Nyheter: Mazda2-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter: Mazda2, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
I høst brygger det opp til nye standarder i småbilklassen. En ny Skoda Fabia er på vei og det er bare få uker til Bil og Motorbloggen setter kursen for Frankfurt for å prøvekjøre helt nye Opel Corsa for første gang. Tredjemann er ikke mindre spennende: Mazda2 byr på det siste fra Skyactiv-teknologien og "KODO - Soul og Motion"-designet den japanske produsenten har blitt kjent for den siste tiden.
Utgående Mazda2 er en smart bil som fikk mye skryt da den kom. Etter at småbiler i årevis bare har vokst og vokst og blitt tyngre, tok Mazda2 det hele litt tilbake til røttene ved å lage en lett, hendig og praktisk bil med kjøreglede. Det interessante med den nye modellen er at de ser ut til å beholde konseptet, men krydrer med moderne interiør, utstyr vi er vant med fra større biler og et spennende design.
Med en vekt som starter på 970kg og Mazda 3s fantastiske kjøreegenskaper i bakhodet, ligger alt til rette for at den nye 2 blir en skikkelig kjøremaskin som henter frem smilet på svingete veier og gjennom travel bytrafikk. Under panseret finner vi en 1,5-liters høykompresjonsdiesel på 105hk og 220nm. Denne er helt ny og leverer 105hk, 220nm, 89g/km i utslipp og forbruk på 0,34l/mil. En 1,5 bensinmotor med enten 75 eller 115hk og forbruk på 0,45-0,49 vil også bli tilgjengelig. Denne vil også bli å få med en 6-trinns automatkasse. Spennende i denne klassen, men dessverre ser det foreløpig ut til at den som vil kjøre diesel må gire selv.
På utstyrssiden vil vi nå finne blindsonevarsler og faktisk også head-up display, kjempebra i en småbil. Og så vil Mazda2 få samme infotainmentsystem som storebror Mazda3. Bil og Motorbloggen hadde test av nettopp 3ern i fjor høst, og dette infotainmentsystemet med styring via hjul/joystick foran armelenet er faktisk min personlige favoritt blant alle ulike slike systemer som tilbys i dag. Det er genialt enkelt, stilig og ikke minst trafikksikkert.
Småbilklassen er på en måte den tøffeste på markedet. Bilene skal være rimelige, små, romslige, fleksible, lettkjørte, økonomiske, miljøvennlige, komfortable, sikre og helst tilby en god dose kjøreglede. I det ligger mange motsetninger og det er langt fra alle som får det til. Da noen i ny og ned gjør det blir imidlertid resultatet genialt. Vi venter i spenning!
0 comments:
Post a Comment