Nyheter: Ford C-Max og Grand C-Max-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter: Ford C-Max og Grand C-Max, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Noen utvalgte modeller med priser:
C-MAX | 1,0 EcoBoost | 125 hk | Kr. 254 000,- | Trend |
C-MAX | 1,0 EcoBoost | 125 hk | Kr. 269 000,- | Titanium |
C-MAX | 1,5 TDCi | 120 hk | kr. 274 000,- | Titanium |
C-MAX | 1,5 TDCi Powershift | 120 hk | Kr. 299 000,- | Titanium |
C-MAX | 2,0 TDCi | 150 hk | Kr. 309 000,- | Titanium |
C-MAX | 2,0 TDCi Powershift | 150 hk | Kr. 334 000,- | Titanium |
Ford har valgt å innføre Easy Price som vil gjøre det enklere å velge modellen som passer for den enkelte kunde. Oppdatering fra manuell til automat koster kr. 25 000,-, mens du betaler kr. 31 000,- for å oppgradere til Grand C-Max med 7-seter og om man velger 1,5 diesel så er det kr 5 000,- opp fra 1,0 EcoBoost motoren. I tillegg tilbyr de utstyrsvarianter som nevnt over. De har også lagt opp til to utstyrspakker som gir et godt utvalg av utstyr til en god pris. Citypakke 2 koster kr. 10 000 og man får da Parkeringsassistent, parkeringssensor foran og bak, Navigasjon med 8" touchskjerm og Sync 2.
En førerassistentpakke koster kr. 9 000,- og inkluderer Active City Stop, Blindsone informasjonssystem, Filskiftevarsler, LaneKeeper, Føreroppmerksomhet-overvåkning, Trafikkskiltgjenkjenning, Automatisk fjernlys, Elektrisk innfellbare sidespeil, Regnsensor og Avansert kjørecomputer.
Utstyrsvarianter:
Trend: | Titanium: | Titanium X |
- Radio/CD med Sync og Dab | - Automatisk klimaanlegg | - 8" touchskjerm med Sync2 |
- Skinntrukket ratt | - Oppvarmet frontrute | - Adaptive Bi-Xenon lys |
- El. justerbare og oppvarmede sidespeil | - Nøkkelfri start | - Seter i delskinn |
- Ford Easy Fuel | - Regnsensor | - 17" aluminiumsfelger |
- 16" stålfelger | - Tåkelys | - LED kjørelys foran og bak |
- Manuelt klimaanlegg | - 16" aluminiumsfelger | |
- 6-veis manuell justering av førersete | - Autolys | |
- Oppvarmede forseter | - Bakkestartassistanse | |
- Kjørecomputer med fargedisplay | - Sparkeplater foran med Fordlogo |
Ford kommer med flere nye teknologier på oppgraderte C-Max og SYNC 2 kjenner vi igjen fra nye Mondeo. SYNC 2 kontrollerer navigasjon, underholdning og klimaanlegg med stemmekommando. Parkeringsassistenten identifiserer tilstrekkelig stor parkeringsplass og manøvrerer bilen inn og ut av luken. Dette gjelder ved både lukeparkering og vinkelrett parkering. Adaptive Bi-Xenon lys gir en lysstråle som varierer ut fra hastighet og følger rattbevegelsene. Active City Stop reduserer risikoen eller konsekvensene av et sammenstøt ved å iverksette bremsing. Denne er nå forbedret og fungerer fra 50 km/t i stedet for 30 km/t.
Foto: Vegar Bjørge |
Ford C-Max sine konkurrenter er blant annet VW Golf SportVan og Citroen Picasso. Dette er biler som av en eller annen grunn ikke helt har slått an hos det norske publikum. Ford har nå produsert over 1,2 millioner C-Max, så i resten av Europa blir denne tatt i mot med storm. Får oss nordmenn vil det kanskje også bli en forandring, for det er ingen tvil om at C-Max er en smart bil. Grand C-Max med sine 7-seter vil være den ideelle familiebilen for de som trenger litt ekstra seter når man skal kjøre unger på aktiviteter. Setet i midten kan også legges under det ene sidesetet så man får god passasje til setene bakerst. Smart og noe vi ikke har sett på noen annen modell.
Tekniske data:
Modell | Effekt | Moment | Girkasse | Forbruk | Utslipp |
1,0 EcoBoost | 125 | 170 | Manuell | 0,51 | 117 |
1,5 EcoBoost | 150 | 240 | Manuell | 0,61 | 139 |
1,5 EcoBoost | 150 | 240 | Automat | 0,65 | 149 |
1,5 TDCi | 95 | 250 | Manuell | 0,41 | 105 |
1,5 TDCi | 105 | 270 | Manuell | 0,38 | 99 |
1,5 TDCi | 120 | 300 | Powershift | 0,44 | 115 |
2,0 TDCi | 150 | 370 | Manuell | 0,44 | 114 |
2,0 TDCi | 150 | 370 | Powershift | 0,48 | 124 |
Alle manuelle kasser har 6 trinn og Grand C-Max har 0,02 l/mil høyere forbruk.
Mål:
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Vekt | Bagasjerom |
C-Max | 437,9 | 182,8 | 161 | 1391-1519 | 471 |
Grand C-Max | 451,9 | 182,8 | 164,2 | 1493-1605 | 475 |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Vegar Bjørge |
Foto: Ford |
Foto: Ford |
0 comments:
Post a Comment