Formel 1: Button vinner i Belgia-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Formel 1: Button vinner i Belgia, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Etter noe som må sies å være sesongens værste Formel 1 krasj var Belgias GP en oppvisning i bilkjøring av Jenson Button. Han var overlegen i alle rundene på Spa-banen og kunne gått den siste runden. Nesten. Han beviste allered på kvalifiseringen lørdag at han hadde skumle hensikter. Ikke bare hadde han den raskeste runden, som ga han pole position i løpet, han hadde også den nest raskeste runden og ingen var i nærheten av han. Så er det tilfeldigheter da at man starter der man starter. Alonso kunne nok tenkt seg et annet startposisjon enn han fikk, det samme kunne Hamilton og noen førere til. Vi kommer tilbake til det. Først tar vi startoppstillingen før løpet:
1. J Button 2. K Kobayashi 3. K Räikkönen 4. S Perez 5. F Alonso 6. P Maldonado 7. L Hamilton 8. R Grosjean 9. P Di Resta 10. S Vettel 11. N Hulkenberg 12. M Webber 13. M Schumacher 14. F Massa 15. J E Vergne 16. D Ricciardo 17. B Senna 18. H Kovalainen 19. V Petrov 20. T Glock 21. P De la Rosa 22. C Pic 23. N Rosberg 24. N Karthikeyan
I første sving kommer det hele til å avsluttes for de 2 som virker som største favoritter til tittelen i år. Grosjean treffer så vidt bilen til Hamilton i innbremsing før første sving og det resulterer i at Hamilton blir kaster over Perez sin bil og han tar også med seg Alonso. Alle 4 er ute av løpet og det allerede etter 10 sekunder. De kunne nok ønsket at de startet bak Grosjean for det var noen av de der bak som kjørte et fantastiskt løp. Uansett kom Button unna i tet og kjørte etter hvert fra sine konkurrenter. Schumacher hadde kjørt seg opp til en 5. plass etter alt kaos i første sving, og når han også kom seg opp på 2. plass, hadde jeg håp om en liten sensasjon. Det var her han startet sin karriere og det var også her han vant sitt 1. løp. Denne helgen var hans 300 grandprix start og det kunne blitt et bra resultat. Det var likevel tydelig at Mercedesen ikke hadde toppfarten som konkurrentene hadde. Selv om Schumacher, sammen med Button og Vettel, hadde en enstopps strategi, holdt det ikke for den gamle mester. Dekkene tok slutt for tidlig og Mercedes gikk for plan B og 1 stopp ble til 2 stopp, noe som resulterte i en 7. plass og foreløpig farvel til mine 500 kr.
Vettel viste tydelig at han hadde farten inne og etter en serie med gode runder og jevne tider helt i toppen, var han på pallplass. Han kom seg enkelt opp på en 2. plass, men der ble han. Ingen kunne nemlig gjøre noe med han i tet. Button var raskeste mann på banene, selv om det ikke var han som satte løpets raskeste rundetid. Etter å ta sin første pole position i McLaren, vant han sitt andre løp for sesongen, og har han litt flaks i høst kan han jobbe seg inn i sammenlagt striden igjen.
Med Alonso og Hamilton ute av løpet var det om å gjøre å ta flest mulig poeng for de som lå rett bak i sammendraget. Dette gjaldt først og fremst Red Bull-førerne Vettel og Webber. Vettel kjørte seg fint inn til en 2. plass, det fra 10. startposisjon og en skuffende kvalifisering. Webber hadde et girkasse skifte og ble flytt 5 plasser ned på startgridden, noe som resulterte i 12. startposisjon. Teller man seg oppover og ser hvor han egentlig kunne startet uten girkasseproblem, skjønner man at løpet kunne blitt litt annerledes for hans del om det hadde blitt tilfelle. Han er nok brukbart fornøyd at det ble som det ble.
Maldonado som hadde en meget god kvalifisering på lørdag, 3. beste tid, fikk da en straff og ble flyttet 3 plasser ned på startgridden, og jeg vet ikke om det var det som gjorde at han tyvstartet i selve løpet. Det kom til å koste han dyrt, for mens det er mulig å ta en slik straff i selve løpet ved drive-through-penalty, kom en incident med Glock til å gjøre at det ikke ble mulig for han. Han kolliderte med Glock og måtte bryte løpet. Dette fører til at han har fått to straffer han tar med seg til neste løp på Monza. 10 plassers straff og et umulig utgangspunkt for den lovede føreren. Jeg synes disse straffene egentlig er helt håpløse, for racing bør være racing og litt kontakt bør også være lov. Mange incidenter ble etterforsket i ettertid av banemannskapene og værst går dette utover Lotus-føreren Grosjean. Han må nemlig se neste løp fra depoet fordi han var skyld i startkrasjen. Det spørs om ikke dette får følger for hva førerne tørr å ta av sjanser etterhvert. Jeg trodde Formel 1-reglemanget skulle gi flere forbikjøringer, men når det er fare for store straffer hver gang det går dårlig, vil nok noen tenke seg om både to og tre ganger før de gjør noen kamikze forsøk i fremtiden. Synd synes nå jeg!
Resultater Belgia GP:
1. J Button
2. S Vettel + 13,6
3. K Räikkönen + 25,3
4. N Hulkenberg + 27,8
5. F Massa + 29,8
6. M Webber + 31,2
7. M Schumacher + 53,3
8. J E Vergne + 58,8
9. D Ricciardon + 1,02,9
10. P Di Resta +1,03,7
Alonso bryter et løp for første gang siden Canada 12. juni i fjol. Hulkenberg tar sin beste Formel 1 plassering noensinne og jeg er imponert av kjøringen hans. Det er flere unge på vei frem i Formel 1 og jeg tror at Hulkenberg er en av de som etter hvert sitter i en mye bedre bil enn dagens Force India-bil. Andre som imponerer er Grosjean, selv om dagens løp var en liten katastrofe for hans del, Perez og Maldonado. Dette er førere for fremtiden og disse har helt sikkert skapt interesse hos toppteamene. Neste år er vel de fleste seter spikret, selv om kanskje Mercedes har en gammel olding som bør finne seg noe annet å drive med. Michael, det er bedre at du kjører litt i DTM. Ta Coulthard sitt sete der så får du noe som er pent brukt. Vi går fra det grand old man og over til sammenlagtlista.
Sammendraget etter 11 av 20 løp:
1. F Alonso 164
2. S Vettel 140
3. M Webber 132
4. K Räikkönen 131
5. L Hamilton 117
6. J Button 101
7. N Rosberg 77
8. R Grosjean 76
9. S Perez 47
10. M Schumacher 35
Sammendraget for Team:
1. Red Bull Racing-Renault 272
2. McLaren-Mercedes 218
3. Lotus-Renault 207
4. Ferrari 199
5. Mercedes 112
6. Sauber-Ferrari 80
7. Force India-Mercedes 59
8. Williams-Renault 53
9. STR-Ferrari 12
0 comments:
Post a Comment