Lørdagssnacks 37-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks 37, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Det er tid for snacksen på slutten av uka og vi skal ha rally, DTM, nyheter og småtteri fra bilverdnen. Vi starter med WRC-sirkuset som har kommet seg til Wales. Fredagens etapper var 6 i tallet og lange. Her kunne mye skje allerede på fredag, og vi fikk noen frafall. P G Anderson måtte bryte fra ledelse i SWRC. Han kjører en Proton Satria Neo S2000, en bil fra Malaysia. Proton kommer kanskje med en WRC-bil om ikke lenge. Den som lever får se og dere leste det først her på bilogmotorbloggen.no. Vi har det fra sikre kilder og gleder oss til WRC-fremtiden. Nok om det og videre til etappene som gikk på fredag. Alle 6 etappene ble vunnet av Ford. De 2 første tok Solberg seg av, mens Latvala var i en klasse for seg på de 4 siste. Loeb må ikke vinne helgens løp, men det er viktig for han å få et bra resultat. Jeg tror likevel han kommer sterkt tilbake på lørdag og søndag.
Resultater etter 1. dag av Rally Great Britain:
1. J M Latvala
2. P Solberg + 12,1
3. S Loeb + 21,3
4. M Østberg + 32,6
5. M Hirvonen + 53,8
6. O Tänak + 1,19,2
7. E Novikov + 1,32,8
8. T Neuville + 2,27,9
9. M Wilson + 3,17,0
10. M Prokop + 3,36,8
Jeg hadde store forventninger til Atkinson denne helgen, som kjører Mini denne helgen. Han ligger foreløpig på en 11. plass og skuffelse er mitt første inntrykk. Han har ikke farta som vi vet er i disse Mini-bilene, men det kan hende han kommer sterkere utover i helgen. Hirvonen sliter også stort i sin Citroen og han er ikke i nærheten av farta til Loeb og Fordene. Han må faktisk passe seg litt for Tänak, som har bevist at han kan sette opp farta om det trengs. Han starter som regel rolig og øker utover helgen. Problemet til Tänak er at han ofte ikke får fullført rallyene som han stiller opp i.
Dag 2 av Rally Great Britain skulle fortsette bra for Ford. Det tok 8 etapper før Citroen tok en etappe seier og det var Loeb som var raskest på etappe 8. Både Latvala og Solberg kjørte bra hele dagen med førstnevnte som den raskeste av de. Hirvonen sliter i sin Citroen og må virkelig passe seg for Tänak som kommer jagende bak, og Hirvonen skal ikke gjøre feil om han vil ha 5. plassen han hittil innehar. I dag har også Østberg imponert og viser en stor ro. Han vant en etappe og kom blant de beste på alle andre, og han drar litt i fra Hirvonen på sin 4. plass. Citroen har forøvrig denne helga muligheten til å sikre seg merkesmesterskapet. De trenger bare 6 poeng for å være sikre, og om det ikke skulle gå i Storbritania, vil jeg tro det er sikret i neste runde. Lite avkjøringer i dag så vi tar stillingen etter dag 2 i Rally Great Britain:
1. J M Latvala
2. P Solberg + 24,5
3. S Loeb + 30,9
4. M Østberg + 49,9
5. M Hirvonen + 1,22,4
6 O Tänak + 1,34,4
7. E Novikov + 1,50,9
8. T Neuville + 3,25,9
9. M Wilson + 4,39,8
10. M Prokop + 5,29,2
Atkinson ligger på 11. plass, knappe minuttet unna WRC-poeng, og han må få mer fart i Minien sin om det skal kunne gå. Det er tett i teten og Ford må ha en problemfri morgen dag om de skal ta sin første dobbel seier siden Australia i fjol. Loeb har fortsatt seiersmuligheter, men da tror jeg de foran må få noen problemer. Kjøringen i morgen får du her på bilogmotorbloggen.no.
DTM har forflyttet seg til Oschersleben. Her var det svensken Ekstrøm som vant i fjol, og han er nok lysten på sesongens første seier. Det så dårlig ut på første trening på fredag da han var helt nede på 11.plass, men det er først på lørdagens kvalifisering det gjelder. Raskest på 1.trening var BMW-føreren D Werner. Paffett, Farfus og Priaulx fulgte på plassene bak. Beste Audi fører var Scheider som var 5. raskest. På treningspass 2, som gikk før dagens kvalifisering, var det Spengler i BMW som var raskest og han ble fulgt av Paffett, Schumacher og Alberquerque, som også var beste Audi-fører. Det ser ut til at BMWene går godt her, selv om differansen ned til Mercedes er veldig liten. Audi er litt bak, men det er først når Kvalifiseringen tar til vi får en ordentelig pekepinn på hvordan ståa er. Det er også slik at pole position er ekstra viktig i DTM.
Kvalifiseringen ble dominert av Spengler i BMW og han får følge av mesterskapsleder Paffett i fremste rekke på startstreken. Bak de to følger Green, Werner og Ekstrøm. Ekstrøm er også Audi sin best plasserte fører i kvalifiseringen. Tomczyk, Mortara, Rockenfeller, Molina og Farfus er resten av topp 10. Du får løpsrapport her i morgen kveld.
Audi skal bygge en S modell av Q5, og dette blir første S modell av noen terrengutgave fra Audi. På Paris-salongen er det premiære og der står da SQ5 TDI Exclusive som skal bygges i 50 eksemplarer og leveres våren 2013. Den blir levert i blå og får et spesielt interiør som har fått litt mer bearbeiding enn øvrige modeller. De som tror dette blir de eneste SQ5 tar feil, for selvfølgelig kommer det en versjon med valgfrie farger og valg av interiør og utstyr. Motoren er den velkjente 3,0 oljebrenneren og her har den fått 313 HK. Det flytter seg brukbart men vi må vente til Paris med å få tallene. Prisen blir er rett under 100 000 euro.
I fredagsnytt i går var den store nyheten BMW Concept Active Tourer som blir en kommende el-satsing fra BMW. De kommer også med en spesial utgave til Paris av bil i motsatt segment. De skal feire 25 år med V12-motorer og derfor kommer det en spesialutgave av 760 Li 25 Years Anniversary Edition. Da 750 i kom for 25 år siden, var det noe av det feiteste man fikk i en luksussedan. Mercedes hadde sin 560, mens Audi var langt unna noe i nærheten av V12. De tok noe senere revansje, men det er en annen historie. Jubileumsmodellen bygges i kun 15 eksemplarer og det er bare rike amrikanere som får kjøpe den. Vi andre kommer til å drukne i el-biler om noen år.
0 comments:
Post a Comment