Lørdagssnacks-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Lørdagssnacks, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.
.
Av Vegar Bjørge
Mye skjer i helga og her har jeg samlet resultat fra dagens kjøring i VM-rally, Formel 1 kvalifisering til Monaco GP, Volvo sin 24-timers racer, noen BMW nyheter mm.
Acropolis Rally
Rally VMs 6. runde går i solfylte Hellas på grus, med støvete og steinete veier. På siste etappe i går fikk mange førere oppleve hvor ille støv det blir på disse veiene. Både Østberg og Neuville hadde problemer og bilene bak tok de igjen. Det blir omtrent som å kjøre i blinde, og førerne bak hadde store handicap på grunn av dette. Det virket likevel som ingen i teten fikk noen fordeler av dette, og før dagens etapper ligger Loeb i tet foran de 2 Ford førerne Latvala og Solberg. Hirvonen har 4. plass men det er fortsatt tett blant de 4 beste. Les om gårsdagens etapper her.
![]() |
Foto WRC.com |
Loeb fortsetter som før servicen og vinner SS14, foran Solberg og Hirvonen. Latvala får en punktering og taper 4 minutter og er da ute av tetkampen. På SS15 er det klart for regnvær og det ser ut til at de foran i feltet nå kan ha en liten fordel. Solberg vinner foran Loeb, Hirvonen og Tänak. Solberg flyr også gjennom nest siste etappe for dagen og er igjen raskere enn Loeb. Resultatet etter de 16 første etappene av Acropolis rally er slik:
1. S loeb
2. P Solberg + 14,1
3. M Hirvonen + 1,37,6
4. J Latvala + 4,31,7
5. M Østberg + 7,26,8
6. M Prokop + 7,45,1
7. T Neuville + 10,22,9
8. S Ogier + 11,26,5
9. N Al-Attiyah + 17,16,8
10. Y Al Rajhi + 17,55,0
Mikkelsen er ute og vi kommer tilbake til mer i morgen.
Monaco GP Kvalifisering
Spenningen er stor foran kvalifiseringen til kanskje den mest spektakulære runden i Formel 1 sirkuset. I helgen kjøres det i Monacos gater og her er det trangt og vanskelig med forbikjøringer. Det er også lett å komme borti autovern å ødelegge bilen. På trening foran løpet har flere vist seg fram og jeg er mest spent på Ferrari, som virker å ha god fart på bilen denne helgen. På dagens trening var det Rosberg i Mercedes som var raskest, og han ble tett fulgt av overraskelses mannen Massa i Ferrari. Massa har ikke fått det til i år, og jeg har vært sterkt kritisk til denne føreren som kun har plukket 2 poeng på de 5 første løpene, mens teamkompis Alonso har 59 poeng mer. Spennende blir det da og se om Massa kan ta med denne positive opplevelsen til kvalifiseringen og kanskje klare å komme blant topp 10. Button og McLaren er selvfølgelig å regne med her. Button har vært noe raskere enn Hamilton, men det er tett mellom dem. Mercedes med nevnte Rosberg kan også få til noe bra, for Rosberg virker trygg og sikker i disse trange gatene. Schumacher må starte 5 plasser lenger bak etter kvalifisering, ettersom han pådro seg en straff fra forrige løp, da han kjørte på Senna sin Williams.
Kvalifiseringens første runde skal gi rekkefølge 19 og ut til 24. Her er det altså om å gjøre å være blant de 18 beste for å komme til runde 2. Førerne kan velge mellom Pirellis supersoft dekk eller soft. Det er ikke tegn til regn i dag, men det kan komme i morgen. det blir en rødflagg situasjon da Perez bil understyrer inn i Swimming pool området. Bilen treffer barrierene og han bryter. Perez starter altså helt bakerst i morgen, om han får komme til start. Han har ikke fått noe tid og vil da uansett være utenfor 107 % regelen, så vi får se om han likevel starter. Det er da de såkalte stewardsene som bestemmer det, og de tar ofte utgangspunkt i om bilen er rask nok. Perez har kjørt fort på trening her, og jeg vil tro han får starte bakerst i feltet i morgendagens løp.
Resultat fra kval 1:
24. S Perez
23. N Karthikeyan
22. C Pic
21. P De la Rosa
20. T Glock
19. V Petrov
18. H Kovelainene
Raskeste runde får Hulkenberg 1,15,418, men den teller ikke når man da starter på kvalifisering 2. Jeg vil tro vi får se 1,14 runder i løpet av kvalifiseringen og det er mange som kjører på supersoft. De dekkene holder ikke lenge, men det er mulig å få ut en kjemperunde eller to med den type dekk. 1,16,491 holdt i forrige kvalifiserings runde for å gå videre. Nå må man godt ned på 1,15 tallet for å være med til siste og avgjørende runde. Vergne har en ødelagt frontvinge og må bytte den. Håper det ikke er noe annet som er ødelagt. Det viser seg at han gikk i veggen etter tunnelen. Ikke en altfor stor kollisjon, men det spørs om han får kjørt mer i dag. Foreløpig ser det lyst ut for Ferrariene som har god fart og ligger godt innenfor topp 10. Vettel sliter med en bil som hopper som en kanin. Vi får se om han klarer seg til neste kvalifisering. Massa i Ferrari er første under 1,15 og da tror jeg han er sikret videre til siste kvalifiseringsrunde. Bra kjørt!
Resultater etter kvalifisering 2:
17. J Vergne
16. D Ricciardo
15. P Di Resta
14. B Senna
13. J Button
12. K Kobayashi
11. N Hulkenberg
Overraskende å se Button helt nede på 13. plass, men det kan hende han starter høyere oppe, for Schumacher blir flytt 5 plasser lavere enn han kvalifiserer, mens Maldonado må hele 10 plasser ned på lista. Beste tid i kvalifisering 2 har Massa med 1,14,911. Räikkönen, som siste mann til å kvalifisere seg, har tiden 1,15,322.
Så er det den avgjørende omgangen igjen og nå er det alvor. Den som starter først i Monaco har et ekstra godt utgangspunkt her som det er så vanskelig å kjøre forbi. Det er nesten umulig å vinne fra startposisjoner langt bak i dette løpet. Førerne har nå 10 minutter på å sette raskest mulig tid, og Rosberg og Maldonado er først ute. Super-soft er det som gjelder for alle førerne. Blir interessant å se hvor mange som klarer å presse seg under 1,15. Rosberg setter 1,14,572 og Grosjean, som har væært mye raskere enn teamkompis Räikkönen, setter også en god runde på 1,14,639. Ferrari-bilene er sent ute av pit-lane, mens Vettel går ut på soft dekk, noe som er overraskende. Han kommer ikke til å få pole position med den strategien.
Resultater etter siste kvalifiserings runde:
10. S Vettel
9. P Maldonado
8. K Räikkönen
7. F Massa
6. F Alonso
5. R Grosjean
4. L Hamilton
3. N Rosberg
2. M Webber
1. M Schumacher
Kongen av Formel 1 er tilbake på topp, men han blir flytt 5 plasser ned og starter som nr. 6. Tiden var sterke 1,14,301 og 6 førere klarte under 1,15 i avsluttende kvalifiserings runde. Bra kjørt av Massa som har sin beste kvalifisering i år. I morgen klokka 1400 er løpet og du får selvfølgelig en rapport her på siden.
Nyheter
Ettersom David hadde en litt kort nyhetsspalte i går får vi plass til noen i dag og starter med Renault Alpine som ble vist i forbindelse med Monaco GP. Den kommer 50 år etter debyen til Alpine A110, derfor ble navnet på bilen A110-50. Motoren er en V6 på 3,5 liter og 400 hk. Foreløpig er det et konsept, men vi håper konseptet blir virklighet. Med en vekt på 880 kg oser det racerbil, noe også paralellogramoppheng som kan stilles i utallige retninger, i tillegg til F1-kasse.
BMW 4-serie kommer først som coupe og cabriolet utgaver av 3-serien, og ettersom touring-utgaven nå er klar for BMW-fansen, vil også de mer sportslige utgavene finne veien til butikk om ikke lenge. 2014 skal cabrioleten med nedfellbar hardtopp leveres, og coupeen bør være klar i førsten av neste år. Bilen er tenkt å være et mer sportslig alternativ til 3-serien og vil kanskje dukke opp i en 4-dørs Grande Coupe. Det kommer også en M4 og da med R6 på 3,3 liter. Regn med rundt 450 HK!
BMW Coupe Zagato er en meget eksklusiv modell i skjønneste klasse. Kun noen få vil bli bygget og dette vil være en ettertraktet modell for fiffen. Regn med at de fleste av oss aldri kommer til å se den i virkelige liv.
![]() |
BMW Coupe Zagato |
Volvo V40 skal brukes som racerbil og det er tyske tuningfirmaet Heico som gir ut et tuningkit til den nye kombien fra broderfolket. Green driving er temaet for racingbilen og den har en oppgradert D5 motor med 300 hk og 600 nm. Bilen skal kjøres på Nurburgring i juni når det er 24-timersløp for standardbiler.
Da er det klart for strandkos resten av kvelden men vi ses igjen i morgen, med siste etappene av dagens rally og morgendagens rally og Formel 1.
0 comments:
Post a Comment