Toyota Mirai viser veien videre.-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Toyota Mirai viser veien videre., Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Denne uken er vi litt mer miljøbevisste enn ellers på Bil og Motorbloggen. David sjekker om elektriske biler er noe for bønder med jobb i Oslo og potetland i Solør. Følg med på hans oppdateringer her på bloggen. Han har foreløpig ikke kjørt strømtomt, men med utsikter for minusgrader håper jeg fortsatt at det kan skje. Om dere skulle få øye på en litt bortkommen sjåfør langs veien på jakt etter spenning, håper jeg dere trer støttende til.
Toyota var det som startet miljøracet for vanlige bilfolk, og Prius var lenge en storfavoritt hos det norske folk. Bilen brukte forholdsvis lite drivstoff og kunne også kjøres helt på strøm i korte perioder. Designet var det så som så med og trenden har vært at miljøbiler ikke skal se fine ut. Honda fulgte opp med en enda rarere Insight og for meg var hybridbiler et ikke tema. Heldigvis har mye forandret seg og med Auris klarte Toyota å vise oss at biler bygget for vanlig drivstoff, også kan kombineres med elmotor. Så kom revolusjonen og Toyota fulgte ikke med. El-biler ble det store og da var det andre japanske fabrikanter som tok for seg hos bilkjøperne, i tillegg til en amerikansk aktør som de fleste kjenner til.
Hva har da skjedd med Toyota? Midt i mellom elbiler og hybridbiler har vi noe som heter plug-in-hybrid. Dette er biler som kan kjøre lengre strekker på bare eldrift og i tillegg kan lades fra en stikk-kontakt. De fleste kan faktisk da få et gjennomsnittlig drivstofforbruk på under 0,3 liter, men bilene kan ikke kjøres i kollektivfeltet, og får heller ikke samme avgiftsreduksjon i Norge som elbiler har. Likevel er det mye å spare for de som går for denne løsningen og Toyota folket kan velge Prius plug-in-hybrid.
Hvor går så veien videre, tenker Toyota, og de har faktisk ikke tenkt å satse så mye på videreutvikle hybridbiler med den teknikken vi har nå. Nei, Toyota satser på elmotorer drevet av hydrogen. Null utslipp uansett hvor du kjører, men foreløpig ganske dyrt. Dette har likevel ikke skremt japanerne fra å komme med den første hydrogendrevne bilen som vanlige folk kan kjøpe.
Toyota Mirai benytter seg av noe som Toyota kaller TFCS (Toyota Fuel Cell System), som inkluderer både brenselcelleteknologi og hybridteknologi. Toyota har selv utviklet brenselcellene og hydrogenen lagres i høytrykkstanker som også er utviklet av dem. Slik sett har de full kontroll over helt avgjørende elementer i produktet og man trenger ikke å være bekymret for 3. parts fabrikker. Det er flere enn en produsent av miljøbiler som har godt på ei kule på grunn av problemer de ikke kan styre selv. Denne type tenking er det som også gjør at vi kan ta Toyota på alvor. De vil noe med satsingen sin og de forventer at biler drevet av brenselceller vil være vanlig i løpet av ikke alt for lang tid.
Mirai har 114 kw / 155 hk og skal fungere som en helt vanlig bil. Den skal kunne brukes som familiens eneste bil, og rekkevidden er tilnærmet lik bensinbiler. Spenningen er høye 650 volt og dette gjør at elmotoren kan være mindre og brenselcellene færre og enda gi høy effekt. Tankene har trelagsstruktur og er laget av karbonfiber-forsterket plast som tåler hydrogen lagret under svært høyt trykk (70MPa). Salget i Japan starter før jul mens vi må litt inn i 2015 før vi får bilen til Europa. Det norske markedet er foreløpig ikke prioritert, men briter, tyskere og dansker er ønskede kunder. Pris rundt 66 000 euro og dette er vel en av grunnene til at salgsmålet foreløpig ikke er mer enn 50 - 100 biler i året.
Designen? Tja den er vel som ventet fra Toyota og de vinner nok ikke mange priser for den.
0 comments:
Post a Comment