Monday, April 30, 2012

DTM: Mercedes-dobbel på Hockenheim

DTM: Mercedes-dobbel på Hockenheim-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om DTM: Mercedes-dobbel på Hockenheim, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Vegar Bjørge

Mercedes-raceren tok dobbel på Hockenheim.

I helgen var det mye motorsport og vi hadde saker fra rally, DTM-kvalifiseringen og Moto-GP, i tillegg til dagens sak om racinglicense. Vi tar også med DTM-løpet som gikk i går på Hockenheim. Det sies at en ny tid starter for DTM, og de fleste regner nå med at dette blir standardbil mesterskapet som er verdt å følge med på. DTM, eller Deutsche Productionswagen Meisterschaft som det heter på tysk, så sitt lys i 1984 og har siden vært en av de beste standardbilklassene i Europa. De siste årene har kun to bilmerker stilt opp, og det har vært Audi og Mercedes. Noe av interessen rundt mesterskapet har derfor forsvunnet, men det håper man på bedrer seg i år med BMW inntog i mesterskapet. Vi gleder oss ihvertfall å følge med nå som det blir en kamp mellom de tre premium merkene fra Tyskland. Jeg vil også tro at dette fører til flere merkes inntog i denne teknik spekkede formen for billøp. Vi skal ta for oss litt av bakgrunnen for årets mesterskap.
Gary Paffett vinner årets første løp i DTM

Bilene som det skal konkurreres med er fra Audi, BMW og Mercedes, og de er nye for årets serie. Derfor er det mulig at BMW klarer å være konkurranse dyktige allerede fra start. Audi kommer til DTM med en A5 DTM Coupe. Den tar over arven fra V8, TT og A4, som alle vant minst en tittel i sin levetid. Etter 8 år med A4 er tiden kommet til A5, men selvfølgelig modernisert utgave. Teamene som skal bruke denne redskapen er Audi Sports Team Abt Sportsline, Phoenix og Rosberg. De skal ha tilsammen 8 biler med 8 førere. Aldri før har så mange nye biler, altså 8, blitt byggd før et mesterskap. Vi er vant til å se både årets oppgraderte versjoner sammen med utgående modeller. I år skjer ikke dette fra Audi. Alle får nå nye biler og er klare for tetstriden alle som en. Førerne som skal kjøre Audi er nykommer Adrien Tambay (Frankrike), Rahel Frey (Sveits), Mattias Ekstrøm (Sverige), og Timo Schneider (Tyskland), alle i Audi Sports Team Abt Sportsline. Videre skal Miguel Molina (Spania) og Mike Rockenfeller (Tyskland) kjøre for Phoenix-teamet som hadde fjolårets verdensmester. For Rosberg skal Filipe Albuquerque (Portugal) og Edoardo Mortara kjøre.
Audi førerne er klare for en ny tøff sesong i DTM

Mercedes stiller med DTM Mercedes AMG C-Coupe til start og de har også 8 biler med 8 førere i årets mesterskap. Dette er en bil som skal ta over etter C-klasse modellen som ble brukt i fjol. På 90-tallet var det 190 E-2,5 16 som var utgangspunktet for suksess. Teamene som skal få i oppdrag og ratte raceren til seier er Mercedes Junior Team med førerne Roberto Mehri (Spania), Robert Wickens (Canada) og Christian Vietoris (Tyskland). De to første er nykommere i DTM og junior teamet skal bruke Michael Schumacher som mentor. Kan hende han har noen tjuvtrikks og lære bort. Juniorene fordeles utover teamene og Vietoris skal kjøre sammen med Gary Pafett (Storbritania), Ralf Schumacher (Tyskland) og Jamie Green (Storbritania) i HWA-teamet. For Mücke Motorsport skal David Coulthard (Storbritania) og nevnte Robert Wickens (Canada). Siste teamet som skal kjøre Mercedes er Persson Motorsport med Robert Mehri (Spania) og Susie Wolff (Storbritania). Utgående Mercedes C-klasse vant 85 seirer på 159 starter og er den mest vinnende bilen i DTMs historie. Det gjenstår å se om Coupeen kan ta opp der den gamle slutter.
Mercedes junior-team
BMW er nykommer og siste team i årets DTM. De har før også kjørt i mesterskapet og i de første årene var det 635 CSI som fikk vesse tenner mot datidens konkurrenter. Først løp i DTM så dagens lys 11.03.84 og 635 CSI tok like så godt de 4 første plassene. Imponerende! Så var det noen år med første generasjon M3 frem til 1992 så var det bråstopp. Merkelig for et bilmerke som ønsker å være sporty. Det er heldigvis tilbake, og nå som for 20 år siden, er det nettopp M3 som skal kjempe på asfalten. Mer nøyaktig BMW M3 DTM. 6 førere fordelt på 3 team skal få gleden av å ratte BMW-raceren. For BMW Team RMG skal regjerende mester Martin Tomczyk (Tyskland) og Joey Hand (USA) kjøre, mens Bruno Spengler (Canada) og Dick Werner (Tyskland) kjører i BMW Team Schneider. Siste teamet er BMW Team RBM med førerne Andy Priaulx (Storbritania) og Augusto Farfus (Brasil). Dette er meget gode førere med mye standardbil erfaring. Andy Priaulx og Augusto Farfus har begge, 3 mesterskapsseiere hver i forskjellige standardmesterskap.
BMW-førerne med mye standardbilmesterskaps rutine
I gårsdagens løp var det Mercedes som var sterkest. De tok dobbel med Paffett og Green, to engelskmenn, før svenske Ekstrøm i sin Audi-sponsede Red Bull bil. Det er mange utlendinger i DTM og beste tysker Vietoris på 4. plass. Etter kvalifiseringen, der BMW hadde en bil på start spor 3 , og 4 biler blant de 10 fremste, var det stor spenning til om BMW allerede kunne være med å kjempe om seier. En 6. plass ble fasit og 2 biler som måtte bryte.Det var ikke som debuten i 84 men alikevel godkjent, selv om de ligger litt etter sine konkurrenter.

Det er Paffetts 17. seier i DTM og han starter nå sin 9. sesong i denne mesterskaps serien. Resultater fra årets 1. løp:

1. G Paffett
2. J Green   + 4,709
3. M Ekstrøm   + 19,434
4. C Vietoris   + 25,774
5. M Rockenfeller   + 27,834
6. A Priaulx   + 28,435
7. R Schumacher   + 39,948
8. D Coulthard   + 43,306
9. M Molina   + 46,079
10. F Albuquerque   + 47,614

Vi tar helt til slutt med litt historie fra DTM og starter med 1. løpet i 1984. Bilene som stilte opp var noe mer spennende enn dagens. Bare hør på dette: BMW 635 CSi, BMW 323i, BMW 528i, Alfa Romeo GTV6, Ford Capri, VW Golf GTi, Audi 80 GLE, Opel Manta, Opel Kadett GTE og Rover Vitesse. Dette får vi nok i se igjen, men tenk om man kunne forflytte seg i tid å få opplevd denne dagen i Belgia på Zolder 11. mars 1984. De som ønsker å oppleve folkesirkus bør absolutt ta en tur på DTM-løp. Årets første løp ble besøkt av 140 000 tilskuere.
 

se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More