Prøvekjøring: Honda CR-V i-DTEC 160 hk automat-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Prøvekjøring: Honda CR-V i-DTEC 160 hk automat, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av David K Andersen, Barcelona
Foto: David K Andersen |
Honda CR-V er et uvanlig vellykket eksemplar av arten SUV/Crossover. Nåværende modell kom i 2012 og har det meste gående for seg. Komfortable og gode kjøreegenskaper, topp kvalitet og ikke minst enorm innvendig plass med tilhørende suveren fleksibilitet. Vi testet den med 1.6-liters 120 hk diesel, forhjulsdrift og manuelt gir for et snaut år siden og likte bilen godt (du kan lese den saken her).
Likevel har ikke CR-V solgt til gull. Mangel på et kraftig men utslippsvennlig dieselalternativ i kombinasjon med effektivt automatgir og firehjulsdrift har sikkert hatt noe å si. En noe stiv pris, delvis som følge av dette, også. Nå blir det andre boller.
Foto: David K Andersen |
Riktig motor
Men la oss ta den nye motoren først. Den observante har allerede fått med seg at vi snakker litereffekt på 100. For så vidt ikke banebrytende i seg selv, men samtidig noe nytt i klassen for dieselmotorer under 2 liter. Og det er nok ikke like enkelt å ta ut 100 hk pr liter i en slik liten motor som det er i en større. Hadde det vært det, hadde vi kanskje sett det tidligere?
Honda er jo kjent for tryllerier under panseret, så da det endelig kom en virkelig kraftig liten diesel, er det ikke overraskende at det er nettopp dette merket som leverer den. Utgangspunktet er det samme som i 120-hk versjonen, men denne tar hjelp av to turboaggregat. Ett lite for lave turtall, som også har variabel geometri på skovlene, og ett stort som står for overladingen da turtallet har kommet opp på et visst nivå.
Det er ikke så lett å finne noe negativt å si etter første prøvetur, det måtte i så fall være at jeg fra stillestående og i lav hastighet aldri er i tvil om at det er en dieselmotor som sitter under panseret. Lyden som finner veien inn i kupeen er tydelig på den saken, for så vidt uten at det er plagsomt.
Topp moderne automatgir
9-trinnskassen leveres av ZF, så da vet de som følger litt ekstra med allerede før jeg sier noe om hvordan den fungerer i praksis, at den er meget bra. I en SUV som dette er så mange gir ennå viktigere enn i en vanlig personbil. Et lavt førstegir gir jo store fordeler i terrenget, eller skal vi si traktorveien opp til hytta. Biler i denne klassen leveres ikke med lavserie, men nå har man nesten det likevel.
Ellers er selvfølgelig fordelen med et godt utvalg av utvekslinger, at motoren større deler av tiden kan arbeide i et turtallsområde hvor utslipp og forbruk er minimalt. Lavt turtall i høyere hastighet på motorveien er jo dessuten aldri å forakte rent komfortmessig heller.
I praksis fungerer automatkassen som forventet: Plettfritt. At turtelleren hopper litt opp og ned er i grunnen det man mest merker giringen på, kassen skifter mellom de ni trinnene sømløst og mykt. Altså er det gjort en god jobb med tilpasning og justering av samspillet mellom motor og gir. Den nye motoren og automatkassen passer bilen særdeles godt.
Det er mulig å gire manuelt med hendler på rattet, først og fremst aktuelt ved aktiv kjøring på svingete vei.
Jeg kjørte for øvrig også 160-hesteren med vanlig manuell 6-trinnskasse. Den var på vanlig Honda-vis eksepsjonelt fin å bruke, så om man skulle velge å holde seg til denne, får man en perfekt utformet liten girspak som er presis og kort i slagene. Sportslig er ordet. Dessuten får man noe bedre akselerasjon og bilen føles et lite hakk vassere.
Foto: David K Andersen |
Muligheter for moro
Denne biltypen er ikke akkurat den man tar ut en søndags morgen og setter kursen for favorittveien, men om man vil eller ikke, er det ikke så lett å unngå en svingete vei i dette landet. Da er det jo kjekt at CR-V har noe å tilby.
For selv om dette ikke er en spesielt sportslig oppsatt bil generelt, er den om ønskelig ganske morsom å kjøre på svingete vei. I forbindelse med faceliften, har Honda gjort styringen 8% mer direkte. Den var bra før - nå er den altså ennå bedre. Jeg har kjørt og eid en del Honda-biler fra 90-tallet og frem til i dag, og noe av det jeg alltid har likt, er styrefølelsen. Det er en eller annen mekanisk følelse da rattet brukes som er tilfredsstillende og gir en følelse av kontroll og stabilitet. Det er fint å oppleve at dette er på plass i oppdaterte CR-V. At den nye motor/gir-kombinasjonen sparer hele 65 kg i fronten gjør selvfølgelig bilen bedre balansert.
Foto: David K Andersen |
Nå er dette bare en prøvekjøring, så vi skal komme nærmere tilbake til kjøregenskaper og slikt da bilen kommer til Norge, men det virker lovende.
Først og fremst komfort
Selv om CR-V ser ut til å kunne levere smil om munnen for den som liker å ta i litt i svingene, er dette først og fremst en komfortorientert familiebil. Spanske veier har riktignok en tendens til å ha betydelig bedre og jevnere dekke enn norske, men etter prøveturen fremstår CR-V utvilsomt i stand til å spise dårlig vei uten å i særlig grad bringe de dårlige nyhetene videre inn til de reisende.
Det er vanskelig å si så mye om det opplevde støynivået foreløpig, men opp til godt og vel norsk motorvei-hastighet virker den til å være rimelig stille. Honda sier de har gjort en del med isoleringen og jeg har ingen grunn til å tvile på det. En del vindstøy finner veien inn da vi legger oss opp i 130-40, men det bør (helst) ikke være så aktuelt for oss nordmenn.
Foto: David K Andersen |
Ny teknologi på sikkerhet og informasjon
En av tingene utgående CR-V hadde litt igjen på, var ergonomien i forhold til informasjonsflyten mot føreren. Nå er riktignok den lille skjermen i midten over hovedskjermen beholdt, men selve infotainmentsystemet er nytt med 7" berøringsskjerm. Garmin leverer navigasjonen og den er lett gjenkjennelig fra før og enkel å bruke. Under prøveturen kjørte vi riktignok feil i ny og ned, men sjansen for at det var førerens feil er dessverre sterkt til stede. Utenom det, ble det ikke tid til så mye utforsking av det nye systemet. Igjen: Vi kommer tilbake med mer da bilen kommer til Norge.
Interessant på sikkerhetsfronten er en ny intelligent adaptiv cruisecontroll, en verdensnyhet med premiere i CR-V. Den leser ikke bare trafikken i ditt felt foran deg, men også de andre feltene. Såpass smart er den at hvis en bil som ligger i høyrefilen på skrå foran deg tar igjen en annen bil som kjører saktere, forstår systemet at den kan komme til å kjøre forbi og dermed komme inn i din fil. En smart og viktig sikkerhetsdetalj. Det blir spennende å teste ut i-ACC i norsk trafikk, ikke minst fordi hvordan adaptiv cruisecontroll virker i praksis ofte er sterkt varierende. Her får vi et system som kanskje virker bedre, spesielt på motorveien der det tidvis er ganske håpløst å kjøre på cruise control til vanlig.
Foto: David K Andersen |
Det kosmetiske
Siden oppdaterte CR-V har så mye spennende å by på under skallet, kommer det som er lettere synlig lenger ned på min liste denne gangen. Men frykt ikke: Naboen vil se at du har byttet bil. I alle fall så lenge han får se deler av fronten. For selv om endringene ikke er grunnleggende og dyptgående på designfronten, er den nye frontens LED-lys og skarpe linjer lette å se. Følelsen er helt klart et hakk med moderne enn tidligere. Ellers er det smådetaljer som en ny og bred krom-list på bagasjeluken og litt slikt som skiller.
Foto: David K Andersen |
Foto: David K Andersen |
For CR-V generelt, er det komfort, plass, fleksibilitet og lettkjørthet som tiltaler mest. Til dette tilfører den nye modellen en veldig interessant motor/gir-kombinasjon, uvanlig høyt nivå på sikkerhetsutstyret, lavere innkjøpspris og forbruk, og en dose kjøreglede. Totalt sett snakker vi om en særdeles komplett pakke som kan være vanskelig å slå.
Foto: David K Andersen |
Med den nye modellen justerer Honda prisene for alle versjoner. Bensinversjonen med 2-liters motor på 155 hk, firehjuldrift og manuelt gir blir litt rimeligere. Denne motoren fås fortsatt med den gamle 5-trinnsautomaten og blir noen tusen dyrere i lave utstyrsnivå, men tilsvarende rimeligere i Executive som er toppnivået. 1,6 diesel 120 hk med forhjulsdrift og manuelt gir blir i utgangspunktet uendret, men øker litt i pris som følge av vanlig årlig prispåslag.
Det er imidlertid med den nye 160-hk dieselen de store forskjellene kommer. Avhengig av utstyrsnivå, blir denne bilen nå opp til 55 000 kroner rimeligere enn tidligere. Alle har firehjulsdrift, og i rimeligste versjon med manuell girkasse, starter den på 418 000 kroner. Det er imidlertid toppversjonen Executive med automatgir som er det mest interessante og også den som får mest prisavslag. Den havner på 491 000 kroner. Min anbefaling er imidlertid å legge på noen få tusenlapper til så man får med Honda Sensing (omfattende aktiv sikkerhet).
Bil | Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 hk aut Executive med Connect Navi og Sensing |
Pris fra | 331 000 |
Pris testbil | 508 000 |
Motortype | R4T |
Motorvolum | 1597 |
Hk ved o/min | 160/4000 |
NM ved o/min | 350/2000 |
Girkasse | 9a |
Forstilling | Fjærben/McPherson |
Bakstilling | Doble triangellenker |
Vekt | 1658 kg |
Tilhengervekt | Ikke oppgitt |
Bagasjevolum/med nedlagt sete | 589 liter/1669 liter |
Utvendig L/B/H | 4605/2096(inkludert speil)/1685 mm |
0-100 km/t | 10,0 sek |
Forbruk oppgitt, blandet | 0,51 l/mil |
Topphastighet | 197 km/t |
Utslipp g/km | 134 |
0 comments:
Post a Comment