Saturday, June 23, 2012

Lørdagssnacks 25

Lørdagssnacks 25-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks 25, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

I helga er det Formel 1 fra Valencia i Spania. I tillegg skal vi ha annet små snacks fra bilverdenen, men først er det Formel 1 og treningene på fredag tyder på at det blir et tett race både om pole position i dag og løpet i morgen. På første trening fredag var det 3 tideler mellom de 9 beste. Maldonado var raskest med Red Bull førerne på 2. og 3. plass. Vettel foran Webber mens Button viser god fart med sin 4. beste tid. Alonso, di Resta og Schumacher følger deretter. Imponerende av di Resta i en Force India-bil som helt klart ikke har de samme forutsetningene som toppteamene. Force India var forhenværende Spyker-teamet, og de har helt klart gjort en del riktige ting i år og har hittill plukket 28 poeng, 21 av de plukket av di Resta.

Drifting på sitt beste?

Treningsomgang nr 2 viser at Red Bull har skumle hensikter denne helga. Hulkenberg i den andre Force India-bilen var nest raskest og kanskje Force India kan ta sin første seier. God fart er det ihvertfall i bilen, og vinner det vil det bli 8. vinneren i år. Det vil vel også være årets skrell om det skulle skje. Da er det lettere å tro på 4. raskeste, Schumacher, som har vunnet mange løp før i karrieren, men ingen for Mercedes. Han var bare 6 tusendels sekund langsommere enn 3. mann Kobayashi. Senna og di Resta følger på plassene bak Schumacher, mens beste Ferrari-fører ble Alonso på 7. plass. McLaren-bilene var nede på 12. og 14. plass med Button som den beste av de 2. Han skulle ta revansje i 3. treningsomgang.

For i 3. treningsomgang ble det McLaren og Button på topp foran de 2 Lotusene. Grosjean var igjen raskere enn sin teamkompis Räikkönen. Force India-bilene har vært raske hele helga og følger på 4. og 5. plass før Perez kom seg inn på 6. plass. Det er uansett ikke nå det gjelder, men om litt senere når kvalikken starter. Selv om toppførerne, med unntak av Button, ikke leverte i 3. treningsomgang må vi regne med at Vettel, sammenlagt leder Hamilton, Alonso og Webber melder seg på i dagens kvalikk. Spennende skulle det vise seg og bli.

I kvalifiseringen kan det velges mellom soft eller medium dekk. Det skiller 0,3-0,5 sekund per runde til fordel det myke dekket. Det er ikke sikkert alle bruker det myke dekket fra starten av, men den som vil ha pole position må nok ta bruk av det myke etter hvert. Først handler det om å komme seg igjennom 1. kvalomgang. Webber slet med bremseproblemer på siste trening og starter på myke dekk og kan kanskje ikke kjøre så mange runder som de ønsker. Han må derfor sette en god tid tidlig for og bli med til neste kvalomgang. Glock har et mageproblem og vil ikke kjøre kvalifiseringen. Det blir tatt beslutning senere om det blir løp på han i morgen. De som gikk ut etter 1. kvalomgang er:
24. T Glock
23. G Pic
22. N Karthikeyan
21. P De la Rosa
20. V Petrov
19. M Webber
18. J Vergne

Webber starter fra en skuffende 19. plass i morgen, og bremseproblemene ødelag hans sjansjer i dag. Vi får håpe det er rettet på i morgen, og at han da har en konkurransekraftig bil. Vi merker oss fortsatt god fart på Force India-bilen som kjører inn til nest beste tid i første kvalomgang. Det er bra, men de pleier og dette av nå i 2. omgang. Resultater fra 2. kvalomgang:
17. D Ricciardo
16. H Kovelainen
15. S Perez
14. B Senna
13. F Massa
12. M Schumacher
11. F Alonso

Her forsvant noen store navn, og Ferrari gjør sin dårligste kvalifisering i år. Dermed har de en stor jobb å gjøre foran løpet. Schumacher kunne nok også ønske seg en bedre plassering, men det er ekstremt tett her i Valencia og de 15 raskeste er innenfor 9 tidel, og bare 2 tidel som skiller de 10 beste! Har vi opplevd noe lignende før? De dårligere teamene, som Force India som eksempe, har gjort en formidabel jobb foran helgens GP. Kan en Force India vinne i morgen? di Resta virker meget heit og gjør sitt livs kvalifisering. Resultater etter kvalifiseringens siste omgang:
10. P di Resta
9.   J Button
8.   N Hulkenberg
7.   K Kobayashi
6.   N Rosberg
5.   K Räikkönen
4.   R Grosjean
3.   P Maldonado
2.   L Hamilton
1.   S Vettel

Ingen overraskelse at Vettel vinner dagens kvalifisering og han gjør det med stil. Astronomiske 3 tideler foran Hamilton, men etter han er det tett. Vi får se i morgen om Vettel blir første som vinner 2 løp i årets spennende Formel 1 sesong, og jeg blir å finne på bloggen i morgen kveld med referat fra løpet.






Mercedes A-klasse står snart klar for salg hos en Mercedes-handler i nærheten av deg. Den nye generasjonen er helt forandret i forhold til utgående modell. Den har lite slektstrekk med bilen som av mange blir sett på som det kjedeligste og trauteste Mercedes har laget. Nykomlingen har et sporty design og appelerer til yngre mer enn til eldre. Uansett hvor gammel du er så får du en motor med turbo og billigste bensinmotor er A180 og den starter på kr. 263 000,-. 10 000 kroner billigere er diesel motoren A180 CDI og der bensinmotoren leverer 122 HK, er dieselmotorens effekt 109 HK. Den populæreste modellen tror jeg vil bli A200 bensin med 156 HK og en pris på kr. 323 000,-. Om du derimot ikke skal ha bil for mer enn 300 000 kroner vil A200 CDI med 136 HK være et godt valg for kr. 293 000,-. Alle modellene har start/stopp og hold funksjon på bremsene som standard. DSG-kassa med 7-trinn vil koste ca kr. 20 000 ekstra. Den er standard om du velger bensinmotor på 211 HK til kr. 443 000,-. Den heter A250 Automat, men den blir ikke toppmodellen, for om noen måneder er AMG-utgaven av A-klasse her. Den blir nok en god del dyrere.

A-klasse har helt klart blitt mer ungdommelig
HMC Hidalgo Det er mye rart på nett og her kommer en kreasjon fra Sveits bygd på en MB SLK 55 AMG, men med forlenget hjulbas og carbonfiberkarosseri. Fantastisk lekker er den vel ikke, men skulle du ønske deg noe som naboen ikke har så løp og kjøp. Eneste i sitt slag og kommer ikke for salg på en stund igjen. Om det er en god investering er heller tvilsomt. Prisen på 356 000 euro skremmer ihvertfall meg, akkurat som jeg har mulighet til å legge det på bordet. Bilen er en 2010 modell og har gått 1500 km.



Mer lønnsom investering er disse to Mercedesene som selges på auksjon om en stund. Den ene er en 1927 modell Mercedes Supercharged S Type Sports Tourer 26/120/180. 15. september er datoen og salget skal skje på Goodwood Revival at Bonham. Dette er et auksjonshus som er kjent for å ha dyre og fine biler på sine lister. Bilen har vært i samme familie siden førstegangs registrering i 1928, og den er i orginalskikk. Forventet pris 2,3 mill dollar. Den andre spesielle Mercedesen er en 1936 modell 540 K Roadster, men denne kommer til å gå for mer enn 5 ganger så mye som 1927 modellen. Om den blir solg på Goodings Peeble Beach auksjon, blir den mest sannsynlig tidenes dyreste Mercedes.
1927 Mercedes som har hatt samme eierfamilie hele livet


Vet ikke helt hvem som er vakrest men Mercedesen fra 1936 blir nok såpass kostbar at kun fåtallet har råd til begge.



Sedaner ser ut til å være på mote, og Citroen kommer nå med 2 nye i kompaktklassen. Det handler om C4 sedan og den enklere C Elysèe. Førstnevnte skal produseres i Kina, mens Elysèe skal bygges i Spania og kanskje tas inn til Norge. Asiatiske markedet vokser og satsingsområdet for disse små sedanbilene er nettopp Kina og de fremvoksende økonomiene langt i det fjerne. Synd, for jeg synes absolutt disse sedanene er stilige, og størrelsen er ikke aller værst den heller. Motorer er utviklet sammen med BMW og yter 150 og 170 HK i tillegg til en egenprodusert motor på 135 HK.


C4 sedan følger i rekken av stilige sedaner i Golf-segmentet


 
C Elysèe bygges på C4 og er en billigere utgave enn C4 sedan


Cadillac ATS avslutter vi med i dagens lørdagssnacks. Dette er en bil som skal konkurere med Mercedes sin C-klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Dessverre blir det ikke mange som får gleden av å kjøre denne her i Norge, jeg håper jeg blir en av de, for General Motors Norge tar for øyeblikket ikke inn Cadillac. Kanskje vi kan håpe på at det endrer seg, for ATS ser meget bra ut og er min favoritt i segmentet. Det er brukt mye lettmatriale i bilen og dette gjør den til en sporty liten rakker, som kanskje kan konkurere mot BMW 3-serie på det punktet. Den tar også teten når det gjelder effekt, for i 2.0L turbomotoren kommer det 270 glade hester sprintenes ut. Den ville nok appelert godt til 3-seriefans tenker jeg. Understellet har fått Magnetic Ride Controll som skal hjelpe til å ta vare på effekten i bilen best mulig. Brembo-bremseskiver forsterker inntrykket av sport og intriørt er det også mer sport enn komfort, selv om eleganse- og luksusfølelse lyser lang vei. Dette er bra og min neste firmabil blir en Cadillac, om jeg får bestemme da.




Cadillactypisk front gjør seg på denne mellomklasse sedanen.




Sporty cockpit med typisk sittebrønn form for fører








se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More