Bil og Motorbloggens julekalender 8. desember: Citroen-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Bil og Motorbloggens julekalender 8. desember: Citroen, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
Citroen har hatt et greit år med økning i salget og ser ut til å havne på nærmere 3000 biler i 2014. De innehar 17. plass på den norske salgsstatistikken og er dermed det merket vi plukker en mindre vellykket modell fra i dagens julekalender.
Egentlig kunne jeg tenkt meg å valgt C-Crosser eller C4 Aircross. På ingen måte dårlige biler, men de er Mitsubishier med små modifikasjoner, og selv om kjøreegenskaper og mye annet er veldig bra, synes jeg på en måte de ikke er helt verdige Citroen-merket. Det skal stå for kreativitet, nyskapning, komfort og individualisme. Japanske SUVer faller ikke alltid inn i den kategorien.
På starten av 90-tallet la Citroen om taktikken. Bort med mange av særhetene og inn med mer vanlige biler. Vi tenkte å plukke en bil fra den perioden, men de er jo egentlig ikke dårlige, stygge eller noe sånt, selv om Xsara Picasso er farlig nære en brøler designmessig. Citroen lager fortsatt biler som er litt for "vanlige" etter min smak, tenk C3 og C4, men de viser også gamle takter fra tid til annen, nå sist med fantastiske Cactus. Det er også spennende å følge DS nå som det blir et eget merke.
Nei, vi får bevege oss litt tilbake i tiden for å finne en mindre pen bil. Etter litt frem og tilbake mellom varebilen C15, Ami og BX Break, falt vi ned på sistnevnte. Varebilversjonen var nok utslagsgivende.
BX ble lansert i 1982 og var en utmerket 80-tallsbil. Designet var på en måte både tidstypisk og tidløst. I det ligger det selvfølgelig en selvmotsigelse, men jeg står likevel for påstanden. Om man liker den eller ikke får nå være så, men Gandini hos Bertone var forut for sin tid og at designet fortsatt holder seg er imponerende. Jeg liker spesielt bilene med det andre faceliftet fra 1989. BX var kjent for sitt spesielle design, utstrakt bruk av plastdetaljer i karosseriet, skivebremser rundt om og selvfølgelig den gass-hydrauliske fjæringen. Journalistene likte bilen, spesielt de hottere versjonene 16V og GTI, og ikke minst turbodieselen som kom med hele 90hk og 180nm i 1988. Uhørt for en diesel på den tiden. BX deler for øvrig ganske mye med Peugeot 405.
Stasjonsvognutgaven het Break, og den liker jeg ikke fullt så godt. Sikkert romslig og praktisk, men utseendemessig ser den ut som noe man kom på i full fart lenge etter at originalbilen var ferdigtegnet. Kanskje var Gandini litt sliten den dagen. Ryggsekken ødelegger bilens originale linjer, den blir høy og rar. På et eller annet vis får den resten av bilen til å se stusselig ut.
David mener: Det er egentlig varebilversjonen av BX som tar kaka. Skoda Forman, som Televerket/Telenor hadde en del av i sin tid, er dens åndelige bror. Man har rett og slett kappet av en god del og skrudd på en enorm glassfibertopp. Blir ikke pent det vet du. Vanlige Citroen BX har jeg intet i mot, snarere tvert om. Men ikke i stasjonsvognutgave.
Vegar mener: Jeg er Citroen-fan og liker veldig godt gamle IS, DS, CX, GSA og til dels også BX. Design som stikker seg ut, teknikk ingen andre har og det litt sære interiøret. BX stakk seg litt ut av mengden og hadde også fjæring som sine større søsken og ga mye komfort i forhold til andre biler i klassen. I tillegg kom den i hotte versjoner som GTI og GTI 16 V, og i mindre hotte Break-versjoner. Kanskje det likevel blir Break-versjonen som blir mest ettertraktet? For øyeblikket finnes det ingen BX til salgs hos finn.no og skal du ha noen, må du nok gå å lete på skroten eller i skog og utmark. Jeg tror at de biler som er tatt hånd om, etterhvert vil nå ganske høye priser på bruktmarkedet, men i dag bør du få mye BX for 15 000 - 20 000 kroner. Gamle Citroen'er er ettertraktet og har stigende priser.
Kuriositet: Citroen var faktisk på tur inn i rally-VM med BX 4TC i gruppe B. De kjørte ikke så mange løp og ikke heller gikk det veldig bra, men de har en 6. plass fra Svenskerally i 1986. Nesa er som du ser uvanlig lang. Årsaken var at motoren var montert på langs. Også rallybilen hadde gasshydraulisk fjæring. Selvfølgelig. En av de 200 homologeringsmodellene for vanlig gatebruk hadde ikke vært feil å hatt i garasjen!
0 comments:
Post a Comment