Problemer i europeisk bilindustri-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Problemer i europeisk bilindustri, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen
For fire år siden slo finanskrisen hardt ned hos de amerikanske bilprodusentene. Ford klarte seg best, de hadde hatt alvorlige økonomiske problemer allerede før finanskrisen kom. Det fungerte som en fordel i håndteringen av krisen fordi da den kom, hadde de allerede gjort store endringer for å frigjøre kapital og modernisere selskapets oppbygning og produktene i seg selv. GM og Chrysler fikk det tøffere. GM kom seg gjennom med statlige lån og omstruktureringer, mens Chrysler klarte seg fordi Fiat kjøpte dem opp. I dag er USA på vei tilbake. Alle tre tjener penger, GM er tilbake foran Toyota som verdens største bilprodusent og Chrysler går bedre enn på flere ti-år og har betalt tilbake de statlige lånene lenge før fristen. Her i Europa går det ikke fullt så bra. Det virker som om finanskrisen ikke har truffet bilindustrien skikkelig før i 2011.
Fiats Sergio Marchionne |
Alle med kjennskap til næringslivet vet at en av de aller største og mest umulige situasjonene man kan havne i er brått å miste mye omsetning. Å klare å kutte kostnadene raskt nok til å unngå tap i slike situasjoner er nærmest umulig. I og med krisen i Sør-europa er det selvfølgelig nettopp dette som skjer nå. De sør-europeiske landene er stor-konsumenter av små og mellomstore biler, nettopp de bilene som de fleste europeiske bilprodusenter lever av, og når markdedet faller 25-40% på kort tid er krisen vanskelig å unngå. Fiat, Peugeot, Citroen, Ford og Opel tapte tilsammen over 10 milliarder kroner i 2011. Årsak: Overkapasitet.
Peugeots Vincent Rambaud |
Det som overrasker meg er at ingen snakker om bedre produkter. De gjør sjeldent det, toppfolkene i bilbransjen. Jeg er helt sikker på at over lang tid, er det de med de beste produktene som vinner. Se for eksempel på Ford. Av de vi har snakket om her nå, er det Ford som har hatt minst tap. Kan det ha noe å gjøre med at Ford, siden midten av 90-tallet, har satset knallhardt på å lage bra biler? VW er jo ikke engang med på listen over de som har tapt penger. De lever delvis av et utmerket image, men de har også, siden midten av 2000-tallet laget utrolig bra biler. Her har Fiat, GM og PSA noe å lære. Det er for langt mellom de virkelig gode modellene. Og uten genuint gode bilmodeller, faller ting fort sammen når hjemmemarkedene svikter.
Nye Fiat Panda har fått topp kritikk. Kanskje den er en av Fiats fulltreffere. |
Nye Peugeot 208 blir brukbart tatt imot, den bør selge i store antall. |
0 comments:
Post a Comment