Sunday, August 26, 2012

WRC: Loeb gjør som han vil i Tyskland

WRC: Loeb gjør som han vil i Tyskland-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om WRC: Loeb gjør som han vil i Tyskland, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

Et nytt VM-rally er over, og dette har vært sesongens kjedeligste hva gjelder kampen om seieren. Loeb ledet fra start til mål, og selv om det kunne se ut til at Solberg, Latvala og Sordo kunne holde tempo til Loeb, ble det klart på andre dag at dette ikke var tilfelle. Solberg sladdet ut, Sordo slet med i stykkerkjørte dekk og Latvala hadde ikke farta som trengtes. Loeb kjørte fra konkurrentene og sa selv at han ikke kjørte for fullt. Han holdt litt igjen for å spare dekk. Ser vi også på kjørestilen hans er det tydelig at konkurrentene har noe å lære. Loeb er best på å finne korteste vei gjennom svingene, og der Solberg ligger bredere enn en driftingbil, sladder Loeb like lite som en sykkel. Han sparer tid og helt klart dekk på sin rene kjørestil.


Søndagens etapper var bare tre i antall, men det var to lange 3 mils etapper pluss en power stage som ga ekstra VM-poeng. Loeb var raskest på dagens første etappe, mens han sparte dekk på den 2. etappen. Solberg vant den. Han startet på nytt på søndag, ettersom han sladdet i en sten og brøyt på lørdag. En annen som kom tilbake i rallyet var Sordo, og han hadde mulighet for VM poeng. Power stage ble vunnet av Loeb, foran Hirvonen og overraskelsen Mikkelsen. Han kjører en S2000-bil som i utgangspunktet ikke skal henge med de raskere WRC-bilene. Mikkelsen trengte dette om han har tenkt å kjøre Polo neste år. Det er mange om de få fabrikksbilene som kommer til start i januar 2013.

Resultater fra VM-runden i Tyskland:
1. S Loeb
2. J M Latvala   + 2,00,1
3. M Hirvonen   + 2,31,4
4. M Østberg   + 3,24,4
5. C Atkinson   + 9,10,4
6. S Ogier   + 9,50,8
7. A Mikkelsen   + 12,22,7
8. N Al-Attiyah   + 12,50,4
9. O Tänak   + 13,01,3
10. D Sordo   + 14,17,3

Loeb vinner 9 etapper, Latvala og Tänak vinner to hver mens Solberg og Sordo tar en etappeseier hver. Kongen av rallyet var uten tvil Loeb, men jeg lot meg også imponere av Tänak og Neuville. De kjører nesten like fort som fabrikksførerne i Ford og er hele tiden og lukter på bestetider på etappene. En av disse to, om ikke begge, blir å finne i en fabrikksbil neste sesong. Østberg, som denne gangen ikke hadde farta til de 2 forannevnte, imponerer likevel med sin sikre kjøring. Ingen store feil og resultatet blir da som regel topp 5. Dette gjør at han fort kan ende i topp 3 sammenlagt når vi gjør opp i slutten av året. Han kan også få en fabrikksbil neste år.

Da har jeg delt ut noen fabrikksseter neste år og du lurer kanskje på hvor mange fabrikksbiler det er på startstreken i januar. Det er med største sannsylighet 4 fabrikksteam neste år: Helt sikker er jeg på VW, Ford og Citroen, mens jeg setter et lite spørsmålstegn ved Mini. De som er sikret sete neste år, slik jeg ser det, er Ogier i VW, Solberg og Latvala i Ford, Loeb og Hirvonen i Citroen mens Sordo får fortsette i Mini. Da er det 2 eller høyst 3 ledige seter igjen og jeg tror Tänak, Neuville, Østberg og Mikkelsen må slåss om disse.

Sammendraget i årets VM etter 9 runder:
1. S Loeb   199
2. M Hirvonen   145
3. P Solberg   104
4. M Østberg   102
5. J M Latvala   87
6. E Novikov   55
7. M Prokop   38 
8. T Neuville   32
9. D Sordo   30
10. O Tänak   28

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More