Bil og Motorbloggens julekalender 7. desember: Subaru Tribeca -Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Bil og Motorbloggens julekalender 7. desember: Subaru Tribeca , Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Vi har kommet til Subaru i vår julekalender, og de ligger for tiden på 18. plass på salgsstatistikken over solgte biler i Norge. De har hatt et tøft år og salget har falt med nesten 25 %. Det er mye, og noe av grunnen er at Subaru ikke leverer el-biler eller hybridbiler. Det hjelper ikke at de har en av de beste dieselmotorene på markedet. For oss nordmenn kom Subaru virkelig i vinden da de satset på Petter Solberg i rallyløypene, og verdensmestertittelen i 2003 gjorde Impreza WRX STI legendarisk. Etter dette gikk det nedover i rallyløypa, og i dag er Subaru et litt gubbete bilmerke, slik det også var før Legacy startet rallyeventyret.
Det har ikke vært spesielt mange stygge biler fra Subaru men noen finner vi og Tribeca får den tvilsomme æren som den styggeste. Dette var en satsing fra Subaru på SUV-markedet i USA. Her var kundene opptatt av mye plass, gjerne 7-seter og store motorer. Bilene var sjelden under 5 meter lange og Volvo XC90 ble sett på som forholdsvis liten hos amerikanerne. Tribeca skulle ta opp konkurransen med andre europeiske modeller, men det viste seg å bli tøft. Volvo hadde suksess med XC90, men den så bra ut. Subaru bygde en bil med gode kvaliteter, men den så ikke bra ut. 1. utgaven var faktisk så ille at det kom en omfattende facelift 2 år inn i modellsyklusen. Tribeca kom som 2006 modell til USA, og allerede i 2007 var den nye "facen" klar. Det ble bare bygget ca 78 000 Tribeca frem til 2014, og det var en av de bilene som var vanskeligst å selge i USA i årene 2010-2013.
Utseendet er altså negativt på denne bilen og den slo heller ikke an i Europa da den kom hit. Det er synd for dette er en bil med mye komfort og bra med utstyr. Motoren var først en 3,0 liter med 245 hk og etterhvert en 3,6 på 256 hk. Innvendig så det faktisk veldig bra ut og her kunne i hvert fall jeg funnet meg godt til rette. Selv med god sofafølelse ble det ikke lett å selge slike i Norge, men det ligger en på finn.no for 288 000 kr. Helt sikkert prutbart..
Vegar mener: Subaru er egentlig et bilmerke bygget for Norge. De lever høy kvalitet og biler med vel utprøvd 4-hjulstrekksystem som er noe av det beste på markedet. I tillegg har de flere høyreiste modeller med god avstand til bakken. Dette elsker vi og tenk deg da en Tribeca med Forester-front og 2,0 liters dieselmotor? Den kunne faktisk ha blitt populær her på berget. Sære biler er forresten interessante og jeg vil heller ha en Tribeca med stygg front enn Volvo XC90. Det blir litt lettere å finne igjen bilen sin på parkeringa utenfor kjøpesenteret.
David mener: Jeg har falt tilbake i gamle takter nå, men på denne tiden i fjor hadde jeg over flere måneder en idè om å selge alle bilene mine og kjøpe en skikkelig allrounder som kunne brukes til alt. Sikkert noe med alle årsavgiftene, rustne bremseskiver på biler jeg ikke fikk brukt og slike ting. Valgene sto mellom store stasjonsvogner med firehjulsdrift eller store premium-SUVer. Jeg så på E-klasse, ML, 5-serie, A6 Allroad og så videre. Sær som jeg er, ble det liksom litt kjedelig, så jeg begynte etter hvert også å se etter den perfekte allroundbilen andre steder. Da havnet jeg blant annet på Tribeca. Kom aldri så langt at jeg prøvekjørte en, men på papiret ser bilen særdeles tiltalende ut. Spennende, annerledes og luksuriøst interiør, Subarus suverene kjøreegenskaper og en herlig boksersekser. Dette er virkelig et alternativt for den som vil ha noe annerledes uten å ofre viktige egenskaper i segmentet, eller rett og slett om man vil ha mye bil for pengene. Bensinforbruk og frontens design er de negative punktene. Førstnevnte er nok viktigere for meg enn designet selv om jeg er enig i at den fronten ikke akkurat er vellykket.
Kuriositet: Navnet Tribeca er tatt fra en bydel i nedre Manhatten i New York City, og er et akronym for "Triangel Below Canal Street". Her bor ca 10000 mennesker. Triangelet er egentlig et trapes og er en av de mest kjente bydelene i New York. Selvfølgelig har de sin egen filmfestival, noe alle bydeler bør ha....Kanskje Subaru har inspirert Bohus. De kaller nemlig en av sine sofagrupper for Tribeca....
Jada, det ble bedre fra Subaru, men det hjalp ikke så mye med en litt annen design i fronten. |
En tenkt arvtager til Tribeca. Viziv 2 Concept med diesel- og el-motor. |
Tribeca-fronten var såpass vellykket, så den ble også prøvd ut på småbilen R1. |
0 comments:
Post a Comment