Nyheter Paris: Citroen C3-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Nyheter Paris: Citroen C3, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
Av Vegar Bjørge
Foto David K Andersen
Citroen C3 har levd en ganske anonym tilværelse her i Norge. I Paris sto ny C3 klar og den kan kanskje lokke flere kjøpere til det franske merket. Rallysatsing med C3 kan også være bidragsyter til mersalg. Ihvertfall håper Citroen på det. Rallybilen var også på plass i Paris. Vi tar først en titt på vanlige C3.
Som seg bør har C3 noe spesiell design. Den stikker seg ut og selvfølgelig er den utstyrt med airbumps på sidene, de spesielle Citroenlyktene i fronten, og om ønskelig kontrastfarge litt her og der. Et godt utvalg av farger kan velges og jeg håper vi kommer til å se mange fargeglade C3 på veien når den kommer hit over nyttår.
Innvendig er det mindre knapper og mer styring via berøringer på infoskjermen i midten på dashbordet, slik også Cactus har. Dette gjør interiøret ryddig og oversiktelig. Oversiktelig blir det også rundt bilen med det nye Connected Camera som er plassert bak ryggespeilet og gir deg vidvinkelopptak mens du kjører. Filmene blir lagret så de er enkle å dele via sosiale medier.
Utvendig har C3 blitt 5 cm lenger og måler nå 399 cm. Den har lagt ut seg 3 cm og er nå 175 cm bred mens høyden er 147 cm, 5 cm lavere enn dagens modell. Akselavstanden har blitt 8 cm lengre og er nå 254 cm, noe som resulterer i bedre innvendig plass. Den har fått en del interiørelementer fra Cactus, og det lover godt.
Tre bensinmotorer og to dieselmotorer blir tilgjengelig. Bensinmotorene yter 68, 82 eller 110 hk, mens dieselmotorene yter 75 eller 110 hk. Automat blir tilgjengelig med noen av motoralternativene.
Citroen gjør også comeback i WRC med nye C3. I 2017 blir det helt nye biler og alle fabrikantene starter med nye ark. Det er derfor håp om at Volkswagen får større konkurranse i året som kommer, og selv om denne C3 WRC er en konseptbil, vil nok lite være forandret når vi kommer til Monte Carlo Rally i januar 2017. De nye bilene får mer effekt, blir lettere og får mer aerodynamiske hjelpemidler. Det skal bli vesentlig høyere fart på rallyveiene neste år. Vi gleder oss og kommer tilbake med mer om C3 WRC. Her kan du lese om konkurrenten Toyota Yaris WRC.
0 comments:
Post a Comment