NA = Nord amrikansk utgave
I tillegg kom 786 cabrioleter.
Det var ikke bare i DTM denne modellen hadde suksess, men den slo ann i alle de seriene den startet i. Europeiske standardbil mesterskapet var alikevel kanskje den gjeveste seieren, og i den forbindelsen laget BMW 148 spesial modeller som i dag er ettertraktede samlebiler.
Disse bilene har begynt å stige en del i pris og det er ikke bare spesialutgavene som er gode investeringsobjekter. Jeg vil likevel tro at de modellene med begrenset produksjon blir mer ettertraktet etter som årene går. 3 biler er til salgs på finn.no og de begynner på 215 000 kroner for en fin standard utgave, mens en Sport Evolution går for 330 000 kroner. Jeg hadde satset på den sist nevnte om du tenker på det som en langsiktig investering. Skal den brukes som bruksbil, noe den tåler, kan den billigste være et like bra kjøp. Dette er uansett biler som trenger god service og godt vedlikehold. Ikke la den stå ute om vinteren. Kunst skal jo egentlig henge på veggen, men det er greit om denne får stå på oppvarmet gulv i stedet. Ja, om du ikke skulle ha plass på veggen da, selvfølgelig.....
se mer...
0 comments:
Post a Comment