Tuesday, December 6, 2016

Motorsport: 2017 Hyundai i20 Coupé WRC

Motorsport: 2017 Hyundai i20 Coupé WRC-Hei folkens Auto reviews, Mange bileiere som å se sine biler ser rent og skinnende til alle tider. Men det mange ikke klarer å forstå er at dette kan bare oppnås ved regelmessig og riktig rengjøring. En godt vedlikeholdt bil vil sikkert tjene sin eier i svært lang tid, mens en dårlig vedlikeholdt en vil tjene en liten stund før det er erklært ikke road-verdig. Nå snakker vi om Motorsport: 2017 Hyundai i20 Coupé WRC, Det spiller ingen rolle om man får bilen rengjøres hjemme eller på arbeidsplassen, hvis rengjøringen oppgaven er fullført godt, så det endelige resultatet kommer til å være stor. Her er noe.

Av Glenn Michael Solberg


Hyundais nye i20 Coupe WRC ble nylig avduket på Autodromo Nazionale Monza. Vi var på plass i Italia for se den nye bilen og høre Hyundai Motorsports planer for 2017-sesongen. 

i20 har blitt oppgradert på en rekke punkter for å møte det nye reglementet som kommer i 2017. Vi snakker vel mer eller mindre en helt ny bil. Mer spesifikt: Høyere effekt, lavere vekt, ”råere” utseende med forbedret aerodynamikk og aktiv differensial. Med andre ord: Det får ikke blitt bedre for oss som elsker rally.


Bilen
Etter en rask presentasjon fra presidenten for Hyundai Motorsport, Gyoo-Heon Choi, og Team Principal Michel Nandan, skjønner jeg hvorfor Mr Choi stolt kaller bilen for sin ”baby”.  Utseendet er skikkelig bøllete - de massive skjermbredderne og resten av de aerodynamiske forbedringene på karosseriet, gjør at bilen rett og slett er utrolig tøff. 

Farge-kombinasjonen er stort sett den samme, men også her har den fått et face-lift med mørkeblått på skjermbreddere og kanalskjørt. Det fremhever bredden enda mer. Felgene foran er oransje mens de bak har samme mørke blåfarge som skjørtene. Karbon-detaljer er alltid kult, og hele den brede frontleppa, speilene, vingen og store deler av bakfangerene er utført i det lettvektsmaterialet.

   
Motoren er fortsatt en 1,6-liters turbo, men den store forskjellen fra 2016 er at den nå har større åpning på turbo-restriktoren som nå er på 36mm og tidligere var på 33mm. I 2016 hadde de rett over 300 hestekrefter og i 2017-utgaven er 380 samt dreiemoment på 450 Nm. 

Aktiv (elektrisk/datastyrt) senter-differensial har vært forbudt i WRC siden 2010, men nå er den tilbake. Dette vil selvfølgelig gjøre at bilens kjøreegenskaper blir mye bedre og at de kommer til å være enda raskere i året som kommer. Jeg er imidlertid litt spent på hva den aktive diffen vil bety i praksis - håper ikke det innebærer mindre bred kjørestil.


Førerne 
Som mange har fått med seg, har Volkswagen trukket seg ut av rallysirkuset, og fire ganger verdensmester Sebasitian Ogier sitter uten sete. Det samme gjelder også Andreas Mikkelsen og Jari-Matti Latvala. Det har vært mange spekulasjoner om hvem de kjører for i 2017. Én ting er sikkert: Ingen av de kommer til å kjøre for Hyundai. 

Her satses det nemlig på de samme sjåførene som i år - Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo. Det var nettopp dem som fikk æren av å avduke den nye i20 WRC.

Jeg synes Hyundai motorsport gjør rett i sjåførvalget. Både Neuville og Paddon har vunnet enkelt-runder i årets sesong, og Sordo har også flere pallplasser. Neuville ble dessuten nummer 2 totalt i WRC i år. Han har definitivt funnet tilbake til toppform. Kanskje Hyundai har den neste verdensmesteren?


Med denne fører-stallen og en bil som lover mye, er mulighetene neste år store. Både til å ta fabrikks-mesterskapet og førertittelen.

På presentasjonen av den nye i20´n får jeg inntrykk av et selvsikkert team for kommende sesong. De forteller at de begynte testingen allerede i april, og de har allerede 6000 km med 2017-bilen. testingen fortsetter dessuten videre frem mot Monte Carlo i Januar.

Siden debuten i 2014 har Hyundai gradvis tatt nye steg mot toppen, og de legger ikke skjul på at målsetninger og forventninger nå er høye.


Hvis nye Hyundai i20 Coupe WRC, og sjåførene, presterer like bra i skogen som selve utseendet og specsene tilsier, har jeg også store forventninger. Nå skal jeg bare sitte på pinebenken og glede meg som en liten unge til det hele braker løs i Monte Carlo!



se mer...


0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More