DTM: Mercedes-dobbel på Hockenheim-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om DTM: Mercedes-dobbel på Hockenheim, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Mercedes-raceren tok dobbel på Hockenheim. |
I helgen var det mye motorsport og vi hadde saker fra rally, DTM-kvalifiseringen og Moto-GP, i tillegg til dagens sak om racinglicense. Vi tar også med DTM-løpet som gikk i går på Hockenheim. Det sies at en ny tid starter for DTM, og de fleste regner nå med at dette blir standardbil mesterskapet som er verdt å følge med på. DTM, eller Deutsche Productionswagen Meisterschaft som det heter på tysk, så sitt lys i 1984 og har siden vært en av de beste standardbilklassene i Europa. De siste årene har kun to bilmerker stilt opp, og det har vært Audi og Mercedes. Noe av interessen rundt mesterskapet har derfor forsvunnet, men det håper man på bedrer seg i år med BMW inntog i mesterskapet. Vi gleder oss ihvertfall å følge med nå som det blir en kamp mellom de tre premium merkene fra Tyskland. Jeg vil også tro at dette fører til flere merkes inntog i denne teknik spekkede formen for billøp. Vi skal ta for oss litt av bakgrunnen for årets mesterskap.
Gary Paffett vinner årets første løp i DTM |
Bilene som det skal konkurreres med er fra Audi, BMW og Mercedes, og de er nye for årets serie. Derfor er det mulig at BMW klarer å være konkurranse dyktige allerede fra start. Audi kommer til DTM med en A5 DTM Coupe. Den tar over arven fra V8, TT og A4, som alle vant minst en tittel i sin levetid. Etter 8 år med A4 er tiden kommet til A5, men selvfølgelig modernisert utgave. Teamene som skal bruke denne redskapen er Audi Sports Team Abt Sportsline, Phoenix og Rosberg. De skal ha tilsammen 8 biler med 8 førere. Aldri før har så mange nye biler, altså 8, blitt byggd før et mesterskap. Vi er vant til å se både årets oppgraderte versjoner sammen med utgående modeller. I år skjer ikke dette fra Audi. Alle får nå nye biler og er klare for tetstriden alle som en. Førerne som skal kjøre Audi er nykommer Adrien Tambay (Frankrike), Rahel Frey (Sveits), Mattias Ekstrøm (Sverige), og Timo Schneider (Tyskland), alle i Audi Sports Team Abt Sportsline. Videre skal Miguel Molina (Spania) og Mike Rockenfeller (Tyskland) kjøre for Phoenix-teamet som hadde fjolårets verdensmester. For Rosberg skal Filipe Albuquerque (Portugal) og Edoardo Mortara kjøre.
Audi førerne er klare for en ny tøff sesong i DTM |
Mercedes junior-team |
BMW-førerne med mye standardbilmesterskaps rutine |
Det er Paffetts 17. seier i DTM og han starter nå sin 9. sesong i denne mesterskaps serien. Resultater fra årets 1. løp:
1. G Paffett
2. J Green + 4,709
3. M Ekstrøm + 19,434
4. C Vietoris + 25,774
5. M Rockenfeller + 27,834
6. A Priaulx + 28,435
7. R Schumacher + 39,948
8. D Coulthard + 43,306
9. M Molina + 46,079
10. F Albuquerque + 47,614
Vi tar helt til slutt med litt historie fra DTM og starter med 1. løpet i 1984. Bilene som stilte opp var noe mer spennende enn dagens. Bare hør på dette: BMW 635 CSi, BMW 323i, BMW 528i, Alfa Romeo GTV6, Ford Capri, VW Golf GTi, Audi 80 GLE, Opel Manta, Opel Kadett GTE og Rover Vitesse. Dette får vi nok i se igjen, men tenk om man kunne forflytte seg i tid å få opplevd denne dagen i Belgia på Zolder 11. mars 1984. De som ønsker å oppleve folkesirkus bør absolutt ta en tur på DTM-løp. Årets første løp ble besøkt av 140 000 tilskuere.
0 comments:
Post a Comment