Sunday, July 22, 2012

Alonso vinner på Hockenheim

Alonso vinner på Hockenheim-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Alonso vinner på Hockenheim, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

Etter en innholdsrik og spennende racehelg på Hockenheimring, sto til slutt Alonso som seierherre. Det var ingen enkel seier, selv om han ledet fra start til mål. Etter og ha kjørt inn til pole position på lørdagens kvalifisering, startet han i beste posisjon og tok starten da løpet var i gang. Vettel fulgte deretter foran Schumacher og Hulkenberg. Etter at lørdagen var våt og krevende, ble dagens løp kjørt på tørr bane, og dekkene Pirelli hadde tatt med til løpet var av typen soft eller medium. Alle team må bruke begge dekktypene i løpet av racet. De softe dekkene varer ikke så lenge som medium dekkene, men de har i stedet bedre grep den tiden de fungerer. De aller fleste startet løpet på soft, med unntak av Rosberg, Vergne, Glock og Pic. Disse tre startet langt bak og det var spennende å se om noen kunne kjøre seg opp til poengplass.

Alonso vinner et tett race i Tyskland


Løpet var i realiteten raskt over for Hamilton og Massa sin del. Hamilton fikk en punktering på 1. runde, mens Massa mistet frontvingen i en av de første svingene. Dette førte til at de begge ble liggende langt bak og hadde ikke noe med poengkampen å gjøre. Det nærmeste Hamilton kom teten, var da han ble tatt igjen med en runde av både Alonso og Vettel. Disse to lå da med 1 sekunds mellomrom, men Hamilton tok og kjørte forbi Vettel, selv om han han hadde blitt tatt igjen med en runde. Vettel tapte klart på denne manøveren av Hamilton, og selv om Hamilton kanskje ikke gjorde noe ulovlig, var det ingen grunn for han å blande seg opp i tetkampen. Dette kan få følger for Hamilton.

I teten ble det etter hvert 3 førere som fulgte hverandre som perler på en snor. Gjennom hele løpet var det kun sekunder som skilte Alonso, Vettel og Button. Ved siste pitstopp klarte Button å ta 2. plassen fra Vettel og på de 10 siste rundene prøvde han seg på Alonso. Etterhvert klarte likevel Ferrari-føreren og kjøre litt ifra, og på nest siste runde kom Vettel seg forbi Button og opp på 2. plass igjen. Når jeg skriver dette er det ikke sikkert han får beholde denne 2. plassen, for løpsdommerne har satt igang en granskning av forbikjøringen som ble gjort da han passerte Button. Det er ikke mye som skal til før man får disse dommerne på seg. Dessverre.

Ingen av disse tre førerne var raskest i løpet. Räikkönen hadde en periode av løpet da han var raskeste mann på banen, og etter runde 40 var Kobayashi helt klart raskest, mens Schumacher var i en klasse for seg etter hans siste stopp. Det som likevel gjør at man vinner slike løp er at man kjører gjevnt fort. Det gjorde alle tre i tet, og i tillegg har de alltid bra pitstop-strategi.

Det ble bare en som brøt dagens Grand Prix, og dette viser hvor holdbare dagens biler har blitt. Hamilton ble rådet etter hans tidlige punktering å bryte, men han fortsatt helt til det gjensto 10 runder. Da innså han at han ikke kunne plukke noen poeng og sparte både bil og motor for mer slitasje. Det er restriksjoner for hvor mye tekniske deler og motorer du får bytte i løpet av en sesong. Farten i feltet har også blitt god og det er flere team som nå viser seg å ha raske biler. I tillegg vil jeg påstå at årets felt av førere er det beste på lenge og jeg håper vi får fortsatt se den tette og morsomme racing som disse har bydd oss på i år.

Jeg skal også rose Schumacher i dag, for hans avslutning på racet var fabelaktig. Han satte raskeste runde gang på gang, men på grunn av dekkstrategi ble det bare en 7. plass. Noe skuffende etter at han startet som nummer 3, men han viste i dag at han fortsatt har mer og gi i Formel 1 og jeg håper han tar et år til. Vi er bare halvveis i sesongen så mye kan fortsatt skje, men om vi ser samme utvikling hos Schumacher resten av sesongen, vil han vinne et løp i løpet av sesongen.

Resultater:
1. F Alonso
2. S Vettel   + 3,7
3. J Button   + 6,9
4. K Räikkönen   + 16,4
5. K Kobayashi   + 21,9
6. S Perez   + 27,8
7. M Schumacher   + 28,9
8. M Webber   + 46,9
9. N Hulkenberg   + 48,1
10. N Rosberg   + 48,8

Det er sterkt av Sauber å ha sine begge førere blant de 10 beste i et race hvor kun en bryter. Mercedes har også begge sine på poeng plass, noe også selvfølgelig Red Bull har denne helgen. Grosjean hadde sitt dårligste løp i år og var langt unna samme fart som teamkompis Räikkönen. Alonso er beste Ferrari-fører igjen og det har han vært i alle løp siden Canada 2011. Det løpet brøt han og han har nå tatt poeng i 22 Formel 1 løp på rad siden løpet i Canada i fjol. Det er mestertakter det!

Sammendraget førere:
1. F Alonso   154
2. M Webber   120
3. S Vettel   118
4. K Räikkönen   95
5. L Hamilton   92
6. N Rosberg   76
7. J Button   65
8. R Grosjean   61
9. S Perez   47
10. K Kobayashi   31

Sammendraget team:
1. Red Bull   238
2. Ferrari   177
3. McLaren-Mercedes   157
4. Lotus-Renault   156
5. Mercedes   105
6. Sauber-Ferrari   78
7. Williams-Renault   47
8. Force-India   46
9. STR-Ferrari   6

3 team har ennå ikke tatt poeng og det er Caterham, Marussia og HRT. De er nærmere poeng nå enn i starten av sesongen, men det er helt klart at i et løp hvor det er kun 1 som bryter, blir det vanskelig for disse små teamene å ta poeng. Neste løp er allerede neste helg på Hungaroring ved Budapest i Ungarn. Vi følger selvfølgelig det løpet her på bloggen.

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More