Monday, February 9, 2015

Nyheter: Opel Corsa OPC

Nyheter: Opel Corsa OPC-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter: Opel Corsa OPC, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av David K Andersen
Foto: Opel


I 1986 startet Opel det som etter hvert har blitt en omfattende GTI-arv (eller GSi som det het på Opelsk den gang). Bilen var Kadett GSi, og som 10-åring var jeg stort sett mest opptatt av den digitale instrumenteringen. Men bilen var rå, spesielt etter 1988 da den legendariske "rødtopp"-motoren kom - 2-literen med 16 ventiler og 150 hk. Siden den gang har samtlige hotte versjoner av Kadett, Astra og Corsa vist sitt potensiale både på vanlig vei og på bane og i rally. Med ny Corsa på plass i butikkene, er det nå klart for OPC-versjonen. Den blir presentert på Geneve-messen om noen uker - dette ser lovende ut, men kommer den til Norge?

Utseendemessig er hele fronten ny med større luftinntak og det hele. Jeg har virkelig sansen for det smale sorte luftinntaket over grillen. Det gir ekstra tydelige signaler om at noe utenom det vanlige er på tur. På siden kompletterer et ekstra skjørt "blade"-konturen og gir bilen det lille ekstra også der. En takspoiler er som seg hør og bør på plass. Blåfargen er for øvrig en ny OPC-variant.


Under panseret befinner en 1.6-liters turbomotor seg. Den gir 207 hk og 280 Nm, hvilket skyver bilen til 100 på 6,8 sekunder og opp til 230 km/t. Motoren er en videreutvikling fra tidligere, men Opel sier det er gjort endringer. Først og fremst i forhold til raskere turborespons, som igjen gir bedre gassrespons. Forbruket skal være på 0,75 l/mil ved blandet kjøring.


På chassisiden har Opels ingeniører samarbeidet med støtdemperprodusenten Koni og kommet opp med noe de kaller FSD (Frequency Selective Damping) hvor ulike typer underlag identifiseres og demperne arbeider deretter. Det burde gi gode kjøreegenskaper under varierende forhold. Resten av understellet har også fått rekalibrering mot standard Corsa og bilen er 10 mm senket. ESP og traction control kan stilles i flere steg etter hvor og hvordan bilen skal brukes. Styring og bremser er oppgradert, og Corsa OPC leveres med Michelin sportsdekk i 215/45-17.


For de som vil dra den helt ut, kan en OPC Performance Package bestilles. Da leveres bilen med mekanisk diff-sperre, 18-toms hjul med råere dekk, ennå stivere chassis og Brembo bremser. Opel sier denne pakken er spesielt optimalisert for kjøring på Nürburgring - altså burde den duge mer enn nok på alt som er å oppdrive av baner.


Inne i bilen har man montert skikkelige stoler fra Recaro og ellers lagt til en del sportslige detaljer. Rattet er også nytt, tykt, og sportslig å se på.


Markedet for slike biler er dessverre lite i Norge. Egentlig litt rart i og med at denne type bil tross avgifter gjerne er det kuleste man kan kjøpe for penger. Vi sjekket med PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, om vi kan vente å se bilen her i landet. Han sier "Corsa OPC viser at vår nye småbil også har en sportslig side. Vi har ikke tatt noen avgjørelse på om den kommer til Norge". Altså er håpet til stede. Og sånn i tilfelle dere skulle ha ønske om min mening i saken Opel, sier jeg ja.

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More