Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter: 5.desember: Ford Fiesta-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter: 5.desember: Ford Fiesta, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Ford Fiesta kom i 1976 og har overlevd i over 40 år under samme navn. Seks generasjoner er gjort unna, og den sjuende er klar som 2017 modell. Gjennom årene har Fiesta funnet mange fans, og det er ikke så rart. Ford har som vane å lage biler med mye kjøreglede, så også hos de mange generasjonene Fiesta. Selv om de ikke alltid har vært på høyde hva gjelder design, har Fiesta stort sett vært i toppen hva gjelder kjørbarhet.
Generasjon 1 kom i 1976 og var i produksjon til 1983 og Tom Tjaarda fra Ghia sto for designen, og Tjaarda har stått for mye bra, bla De Tomaso Pantera, Chevrolet Corvette Rondine og småbilen Lancia Y10.
Første generasjon Fiesta kom som 3 dørs combi og 3-dørs varebil. Den fikk flere motoralternativer og høydepunktet kom i 1980 som XR2. Denne gjorde sprinten til 100 km/t på ca 9,5 sek og toppfart 169 km/t.
Andre generasjon Fiesta var lik originalen i form, og hadde de samme målene. Likevel ble det gjort mye forandringer under skalet og innvendig. Man kunne nå få Fiesta med 4 og 5 trinns manuelle kasser i tillegg til en CTX-trinnløs automatkasse på 1,1 liters versjonen. Denne generasjonen kom i 1983 og forsvant 1989, da det var klart for en ny utgave av bilen.
Tredje generasjon Fiesta kom med ny plattform og ble mer moderne for å møte konkurransen fra Opel, Peugeot, Fiat og andre merker. Fiesta kom også med muligheter for 5 dører, noe flere av konkurrentene hadde kommet med. Nå dukket det også opp sportslige versjoner av Fiesta, og XR2i med 105 hk var først ute i den nye versjonen. Senere skulle det også dukke opp RS Turbo med 133 hk og RS1800 med 130 hk. Generasjon tre levde parralelt med generasjon fire til 1997 under tillegget "Classic".
Fjerde generasjon tok over stafettpinnen i 1995 og skulle bli englands mest populære bil 3 år på rad, fra 1996-1998. Populariteten til tross så var det ikke akkurat noen designbombe Ford leverte. Traust, kjedelig og uten de helt store overraskelsene.
Med generasjon fem i 2002 var det igjen klart for modeller også for entusiastene. XR og RS modeller ble byttet ut med ST, og motorvolumet strakk seg fra 1,3 liter og opp til 2,0 liter i sportsutgaven med 150 hk. På enkelte markeder kunne man nå også få en 4 dørs sedanversjon i tillegg til 3 og 5 dørs kombi. Den kanskje tøffeste av alle Fiestaversjoner gikk ut av produksjon i 2008 da en ny tok over.
Sjette generasjon Fiesta tok sport til enda et nytt nivå, og nå brukes den også flittig i rally. ST200 er en spesialutgave som bygges i bare 200 eksemplarer og topper foreløpig de sportslige modellene av Fiesta. I tillegg til mye effekt er det også mye kjøreglede i bilen, og man sitter ofte med et smil rundt munden. Det var i hvertfall noe vår skribent, Vegar Bjørge opplevde, når han testen den tidligere i høst.
Dagens utgave får avløsning rett over nyttår, og da har modellen vokst seg stor. Når sjuende generasjon kommer er den over 4 meter lang. Dermed har det blitt plass til lille Ford Ka under Fiesta, og Fiesta har blitt en god del større en Ford Escort MK1, som vi ikke regner som småbil i denne kalenderen.
0 comments:
Post a Comment