Tuesday, August 16, 2016

Nyheter: Infiniti med verdens første bensinmotor med variabel kompresjon

Nyheter: Infiniti med verdens første bensinmotor med variabel kompresjon-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter: Infiniti med verdens første bensinmotor med variabel kompresjon, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David K Andersen


Vi har hatt to turbobølger på bensinmotorer. Først på 80-tallet etter at BMW og Saab gjorde turbo tilgjengelig i biler du kunne kjøpe i butikken. Så roet det seg før det de siste ti årene har tatt helt av. I dag kan du kjøpe bil med 1-liters motor på 140 hestekrefter og 2-liter på over 300. Og kanskje er det bare starten. Nissans premium-merke Infiniti kommer nemlig til å presentere verdens første turbo bensinmotor med variabel kompresjon for masseproduksjon på Paris-utstillingen i høst. Er vi klare for turbobølge nummer 3?

Vel kanskje ikke, for selv om teknologien kan brukes til å tillate økt turbotrykk, er det lavere utslipp og forbruk, samt mer raffinert gange som i første rekke er målet med den nye VC-T-motoren fra Infiniti.

Behovet er der. Selv om dagens turbomatede bensinbiler har betydelig lavere oppgitt forbruk og utslipp enn eldre volummotorer med tilsvarende effekt, er ikke alltid forbruket like lavt i praksis. Denne teknologien kan gjøre noe med det.


Oppfinnelsen går på at maks høyde stemplene slår med kan justeres slik at motorens volum varierer og dermed også kompresjonen. Vi snakker forhold fra 8:1 ved høyt effektuttak til 14:1 hvor effektiv forbrenning er viktigst. Motoren vil med andre ord gå på høy kompresjon når belastningen og effektuttaket er lavt. Da vil forbrenningen bli mer effektiv. Trykker du gassen i bunnen vil kompresjonen senkes i takt med at turbotrykket øker.

Nissan har jobbet med denne motoren i 20 år, og sier også at teknologien også innebærer betydelig reduksjon i støy og vibrasjoner.

Om dette fungerer, kan det faktisk bety slutten for dieselmotorer i personbiler. Ryktet sier at motoren først vil havne i den kommende mellomstore crossoveren Inifinti QX50. Vi får nok vite mer i forbindelse med Paris-utsillingen.

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More