Test: Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 125-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Test: Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 125, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Ford tetter igjen noen hull i sin modellflora, og nyest ut er EcoSport, som er en SUV/Crossover i B-segmentet. Den har vært tilgjengelig i andre markeder enn her i Europa, men nå har den også funnet veien hit. Ford har nå en bil å tilby i et populært segment som selger godt både her til lands og i resten av Europa. Det er ikke lett å si hvem konkurrentene er, men modeller som Renault Captur, Mazda CX3, Nissan Juke, Peugeot 2008 og Opel Mokka er ikke så langt unna, og da er konkurransen hard.
EcoSport er utvendig ganske kompakt også sett i forhold til de nevnte konkurrentene, men den innvendige plassen overrasker. Jeg får grei plass bak meg selv, og selv om jeg kunne ønske bedre sittekomfort, er det fullt mulig å tilbringe tid i baksete på en lengre tur. Barn sitter høyt og har godt utsyn fra baksetet, og mine tre håpefulle klaget lite på turene vi tok med bilen. Bak rattet er det også god nok plass til min kropp, men setet er for kort og for hardt. Likevel gjør gode innstillingsmuligheter på setet det ganske så trivelig, og med et flyttbart ratt vil det la seg gjøre å finne en ganske behagelig sittestilling.
For de som tror at EcoSport er sport, må jeg nok skuffe dere. Det eneste som kan virke sporty er motoren som gir godt drag fra bunn og drar meget godt og jevnt oppover i turtallsregisteret. Den 3 sylindrede motoren gir også fra seg godlåt som forsterker motorens sportslige preg. Man får også denne motoren med 140 hk. Girkassen er manuell og har 5 trinn. Den er fin og lett å bruke og den fungerer bra. Den står godt til den trekkvillige lille motoren.
På veien merker man at bilen er høy, og EcoSport krenger mer enn jeg er vant til hos konkurrentene. Den er komfortabel og fin å kjøre, med motoren som høydepunktet. Den går rolig på veien og det er lite støy å melde om. Styringen er også fin på Fordvis og man lurer seg selv til å kjøre raskt i skarpe svinger. Det er ikke denne bilen bygget for, men i byen kommer den mer til sin rett. Sjåføren har god oversikt og den er smidig og lett å parkerer i trange luker. Noe man må ta hensyn til er den sidehengslede bakluka. Kanskje ikke den smarteste løsningen, men man skaller aldri i bagasjelokket.
Innvendig er dessverre EcoSport litt gammeldags og man får ta til takke med en enkel versjon av infotainmentsystemet Sync. Sync i denne utgaven har også telefontilkobling så man kan høre på musikk fra spotyfy og hente annen informasjon fra telefonen. Navigasjon er også på plass, og selv om skjerm ikke er av megastore slaget, fungerer faktisk navigasjonen overraskende bra på den knøttlille skjermen. Knapper og brytere kjenner man igjen fra andre småbiler hos Ford.
Drivstofforbruket skal være 0,54 l/mil ved blandet kjøring, og jeg havnet ikke så langt unna de tallene. Et testgjennomsnitt på 0,59 er faktisk ganske godkjent. Jeg fant kanskje en mening med navnet EcoSport, for mens jeg kjørte bilen gikk det sport i å kjøre den billigst mulig. På en fast kjørerunde jeg har, var forbruket 0,51 l/mil. Ganske bra, men jeg er ikke helt imponert.
Prisen på EcoSport 247 900 kr, og det er ikke spesielt billig. Testbilen koster 269 900 kr og har utstyr som Autolys, regnsensor, cruisecontroll og 17 " aluminiumsfelger.
Konklusjonen etter endt testuke er at dette er en bil for de som ønsker høy sitteposisjon med godt utsyn. Det er mer en bybil enn et landveislokomotiv, og det finnes konkurrenter som er triveligere langtur kamerater. Styrken er motoren, som er en av de fineste i klassen, sammen med en presis og fin girkasse. Prisen er som hos konkurrentene, men konkurrentene kan tilby mer utstyr. Powershift girkasse er tilgjengelig på 1,5 bensin til 290 900 kr.
Data: Motor: 3 syl. 999 ccm, 125 hk v/ 6000 omdr. 170 nm fra 1400 - 4500 omdr. Lengde: 401,7 cm, Bredde: 176,5 cm, Høyde: 165 cm, Akselavst: 252 cm, Bagasjerom: 346 liter, 0-100: 12,7 sek, Toppfart: 180 km/t
Pris fra kr: 247 900 kr.
Testbil: 269 900 kr.
0 comments:
Post a Comment