Saturday, July 21, 2012

Lørdagssnacks uke 29

Lørdagssnacks uke 29-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks uke 29, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

Vi starter som alltid lørdagssnacks med motorsport. Formel 1 har nå kommet til Hockenheim og det er tid for den 10. runden i årets sesong. Dette vil si at man nå er halvveis i en sesong som har vært meget spennende og tett. I fjol var det Hamilton som trakk det lengste strået foran Alonso og Webber. Det kan også bli slik i år, for Hamilton trenger et godt løp etter heller dårlig innsats i foregående runde på Silverstone hvor det bare ble en 8. plass. Han har også falt på sammenlagt lista og ligger på 4. plass, 37 poeng etter Alonso.



Fredagens første trening viser at McLaren skal regnes med denne helgen med Button som den raskeste foran Hamilton og Alonso. Schumacher, Perez og Hulkenberg fulgte på plassene bak. Vettel og Webber i Red Bull var langt bak på henholdsvis 12. og 20. plass, men de vil helt klart være høyere utover i helgen. Webber har forøvrig skrevet under en ny 1 års kontrakt med Red Bull, så han blir i det suksessfulle teamet også i 2013. Dermed er spekulasjonene om Ferrarikjøring for han over, og det kan se ut til at Massa har sjanse på et år til i det italienske teamet.

Hockenheimring har vist seg fra en heller våt side denne helgen
Helgens andre trening var preget av regnvær og da var det Maldonado som var raskest, men på grunn av været var det litt bingo hvem som skulle være raskest. Rosberg var nest best foran Vettel. Alle disse tre blir å regne med i helgen, men denne treningsrunden bør man uansett ikke legge noe særlig vekt på. Hamilton, Alonso og Schumacher var av de dårligere, men det var kun fordi de ikke var ute å kjørte når det var best forhold.

Lørdagens trening er alltid litt mer spennende. Her er det flere som kjører på tilnærmet kvalifiserings oppsett, så de som gjør det bra på denne gjennomkjøringen, er også å regne med i kvalifiseringen. Den som kjørte raskest på formiddagen var Alonso, tett fulgt av Hamilton og Perez. Det var en tett batalje om plassene og dette lover godt foran kvalifiseringen. De 11 første var innenfor et sekund og disse var, i rekkefølge etter Perez, Räikkönen, Webber, Vettel, Maldonado, Massa, Kobayashi, Senna og Grosjean. Helt bakerst var Button, selv om han kjørte 25 runde. Mye kan tyde på at han har testet ut raceoppsettet fremfor kvalifiseringsoppsett. Uansett har ikke Button fått det til i år og han sliter med balansen i McLaren-bilen.

For kvalifiseringen er det fra start tørr bane men det kan komme regn frem mot slutten, så det skal bli en spennende time. Både Grosjean, Rosberg og Webber har en 5 plasserings straff på grunn av skifting av girkasse. De blir altså flytt 5 plasser ned på gridden etter kvalifisering. 1. omgang av kvalifiseringen er alltid spennende og det er nesten alltid en kanon som ryker på grunn av dristig strategi. Det lønner seg nemlig å spare litt på dekkene for de skal brukes senere i løpet. Button er den av toppførerne som har sett svakest ut, og det blir viktig for han å komme gjennom første del av denne kvalikken. Forhånds favorittene mine er Alonso, Vettel og Hamilton. Se også opp for Schumacher som har vist gryende form de siste rundene.

Resultater etter kvalomg. 1:
24. N Karthikeyan
23. P De la Rosa
22. T Glock
21. C Pic
20. V Petrov
19. H Kovelainen
18. J Vergne

En spennende første omgang som så Schumacher så vidt klare seg til neste omgang, og Grosjean var også i faresonen lenge. Ingen overraskelser der bak altså, men det er nå det begynner. Räikkönen var raskest denne omgangen med tiden 1.15.693 og han kjørte på medium dekk. Det blir helt klart bedre tider i neste omgang om regne holder seg borte. Det skulle det selvfølgelig ikke gjøre, for regne kom før 2.omgang startet. Det ble litt kaos, da det lønte seg å være så tidlig som mulig på banen.

Resultater etter kvalomg. 2:
17. N Rosberg (starter som nr.22)
16. B Senna
15. R Grosjean (starter som nr. 20)
14. F Massa
13. K Kobayashi
12. S Perez
11. D Ricciardo

En våt omgang hvor alle satte sine tider tidlig i omgangen. Alle prøvde seg på regnværsdekk mot slutten, men det var umulig å forbedre tider. Räikkönen, som var raskeste på første kjøring, er nå så vidt videre til finale omgangen. Det var dramatisk og vått denne omgangen og Ferraribilene var bort i hverandre, noe som gikk værst utover Massa. Så ut til å være minimale skader for de to, men det er aldri heldig å ha slike incidenter. Mange var også utenfor banen i disse meget vanskelige kjøreforholdene.

Resultater etter finale omgangen:
10. K Räikkönen
9.   P Di Resta
8.   L Hamilton
7.   J Button
6.   P Maldonado
5.   N Hulkenberg
4.   M Schumacher
3.   M Webber (starter som nr. 8)
2.   S Vettel
1.   F Alonso

Alonso vinner etter en superb kvalifisering, og det er bare å ta av seg hatten for mesterskapslederen. Jeg er også imponert over Force India, som har begge sine førere med blant de 10 beste. I morgen blir det helt klart et spennende løp og vi kommer med full rapport her på bloggen.

Midnattsolsrally er nå i gang og avsluttes i helgen. Rallyet startet på onsdag og er for klassiske rallybiler. Årets rally skal blant annet minnes Ove "Påven" Andersson med en stor utstilling av Toyota rallybiler. Svensken var ansvarlig for Toyota sin rally satsing og etter det også Formel 1 satsingen. 3 verdensmestere finnes på startstreken, to av dem er svenske, Bjørn Waldegård og Stig Blomqvist og finnen Hannu Mikkola. Flere av Sveriges beste førere stiller også til start, og det Mikko Hirvonen var også meldt på, men han fikk sponsoroppgaver for Citroen og måtte overlate sin plass til Thomas Rådstrøm. Unge Pontus Tidemand skal også ratte en av de klassiske rallybilene. Se og la deg imponere av bildene under, og har du mulighet så sett av noen dager neste år og besøk Vesterås ved disse tider. Det vil bli en uforglemmelig opplevelse.









Kia har en stor sedan på gang som skal hete Quoris. På hjemmemarkedet heter den K9, men vi Europeere liker mer eksotiske navn. Det har nok ikke så mye og si for oss nordmenn, for når vi skal handle bil for over halv millionen, velger vi neppe koreansk. De som likevel velger å være anderledes, får en bil som Kiafolket håper både utstråler soliditet, luksus og hightech. Av utstyr finnes alt og regn med at det meste blir standard, så gjennstår det å se om noen forhandlere kommer til å ta inn bilen til sine salgslokaler.

Kias flaggskip får det noe kronglete navnet Quoris.
Porsche vurderer flere segmenter for fremtiden, og ser på områder som de ikke har brydd seg om tidligere. Hittill har Porsche sin 911, suven Cayenne, sedanen Panamera, leketøyet Cayman og roadsteren Boxster. Vi venter på Audi Q5 tvillingen Macan og det planeres også en 918 Spyder. Dette er en hybrid versting og mange tror at denne skal være bas for Le Mans satsingen som kommer i 2014. Det Porsche kanskje mangler er en superbil og det skal de nå gjøre noe med. De har gående et prosjekt som kalles 960. Dette er en toseters coupe som skal konkurere med det råeste fra Ferrari. I tillegg diskuteres også prosjekt Pajun. Dette skal være en modell under Panamera som da skal konkurere med BMW 5-serie og Audi A6. Regn med at det da gjelder de mer sportslige av disse modellene. Veksten kommer med andre ord til å fortsette for Porsche og det kan virke som det er full fart under Volkswagens ledelse.


Porsche har nyheter på gang. Parissalongen?





På høstens Paris-salong kommer Mazda med sin nye 6. Det gleder vi oss til for de bildene som har lekt ut viser en meget spennende form. Mazda er helt klart på gang og denne gleder vi oss til. Designspråket kalles "Kodo - soul of motion" og vi ser likheter med crossover modellen CX-5. Motorene blir fra Mazda Skyactiv-program og regn med effektivitet blant de beste i klassen. Kanskje vi også får se motoren fra Takeri-konseptet med 175 HK og 420 NM med et utslipp på lave 104 g co/km med automat-kasse. Mazda kommer også med en 2-dørs coupe av modellen i 2014.

Mazda 6 skal bli veldig lik Takeri-konseptet. Vi gleder oss!
Til slutt vil jeg starte en ny spalte under Lørdagssnacks og det er historiske perler. Det her er biler jeg liker og som skulle stått i min låve om jeg hadde vært en formuende bonde. Jeg starter med Facel Vega som ble produsert i circa 10 år. Facel startet som underleverandør i bilbransjen og leverte spesielle karosserier til Panhard, Delahaye og Simca. Merket, som er fransk, ble stiftet av Jean Daninos i 1954 og første bil ble produsert samme året. Min bil er en Facel Vega fra 1962 av Type 2. En fantastisk bil som er til salgs hos GP-Classiccars i tyskland. Den har kun gått 47000 km og koster i underkant av 2 millioner norske kroner. V8 og fransk design blir aldri feil.

1962 Facel Vega 2 Pris 239 000 euro


  

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More