Test: Kia Optima Exclusive Plus-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Test: Kia Optima Exclusive Plus, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
![]() |
Foto David K Andersen |
Tiger Nose
Det er navnet på Kias grill som vi kjenner fra nesten alle modellene i programmet. For ett år siden skrev jeg at den så grei ut og om ikke annet hadde et eget og gjenkjennelig utseende. Nå har den vokst litt på meg og sikkert flere, og den begynner å bli noe man godt kan like. Morsomt å se hvordan slike spesielle designelementer vokser på oss og til slutt blir noe vi lett kjenner igjen og som automatisk gir en rekke assosiasjoner.
![]() |
Foto David K Andersen |
Det merkes også under testperioden. Mange er interessert i hva jeg synes om denne bilen. De har sett den på bilder, synes den er stilig, og nå lurer de på hvordan resten er.
![]() |
Foto David K Andersen |
Interiør med god-følelse
Flere viktige plusspunkter legges til da førerdøra åpnes og man stiger inn. Kvalitets- og luksusfølelsen imponerer stort. Det er noe tungt og solid over interiøret som fører tankene mot premium-merkene. Noen detaljer, som for eksempel rattet, girspaken, treverket i pianolakk-style og instrumentene gir full premiumfølelse. Andre detaljer, som blinklyshendel og grafikken i infotainmentskjermen, drar det hele litt ned mot jorden igjen, men i det hele er dette en utrolig flott bil på innsiden.
![]() |
Foto David K Andersen |
![]() |
Foto David K Andersen |
![]() |
Foto David K Andersen |
Seter og sittestilling er det lite å utsette på. Jeg ønsker meg alltid litt mer teleskopjustering på rattet og muligheten til å senke setet litt mer, det gjør jeg også i denne bilen, men det er ikke snakk om mye, og jeg føler jeg sitter "i" bilen og ikke "på" den. Det er bra.
![]() |
Foto David K Andersen |
Baksetet er romslig og har glimrende komfort i setet. Gulvet kunne nok vært lavere for bedre benvinkel, og taket høyere for de med god lengde, men utenom det er det et fint sted å tilbringe noen timer.
Du får ikke Kia Optima som stasjonsvogn, men legg ikke på røret med en gang av den grunn. Det svelger faktisk hele 505 liter, og med nedlagt baksete bikker du kubikken. Dette er en stor bil og plassforholdene er deretter, selv om du selvfølgelig ikke får samme fleksibilitet som i en stasjonsvogn. Selv har jeg hverken barnevogn eller mountainbike, så Optimas enorme bagasjerom klarer seg finfint.
På veien
Kia har plukket 1,7-liters dieselen sin til denne bilen. Det høres i minste laget ut, men den yter 136hk og 320nm og strekker dermed til, selv om jeg synes bilen lett fortjener kraftigere maskineri for å komplettere luksusfølelsen ellers. Følelsen av å ha krefter i overskudd er ikke helt til stede. 0-100 går likevel unna på 11,6 sekunder, så du holder fint unna og kan kjøre forbi tregere trafikk omtrent som du vil.
Da er det litt verre med støynivå og vibrasjoner. Dieselmotoren er ikke av de mer kultiverte, og gjør litt vesen av seg. Den føles slik sett ikke helt verdig resten av bilen. Jeg vil tro hybridversjonen løser de fleste problemer. Vi skal ta en prøvetur med den da det blir mulig.
![]() |
Foto David K Andersen |
Fjæringskomfort og kjøreegenskaper er på det gjennomsnittlige. Du finner konkurrenter som er bedre på begge, men Optima har funnet et greit kompromiss. Styringen er ikke full av tilbakemeldinger eller spesielt sportslig, men desto mer komfortabel og avslappende.
![]() |
Foto David K Andersen |
Jeg hadde store forhåpninger og er fornøyd med det jeg erfarte i testuken. Designet tilfredsstiller i høyeste grad både utvendig og innvendig. Det samme gjelder opplevelsen fra innsiden, det er et veldig fint sted å være. Her synes jeg Kia ligger et hakk over en del av konkurrentene - imponerende. Jeg ønsker meg en motor som gjør litt mindre ut av seg støymessig. Kunne også tenkt meg et chassis som er ennå mer komfortorientert, det hadde passet bilen bra.
Kommentar til priser, versjoner og utstyr:
Testbilen koster 419 900. Det er en god pris i forhold til størrelse og utstyr, men ikke nødvendigvis med tanke på motoren. Hybriden er 20 000 rimeligere og ser ut til å være noenlunde likt utstyrt. Den ville jeg kikket på. Ellers starter Optima på under 300 000, det er veldig lavt, og kan være et godt alternativ.
![]() |
Foto David K Andersen |
Bil | Kia Optima 1.7 CRDi Exclusive Plus |
Pris fra | 299 900 |
Pris testbil | 419 900 |
Motortype | R4 |
Motorvolum | 1685 |
Hk ved o/min | 136/4000 |
NM ved o/min | 320/2000-2500 |
Girkasse | 6a |
Forstilling | Fjærben/McPherson |
Bakstilling | Multilink |
Vekt | 1520 kg |
Tilhengervekt | 1300 kg |
Bagasjevolum/med nedlagt sete | 505 liter/1080 liter |
Utvendig L/B/H | 4845/1830/1455 mm |
0-100 km/t | 11,6 sek |
Forbruk oppgitt, blandet | 0,60 l/mil |
Topphastighet | 197 km/t |
Utslipp g/km | 158 |
![]() |
Foto David K Andersen |
0 comments:
Post a Comment