Nyheter: Kia Optima-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter: Kia Optima, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
Det er bilmesse i New York i påsken og i den forbindelse presenterer Kia sin helt nye Optima. Komfort og kjøreegenskaper skal være betydelig forbedret. Her er de første bildene og litt info.
Det føles litt rart at det kommer ny Optima allerede nå, vi har jo bare hatt bilen et års tid her i Norge. Årsaken er selvfølgelig at selve modellen er eldre enn som så, utgående versjon har vært i produksjon siden 2011.
Da jeg først så bildene lurte leg litt på om det var snakk om et facelift, det er ikke uten videre lett å se voldsomme forskjeller på den gamle og den nye. Men nei, bilen er helt ny fra topp til tå. I alle fall er det det Kia sier i pressemeldingen sin.
Årsaken til at designet minner mye om den gamle er ganske enkelt at utgående Optima har vært en voldsom suksess (i USA). Dermed kjøres det forståelig nok en forsiktig videreutvikling designmessig fremfor noe helt nytt. Ikke at det gjør så mye. Optima har, som vi selv har funnet ut ved et par anledninger, utseendet med seg.
Les våre Optimatester:
Optima diesel
Optima Hybrid
Karosseriet er hele 150% stivere på den nye bilen, og det er gjort flere andre endringer for å bedre komfort og kjøreegenskaper. Blant annet er glasstakets konstruksjon delvis i karbon for å gjøre det lettere og dermed senke bilens tyngdepunkt. Videre er innfestningspunktene til hjulopphenget flyttet og traversene har bedre foringer. Chassisets vekt er også lavere. Kia sier disse faktorene til sammen har gjort det mulig å bedre både kjøreegenskaper og fjæringskomfort. Sistnevnte spesielt over skarpe ujevnheter, hvilket vi setter pris på - det er ikke utgående modells sterkeste side.
Hva slags motorer vi får her i Europa, får vi ikke vite før senere i år. I USA kommer den med en 2,4-liters sugemotor og en 2-liters turbofirer. Den kommer imidlertid også med en 1,6-liters turbomotor på 178 hk i kombinasjon med Kias dobbeltclutchkasse (DCT) med 7 gir. Den hadde jo ikke vært å forakte her heller.
Jeg synes Optima har et glimrende interiør. I den nye bilen skal det likevel være betydelig forbedret. Som med utsiden, snakker vi ikke revolusjon på innsiden heller, stilen er den samme som før. Det er likevel lett å se at designet er helt nytt, det er visse likheter med nye Sorento. Blant flere nyheter, fremhever Kia forsetene som er helt nye og uvanlig gjennomtenkte. De ser også ganske innbydende ut på bildet.
Infotainmentsystemet er helt nytt og støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Altså kan du integrere mobilen din på en helt nye måte med resten av bilen. Et rått Infinity lydanlegg med 14 høyttalere og 630 watt blir å få som tilvalg.
Videre på utstyrssiden kommer bilen med kameraer rundt hele, blindsonevarsling, autobrems, adaptiv cruisekontroll, svinglys og autoblending. Dette er nytt for Kia og noen av det har vært etterlengtet for å sørge for konkurransedyktig aktiv sikkerhet.
Vi kommer tilbake til bilen da den etter hvert blir Norgesaktuell.
0 comments:
Post a Comment